زیارت نوعی وفای به عهد ولایت ائمه(ع) است/ شیعه باید در همه خیرات پیشقدم باشد


زیارت نوعی وفای به عهد ولایت ائمه(ع) است/ شیعه باید در همه خیرات پیشقدم باشد

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه زیارت ائمه معصومین(ع) به نوعی وفای به عهد ولایت آنها است، گفت: کار خوب از هر کس خوب است اما از شیعیان خوب‌تر است کار زشت بد است اما کار زشت از شیعیان زشت‌تر است زیرا آنها منتسب به اهل‌بیت(ع) هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «محمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت دهه سوم ماه صفر در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و درباره جایگاه زیارت، گفت: زیارت امام حسین(ع) خاص است که هیچ چیزی با آن قابل مقایسه نیست.

این استاد حوزه علمیه افزود: حکم زیارت ائمه معصومین(ع) به نوعی وفای به عهد ولایت آنها است، برای هر امامی بر عهده دوستداران او عهدی است که در عالم ازل بسته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) بیان کرد: اگر کسی بخواهد بر عهد خود با امام به تمام معنا عمل کند باید به زیارت او برود.

وی با استناد به روایتی از ائمه معصومین(ع) اضافه کرد: در روایت است که وقتی حج بیت‌الله را که انجام می‌دهید آن را به زیارت پیامبر(ص) کامل کنید زیرا شما به این نحوه از حج مامور هستید، سپس به زیارت ائمه بقیع(ع) بروید.

عشق به زیارت امام حسین(ع)؛ سرّ عاقبت بخیری

وی با بیان اینکه دوست داشتن امام از اصول دین، دستور دین و عهد الهی است، ابراز کرد: همه ما دنبال عاقبت به خیری هستیم، امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: اگر خداوند برای کسی عاقبت به خیری را اراده کرده باشد در دل او عشق زیارت امام حسین(ع) را قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه عاقبت به خیری امری ضروری برای انسان است، گفت: بر اساس آیه ۲۳ سوره مبارکه شورا پیامبر(ص) فرمودند: من در مقابل رسالتم از شما اجر و مزد نمی‌خواهم مگر اینکه مودت اهل بیت(ع) را داشته باشید.

این استاد حوزه علمیه درباره علت اینکه بقیه انبیاء اصلا مزد نخواستند اما پیامبر اسلام(ص) خواستند، اظهار کرد: طبق آیه ۴۷ سوره مبارکه سباء مزد پیامبر(ص) برای خود ایشان نیست اجرتی را که طلب کردند همه برای امت اسلامی مفید است.

تاثیر حب اهل بیت(ع) بر سهولت مرگ

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در این زمینه، گفت: در محبت خاندان من منافعی وجود دارد که در صد جا به درد شما می‌خورد نخستین آن هنگام مرگ، قبر، حساب و کتاب، صراط، میزان است، هنگام مرگ وقتی ملک الموت برای جان گرفتن از شیعیان ما حضور می‌یابد پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، امیرمومنان امام علی(ع) و امام حسن(ع) خطاب به ملک الموت می‌فرمایند: او از محبان ما است مراعات حال او را بکن او گریه کن امام حسین(ع) بوده است بنابراین این مودت در آن شدت کار ساز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به آیه ۵۷ سوره مبارکه فرقان که تاکید دارد هر کس برای راه داشتن به سوی خداوند باید وسیله داشته باشد، گفت:‌ امام صادق(ع) فرمودند: آن وسیله ما هستیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مودت ذوی القربی واجب است، ابراز کرد: از نظر عقلی هر کس برای شما کار کند پرداخت اجرت او واجب است، وقتی فقط علاقه و ارتباط بین محب و محبوب در ناحیه قلب باشد به آن محبت می‌گویند اما در مودت اظهار حالت قلبی محبت است.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: تمایل قلبی خود را اظهار کنید که یکی از نشانه‌های آن اطاعت از دستورات اهل‌بیت(ع) است. همچنین تکریم و تعظیم محبوب هم از نشانه‌های مودت است یکی از جنبه‌های تکریم اهل‌بیت(ع)، زیارت است.

برکات زیارت امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در ادامه بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: هر کس به کربلای امام حسین(ع)‌ برود به ازای هر قدمی که بردارد هزار حسنه برای او نوشته شده و از پرونده او هزار خطا پاک می‌شود و هزار رتبه بالا می‌رود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر زیارتی دارای آدابی است که شما را به مقصد و مقصود برساند، اظهار کرد: امام باقر(ع) درباره آداب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) فرمودند: هر کس مزار امام حسین(ع) را زیارت کند در حالی که به حق حضرت(ع) معرفت داشته باشد خداوند نام او را در زمره علیین می‌نویسد.

وی افزود: همچنین کسی که به زیارت قبر امام حسین(ع) برود در حالی که عرفان به حق حضرت داشته باشد ثواب آزاد کردن هزار بنده را کسب می‌کند و گویا در عرش با خداوند ملاقات کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) درباره آداب زیارت امام حسین(ع)، بیان کرد: کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود روز قیامت با خداوند بالاتر از عرش سخن می‌گوید و این از بهشت بالاتر است.

وی با اشاره به روایتی دیگر از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: هر کس بخواهد به وادی محبت اهل‌بیت(ع) وارد شود باید تسلیم آنها باشد، برخی مدعی دوست داشتن اهل‌بیت(ع) هستند اما در حقیقت آنها را دوست ندارند زیرا مطیع امر آنها نیستند، کار خوب از هر کس خوب است اما از شیعیان خوب‌تر است کار زشت بد است اما کار زشت از شیعیان زشت‌تر است زیرا آنها منتسب به اهل‌بیت(ع) هستند. بنابراین ما باید در همه خیرات بهتر از دیگران پیش قدم باشیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا