برنامه پنج‌ساله شهرداری شیراز در آستانه تصویب توسط شورا


برنامه پنج‌ساله شهرداری شیراز در آستانه تصویب توسط شورا

کلیات سومین برنامه پنج ساله شهرداری شیراز بعد از بررسی در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی این شهر مورد تایید قرار گرفت اما با تاکید اعضای این کمیسیون قرار شد شهرداری ظرف مدت یکماه نواقص مطرح را در اجزای این برنامه مرتفع کرده و مجددا برای بررسی نهایی و تصویب به شورا ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، سی و دومین جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز صبح دوشنبه ۲۹ مهر با دستور کار جمع‌بندی اهداف عملیاتی و اهداف کمی برنامه پنجساله شهرداری شیراز برگزار شد و طی آن اعضای این کمیسیون ضمن شنیدن توضیحات معاونان شهرداری، نظرات خود را پیرامون این برنامه اعلام کردند.

سید عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با قدردانی از زحمات شهرداری برای تدوین برنامه پنج ساله، گفت: اگرچه تغییر شیوه و البته حساسیت‌های کارشناسی باعث تأخیر در تصویب نهایی برنامه شده اما به هر حال کار بسیار ارزشمندی صورت گرفته و نباید اشکالات موجود ارزش بالای برنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نواب قائدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با انتقاد از برخی اشکالات این برنامه در حوزه حمل و نقل، تصریح کرد: البته خوب است که برای اهداف بزرگ تلاش شود اما با توجه به بضاعت و شرایط مالی شهرداری، بلندپروازی صحیح نیست و از همین حالا مشخص است که دستیابی به بخش‌هایی از این برنامه میسر نخواهد بود.

وی همچنین خواستار حساسیت شهرداری در برنامه‌ریزی‌های دارای بار مالی شد و تأکید کرد: باید روی اعداد و ارقام با نهایت دقت برنامه‌ریزی شود چرا که در پروژه‌های بزرگ حتی یک متر کم یا زیاد شدن، تفاوت بار مالی سنگینی را به دنبال دارد.

نوذر امامی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز نیز کارایی برخی از مواد برنامه پنج‌ساله را در حوزه معماری و شهرسازی ناکافی دانست و افزود: در برخی موارد ضعف در برنامه مشهود است که باید کارشناسی و اصلاح شود.

علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز به مشکلات برنامه در این حوزه و همچنین حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداخت و گفت: در این حوزه‌ها همچنان برخی از مشکلات جدی پابرجاست؛ ازجمله اینکه در حدود ۱۰ ردیف نه وضع موجود و نه وضع مطلوب مشخص نیست که با ماهیت برنامه پنج‌ساله ناسازگار و زیباسازی نیز در این برنامه کمرنگ است.

سینا بنی‌زمانی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز نیز با اشاره به پیچیدگی‌های برنامه‌های درازمدت در حوزه برنامه و بودجه، گفت: اگرچه اغلب شاخص‌های برنامه در این حوزه قابل دستیابی است اما دغدغه‌ی ما در خصوص شاخص‌هایی است که ممکن است شهرداری در زمان تعیین شده نتواند آنها را محقق کند و در نتیجه شاهد یک انحراف غیرمعقولانه از برنامه مصوب باشیم.

مهلت یک ماهه شورا به شهرداری برای اصلاح و تکمیل برنامه پنج‌ساله

در ادامه جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر، معاونین شهرداری شیراز به دفاع از برنامه پنج‌ساله پرداختند؛ مقامات شهرداری شیراز معتقدند که به تناسب بضاعت شهرداری شیراز، این برنامه دارای کمترین اشکال ممکن است.

بر پایه این گزارش، در پایان این جلسه اعضای شورای شهر کلیت کار و همچنین مقادیر وضع موجود شاخص‌ها را تأیید کردند اما از توضیحات معاونین شهرداری در خصوص اشکالات دیگر برنامه قانع نشده و خواستار اصلاح فوری نواقص شدند.

بر این اساس مقرر شد که حوزه‌های مختلف شهرداری شیراز ظرف یک هفته با حضور در کمیسیون‌های تخصصی شورا، مقادیر وضع مطلوب شاخص‌ها را اصلاح و یا تکمیل کنند و ظرف یک ماه نیز شناسنامه تمامی شاخص‌ها را به تأیید کمیسیون‌های شورا برسانند.

کمیسیون‌های تخصصی شورا نیز موظف شدند که ظرف یک هفته نسبت به ویرایش و اصلاح مقادیر شاخص‌ها در سال‌های برنامه پنج‌ساله اقدام کند.

به گزارش ایسنا، برنامه پنج‌ساله شهرداری برنامه‌ای استراتژیک است که توسط مدیران شهری و در چهارچوب برنامه‌های بلندمدت تدوین می‌شود و مبنای فعالیت شهرداری خواهد بود.

در شیراز سومین برنامه پنج‌ساله برای اجرا در سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۴۰۲ منظور شده که البته با سپری شدن زمان مقرر تاکنون به مرحله تصویب و اجرا نرسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!