تمایل ترامپ به طرح پنتاگون؛ حفظ اندکی از نظامیان آمریکایی در سوریه


تمایل ترامپ به طرح پنتاگون؛ حفظ اندکی از نظامیان آمریکایی در سوریه

تهران - ایرنا - روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که به خاطر رویکردش در سوریه تحت فشار است، تمایل دارد از طرح پنتاگون مبنی بر حفظ تعداد اندکی از نظامیان آمریکایی در شرق سوریه حمایت کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ترامپ در پاسخ به انتقادها درباره سیاستش در سوریه تلاش می کند بین بازگرداندن نیروها به کشور و تضمین تداوم تلاش ها برای جنگ با داعش توازن ایجاد کند.

یک مقام ارشد آمریکایی روز گذشته (یکشنبه) گفت: این تعداد متشکل از احتمالا حدود ۲۰۰ نیرو خواهد بود که برای جنگ با داعش در سوریه باقی خواهند ماند و جلوگیری از پیشرفت های دولت سوریه و نیروهای روسی را در سوریه هدف قرار می دهد.

اگر ترامپ با طرح پنتاگون برای حفظ ۲۰۰ نیروی عملیات ویژه در شرق سوریه موافقت کند این دومین بار در ۱۰ ماه گذشته خواهد بود که او تصمیم خود را برای بازگرداندن همه نیروهای آمریکایی از سوریه تغییر می دهد.

دسامبر گذشته نیز ترامپ دستور داد دو هزار نیروی آمریکایی فورا خاک سوریه را ترک کنند اما سپس از این تصمیم کوتاه آمد و با خروج تدریجی نیروها موافقت کرد.

تصمیم اخیر ترامپ دومین عقب نشینی مهم سیاسی او در چند روز گذشته خواهد بود که تحت فشارها از سوی هم حزبی هایش بروز کرده است. ترامپ شنبه هفته جاری از تصمیم خود برای برگزاری اجلاس سال آینده سران «گروه ۷» در استراحتگاهش عقب نشینی کرد.

ترامپ با انتقادهایی از سوی فرماندهان سابق نظامی، دموکرات ها و برخی متحدان جمهوریخواه به دلیل خارج کردن نیروهای آمریکا از مرز سوریه با ترکیه مواجه بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی روز گذشته گفت که ترامپ از هفته گذشته تاکنون طرحی را بررسی می کند که اجازه می دهد تعدادی از نیروها در شمال شرق سوریه و در نزدیک مرز عراق حفظ شوند و این نیروها وظیفه مبارزه با تروریسم را برعهده خواهند داشت.

مقام مذکور گفت، بسیار محتمل است که نیروهای مذکور در منطقه مرزی با عراق حفظ شوند، محل استقرار آنها خارج از منطقه آتش بس است که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور یهفته گذشته درباره آن با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مذاکره کرده است.

مهمترین هدف حفظ این نیروها در این منطقه، جلوگیری از تشکیل دوباره داعش در سوریه و عراق خواهد بود.

مقام آمریکایی یاد شده گفت: یکی از منافع جانبی چنین طرحی، کمک به کردها برای حفظ کنترل بر میادین نفتی در شرق سوریه خواهد بود.

ترامپ ظاهرا در پیامی توئیتری به این موضوع اشاره کرده است. وی در این پیام که روز گذشته در توئیتی نوشت، «ما امنیت نفت را حفظ کردیم».

به گفته مقام های آمریکایی، ترامپ ادامه حضور تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی را اقدامی سنجیده و معقول قلمداد می کند که به حفظ امنیت آمریکا و منطقه بدون نقض وعده های انتخاباتی او کمک خواهد کرد.

منتقدان سیاست ترامپ در سوریه می گویند رئیس جمهور آمریکا با بیان این موضوع به اردوغان که به سربازان آمریکایی دستور می دهد مواضع خود در طول مرزها را ترک کنند اساسا با تهاجم نظامی ترکیه موافقت کرده است.

مقام های کاخ سفید چنین استدلال می کنند که باقی ماندن تعداد اندکی از نیروها در شرق سوریه، تغییر در سیاست خارجی آمریکا در قبال این کشور نیست زیرا هدف اصلی خارج کردن نیروها حفاظت از جان انسان ها بوده است. برخلاف دستور ترامپ در دسامبر گذشته برای خارج کردن نیروهای آمریکایی، مقام های دولت ترامپ می گویند این بار مساله بر سر برگرداندن نیروها به کشور نیست زیرا آنها همواره در سایر مناطق به ویژه عراق مستقر خواهند بود.

موضوع حفظ نیروهای مبارزه با تروریسم در شرق سوریه در حالی فاش شده که عملیات خروج یکهزار نیروی آمریکایی از سوریه در روز یکشنبه ادامه داشت.

«مایک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به خبرنگارانی که روز شنبه او را در سفر به افغانستان همراهی می کردند گفت که این نیروها در پایگاه هایی در غرب عراق مستقر خواهند شد.

نیویورک تایمز نوشت: پیشنهاد حفظ نیروهای مبارزه با تروریسم در شرق سوریه در نتیجه دستور وزارت دفاع آمریکا به فرماندهی نظامی مرکزی این کشور در روزهای اخیر بوده تا گزینه هایی را درباره تداوم جنگ با داعش در سوریه ارائه دهد.

انتظار می رود مقامات نظامی در جلسه گزارش دهی به ترامپ در این هفته گزینه های دیگری را برای مبارزه با ترویسم ارائه دهند که شامل حفظ برخی نیروها در سوریه و استفاده از کوماندوها در عراق خواهد بود.

ترامپ باید هر طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی در هر بخش از سوریه و حدود ۱۵۰ نیروی که در «التنف» پایگاهی در جنوب شرق سوریه مستقر هستند، تصویب کند.

۱۰۷۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در