مرز مهران و لزوم گشودن فصلی جدید برای اربعین 99


مرز مهران و لزوم گشودن فصلی جدید برای اربعین 99

شفقنا- اربعین تمام شد و اجری بزرگ برای همه کسانی که تسهیل‌گر این تردد شدند در دنیا و آخرت به ثبت رسید اما این پایان کار نیست بلکه اتمام اربعین امسال آغازگر تلاش و تکاپویی برای مهیا شدن و تلاش برای بهتر شدن اربعین سال آینده خواهد بود. ایرنا نوشت: مرز مهران و مردمان این دیار، مهربانی و مهمان‌نوازی خود […]

مرز مهران و لزوم گشودن فصلی جدید برای اربعین 99

شفقنا- اربعین تمام شد و اجری بزرگ برای همه کسانی که تسهیل‌گر این تردد شدند در دنیا و آخرت به ثبت رسید اما این پایان کار نیست بلکه اتمام اربعین امسال آغازگر تلاش و تکاپویی برای مهیا شدن و تلاش برای بهتر شدن اربعین سال آینده خواهد بود.

ایرنا نوشت: مرز مهران و مردمان این دیار، مهربانی و مهمان‌نوازی خود را دوباره در تاریخ ثبت کردند و شور و مشتاقی برای حضور، هیجان برای خدمتگذاری و برپایی موکب، فراهم کردن زمینه برای این حضور و تلاش شبانه‌روزی همه مسئولان و دست‌اندرکاران با سرافرازی از این آزمون بزرگ به اتمام رسید.

تکاپو و تلاش مجموعه دست‌اندرکاران درمانی، نظامی و انتظامی، هلال احمر و راهداری، مرزبانان و … آنچنان این حرکت بزرگ و پر افتخار را به آرامش و امنیت کامل مدیریت کرد که موجب شد بدون کمترین مشکلی اربعین امسال هم با افتخار به اتمام برسد و عزاداران مشتاق به وصال یار برسند.

بی‌گمان اگر تکاپو و تلاش تک‌تک اعضا و گروه‌های مختلف نبود ممکن بود با وجود این حجم زائران خللی در امنیت و تسهیل تردد آنان ایجاد شود اما آنچنان نظم خاصی حاکم شد که امسال بهتر از سال‌های قبل این آیین معنوی به ویژه در مرز بین‌المللی مهران به رغم شمار چشمگیر زوار به اتمام رسید.

حضور پرشور زنان، مردان و افراد مختلف در کاروان‌های خانوادگی، دانشجویی، محله و دوستان، قطار خودروهای شخصی، هزاران اتوبوس و انجام ده‌ها پرواز به نجف، برپایی ده‌ها موکب در مسیر راه زوار و پذیرایی عاشقانه مشتاقان کربلا از زائران امام حسین(ع)، تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی، هنگ مرزی و مرزبانی، تکاپوی ارزنده نیروهای سپاه و ارتش، تقلا و تلاش مجموعه بخش‌های خصوصی و دولتی، رفت و آمد و سرکشی مقامات ارشد کشوری از مرز مهران، تلاش شبانه‌روزی مسئولان استانی و حضور بی‌منت پاکبانان و نیروهای خدمات‌رسان و …آهنگی موزون برای برگزاری این سمفونی ماندگار اربعین بود که موجب شد این تصویر برای همیشه در تاریخ اسلام ثبت شود و پس از یک هزار و ۴۰۰ سال ندای مظلومیت و آزادی‌خواهی امام شهدا به گوش همه جهان برسد.

با وجود همه تلاش‌ها برای بایکوت خبری کنگره و همایش بزرگ اربعین که با حضور میلیونی مسلمانان جهان در عراق شکل گرفت اما بیشترین حجم هشتگ‌ها در فضای مجازی مربوط به جمله “حب الحسین یجمعنا” بود تا به همه ثابت کند که این مغناطیس پرجاذبه عشق حسین(ع) است که عالم و آدم را در عزای خویش غمگین می‌کند و همه روزها را عاشورا و همه زمین را کربلا کرده است.

با این حال نباید اربعین فراموش و پرونده آن تا سال آینده بسته شود، بلکه اتمام اربعین امروز از فردا دریچه‌ای باشد برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات سال آینده تا زائر گرامی امام حسین(ع) آنچنان که شایسته است این مسیر عاشقی را بپیماید.

با حرکت قمری ماه‌ها و تغییر زمان اربعین در فصل گرما بدون شک مناطق مرزی در مهران و عراق نیاز دارند که از هم اکنون به فکر چاره‌ای برای تسهیل تردد و خدمات‌رسانی مناسب به زوار برای سال آینده باشند.

بی‌گمان تردد بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کامیون از جاده‌های مواصلاتی ایلام در بازه زمانی ۱۴ روزه فشاری چند برابری به زیرساخت‌ها و جاده‌های این استان وارد می‌کند و موجب تخریب بخش‌هایی از آن می‌شود که این امر نیازمند توجه و تعمیر و باسازی مجدد است.

مردم نجیب و قانع و صبور ایلام خواهان ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و بهبود شرایط‌ هستند تا بتوانند در کنار ایجاد پارکینگ‌های خصوصی، راه‌آهن، فروشگاه‌ها و مراکز بزرگ تجاری و تفریحی، اماکن اقامتی و…در اقتصاد اربعین نیز بهره‌ای ببرند.

وقتی مرز بین المللی مهران هر ساله با شور و استقبال میلیونی زائران برای تردد مواجه است و همه چه در رفت و برگشت گزینه اول انتخاب خود را این مرز تعیین می‌کنند چرا راهکاری برای تسهیل، تجهیز و فراهم شدن زیرساخت‌ها اندیشیده نمی‌شود تا مردم از قبل این ترددها بتوانند سهم مرزبانی و فداکاری هشت ساله خود از ژرفای نارسایی‌ها و کمبودها را تا حدی جبران کنند.

احداث چشمه‌های بهداشتی، حمام، ایجاد موکب‌های چندمنظوره صلواتی و دائمی، اماکن استراحتی، تعبیه سطل زباله در مسیر پیاده‌روی زوار، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های ترافیکی، پایگاه‌های امداد جاده‌ای مناسب و ده‌ها خدمات مناسب دیگر موجب خواهد شد که علاوه بر تسهیل تردد زائران، ‌مینه ساز تسهیل تردد مردم در سایر مناسبت‌های سال و سفرهای نوروزی و تابستانی باشد تا دیگر شاهد سوانح جاده‌ای و به بار آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی برای افراد نباشیم.

بیش از یک هزار نفر در مسیر جاده‌ای ایلام تا پایانه مرزی دچار سوانح رانندگی شدند و ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند که بی‌گمان اضافه شدن سوانح جاده‌ای در سایر استان‌های مرزی خوزستان و کرمانشاه و اتفاقات رانندگی که برای زائران در مسیرهای رفت و برگشت رخ داده آمار قابل توجهی را عرضه می‌دارد که تعامل و اندیشه‌ای برای رفع، کاهش و پیشگیری این معضل را از سوی مسئولان نیازمند است.

با امید به اینکه بستن پرونده اربعین امسال گشودن فصل جدیدی برای پیشواز اربعین سال آینده باشد تا مشتاقان و زائران امام حسین(ع) آنچنان که شایسته است به این سفر معنوی بروند.

به گفته استاندار ایلام: بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر اربعین از هشتم مهرماه مصادف با اول ماه صفر تا یک روز بعد از اربعین(۲۷ ام مهرماه) از مرز مهران تردد داشته‌اند.

بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»