افزون‌بر 30 هزار فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان سجل دریافت کردند


افزون‌بر 30 هزار فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان سجل دریافت کردند

زاهدان- ایرنا- مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: 30 هزار و426 نفر از فاقدان شناسنامه این استان از سال 90 تاکنون سجل دریافت کردند.

رضا راحت دهمرده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود سابقه طولانی و قدمت ثبت احوال در سیستان و بلوچستان و اجرای طرح‌های مختلف در سال‌های دور کماکان افرادی مدعی داشتن تابعیت ایرانی و فاقد شناسنامه هستند.

وی ادامه داد: هشت هزار و ۷۱۴ پرونده فاقدین شناسنامه سیستان و بلوچستان در این مدت مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور سجل برای ۳۰ هزار و ۴۲۶ نفر شد.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان افزود: همچنین سه هزار پرونده فاقدین شناسنامه در این استان درحال بررسی برای صدور سجل است.

وی با بیان اینکه افراد فاقدشناسنامه باید ایرانی بودن خود را با سند و مدرک ثابت کنند بیان کرد: بر اساس قانون و دستورالعمل وظیفه ثبت احوال تشکیل پرونده برای افراد فاقد شناسنامه و مشکوک تابعین است اما بررسی میدانی در رابطه با مشخص شدن هویت و تابعیت این افراد از طریق مراجع ذیصلاح (اطلاعاتی و انتظامی) انجام می‌شود.
دهمرده ادامه داد: برای حل مشکل فاقدان شناسنامه، این افراد باید با استفاده از مستندات لازم در اداره ثبت احوال تشکیل پرونده دهند و مستندات مربوط به اثبات نسب از جانب پدر ضرورت دارد.
وی بیان کرد: اگر اقامت اتباع بیگانه قانونی باشد ولادت فرزند در ثبت احوال به ثبت می‌رسد و به جای شناسنامه گواهی ولادت صادر می‌شود و فرزند پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی می‌تواند با مراجعه به وزارت امور خارجه نسبت به درخواست تابعیت ایرانی اقدام کند.
به گزارش ایرنا جمعیت سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومترمربع (معادل ۵/۱۱ درصد مساحت کشور) بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ با ۱۹ شهرستان به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر شامل ۷۰۴ هزار و ۸۸۸ خانوار رسیده است.
این استان دارای ۲۰ شهرستان است که افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خشکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما