طرح افزایش عملکرد گندم در قزوین کلید خورد


طرح افزایش عملکرد گندم در قزوین کلید خورد

قزوین - ایرنا - اجرای طرح افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام‌های گندم بنیان به صورت پایلوت در استان قزوین آغاز شد.

مدیر امور محصولات زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: این طرح ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش آبگرم شهرستان آوج را در برگرفته است.

وی با بیان اینکه طرح افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام های گندم بنیان طی پنج سال اجرا می شود،اظهار داشت: این طرح در واقع ادامه طرح ایران سیمیک است و اهداف کلی شامل ارتقای بهره وری و کاهش هزینه های تولید و حفاظت بهتر از منابع آبی و خاکی با روش های کشاورزی حفاظتی و کشت مستقیم ( بی خاکورزی) است.

بنیادی اظهار داشت: مبارزه بهتر با علف های هرز، ساماندهی وضعیت استفاده از بذور و استاندارد سازی آن، بهینه سازی استفاده از کود و تناوب کشت محصولات زراعی از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

این مسئول حوزه کشاورزی با بیان اینکه در طرح افزایش عملکرد گندم در استان قزوین ۱۴ رقم از این محصول کشت شده است،اظهار داشت: با این اقدام تلاش داریم تا نفوذ ارقام مختلف گندم را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اراضی دیم استان قزوین تنها ۲ رقم گندم کشت می شود،اظهار داشت: نفوذ ارقام به کشاورزان کمک می کند تا بهترین رقم یک محصول را برای کشت انتخاب و استفاده کنند تا محصول بیشتر و با کیفیت بهتر را تولید کنند.

بنیادی یادآور شد: به مرور طرح یاد شده در سطح وسیعی از مزارع گندم دیم استان قزوین اجرایی خواهد شد.

امسال ۹۸ هزار هکتار از مزارع دیم استان قزوین برای کشت گندم اختصاص یافته است که از این رقم تاکنون عملیات کشت ۶۰ هزار هکتار آن انجام شده است.

۳۰۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل