ظرفیت‌های شیلاتی محرک توسعه سواحل مکران


ظرفیت‌های شیلاتی محرک توسعه سواحل مکران

چابهار- ایرنا- ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مکران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از 300 هزار نفر و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر سواحل مکران را فراهم کرد.

به گزارش ایرنا ظرفیت‌های صید و صیادی از عوامل اصلی ایجاد اشتغال و توسعه در شهرها و روستاهای محدوده سواحل مکران است بطوریکه توانسته تاکنون بیش از 25 هزار نفر را تنها در چابهار و کنارک به صورت مستقیم مشغول به کار کند.

چابهار و کنارک 2 شهرستان ساحلی زیبا و با ظرفیت های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی و به ویژه تن ماهیان است که این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.

حوزه شیلات یکی از بخش های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می تواند علاوه بر آمار فعلی، اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مکران محسوب می‌شود.

فعالیت در حوزه شیلات و پرورش آبزیان (ماهی و میگو) می تواند علاوه بر سودآوری اشتغال خوبی در چابهار و کنارک ایجاد کند و عامل مهمی برای توسعه و پیشرفت این منطقه شود.

ظرفیت‌های شیلاتی محرک توسعه سواحل مکران

فعالیت 11 اسکله و جایگاه تخلیه صید در چابهار و کنارک

11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و 6 شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

حدود هزار فروند لنج و هزار و 500 فروند قایق مجموعا 2 هزار و 500 فروند شناور صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک سالانه ۳۱ درصد صید کل کشور، ۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن 42 درصد سهم صید در میان استانهای جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین بیش از 60 تا 70 درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.

صید با قلاب یا لانگ لاین

صید با قلاب از سیاست‌ها و روش‌های مورد حمایت و استقبال سازمان شیلات ایران است که در این روش صید ماهی بصورت انتخابی انجام شده و پس از انجام خون گیری و سردسازی در شناور با بالاترین کیفیت به ساحل انتقال می یابد. هم اینک 100 تن ماهی به روش لانگ لاین در چابهار و کنارک صید می شود.

این عامل زمینه‌ساز مصرف تازه خوری ماهی در بسیاری از کشورها شده و این نوع ماهی با قیمت بالایی خریداری و عرضه می‌شود.

با برنامه ریزی انجام شده در چند سال اخیر توسط سازمان شیلات ایران و برگزاری کارگاه های آموزشی صید با قلاب و با بهره گیری از تجارب معتمدان و مروجان جامعه صیادی و بازدید منظم کارشناسان اداره کل شیلات گام‌های مهمی برای ترویج این روش صید برداشته شده است.

استفاده از تجارب مروجان صیادی کشورهای صاحب تکنولوژی صید لانگ لاین(صید با قلاب) بویژه ژاپن، اندونزی و کره جنوبی از برنامه های این اداره کل است و تاکنون اقدام‌های مهم و اساسی در زمینه ترویج این روش در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.

فعالیت صید شناورهای صیادی استان که با این روش صید می‌کنند افزایش قابل توجهی داشته و اکنون روزانه حدود 100 تن ماهی در بنادر صیادی این استان تخلیه و روانه بازار می‌شود.

ظرفیت‌های شیلاتی محرک توسعه سواحل مکران

فعالیت 45 روزه لنج‌های صیادی در قلب دریا

معمولا هر لنج برودتی حدود یک ماه تا 45 روز در دریاست و این نوع شناورها در طول فصل صید سه تا چهار بار می‌توانند صید انجام دهند.

حدود 500 لنج برودتی در آبهای ساحلی چابهار و کنارک از شهریور صید خود را آغاز کرده و فعالیت‌شان تا خرداد سال بعد ادامه دارد.

فصل صید برای بیش از 400 فروند لنج یخی در طول سال ادامه دارد ولی لنج‌های برودتی در تیر و مرداد استراحت دارند و در نیمه دوم شهریور پس از استراحت و بازسازی و تعمیر لنج بار دیگر به دریا می روند.

اشتغال 15 تا 25 نفر در هر لنج

در لنج‌های برودتی 15 تا 25 نفر، قایق 2 نفر و لنج‌های یخی هفت تا 10 نفر مشغول به کار هستند.

معمولا هر لنج برودتی حدود 45 روز تا یک ماه در دریاست و درطول فصل صید سه تا چهار بار می توانند صید را انجام دهد.

ظرفیت‌های شیلاتی محرک توسعه سواحل مکران

سیستان و بلوچستان چهار سال پیاپی در رتبه نخست صید کشور

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های فراوانی در زمینه صید آبزیان (ماهی و میگو)، پرورش ماهی در قفس و ایجاد کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی دارد و بندر چابهار با موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد، بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود و از این لحاظ اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد و سازمان شیلات ایران نیز در تلاش برای ایجاد اشتغال تا 300 هزار نفر در این بندر است.

محبعلی سیستانی افزود: شیلات یکی از بهترین ظرفیت های اقتصادی برای ایجاد اشتغال در این استان است و صیادان زحمتکش با کار و تلاش شبانه روزی توانسته‌اند در چهار سال گذشته رتبه نخست صید در کشور را بدست آورند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان در سال 1394 با 231 هزار تن صید، سال 1395با 251 هزار تن، سال 1396حدود 302 هزار تن و سال 1397حدود 340 هزار تن رتبه نخست کشوری را کسب کرده که این افتخار بزرگ چهار ساله حاصل تلاش بیش از 25 هزار صیاد در 11 بندر صیادی چابهار و کنارک است.

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به پرورش میگو در چابهار و کنارک خاطرنشان کرد: علاوه بر سایت چهار هزار هکتاری پرورش میگو درمنطقه گواتر و رودیک، در طول سواحل چابهار و کنارک نیز 20 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو شناسایی شده و آماده سرمایه‌گذاری است.

دکتر سیستانی ادامه داد: هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود 2 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند و میگوی برداشت شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری پرورش داده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: میگو این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار است و به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و به خاطر بادهای موسمی مونسون متعادل است.

سیستانی افزود: درجه حرارت سواحل چابهار در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.

وی بر لایروبی کامل بنادر صیادی بریس، رمین، تیس و هفت تیر، تکمیل و بهره برداری بندر صیادی تنگ کنارک، اجرای طرح ساماندهی قایق های صیادی شهر کنارک، ساماندهی و بهسازی 11 بندر صیادی، صدور مجوز جدید برای 2 هزار قایق‌های صیادی و لنج‌ها، افزایش مجوز صید با قلاب و حل مشکلات پیش روی صیادان تاکید و خاطرنشان کرد: صید و صیادی بزرگترین حوزه اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

چابهار و کنارک به عنوان بنادر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله حدود 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش