70 هزار تُن محصول به ارزش 140 میلیون دلار از زنجان صادر شد


70 هزار تُن محصول به ارزش 140 میلیون دلار از زنجان صادر شد

زنجان - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان صادرات استان زنجان در پنج ماهه اول سال جاری 70 هزار تُن محصول به ارزش 140 میلیون دلار بوده است.

ناصر فغفوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: عمده محصولات صادراتی استان به ترتیب شمش روی، کابل برق، ترانسفورماتور، مفتول آهنی و پروفیل است.

وی با اشاره به وضعیت واردات استان زنجان در پنج ماهه اول سال جاری، اظهار داشت: طی این مدت حدود ۱۶۰ هزار تُن محصول به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار وارد استان شده است.

فغفوری خاطرنشان کرد: عمده محصولات وارداتی استان نیز به ترتیب خاک روی، ماشین‌آلات، اجزا و قطعات واگن، نخ پلی‌آمید و نخ پلی‌استر است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات استان زنجان در خصوص درصد تحقق صادرات نسبت به هدفگذاری صورت‌گرفته، گفت: هدفگذاری صادرات استان در سال جاری ۶۰۰ میلیون دلار و برای پنج ماهه اول سال ۲۵۰ میلیون دلار بود که ۱۴۰ میلیون دلار به میزان ۵۶ درصد تحقق یافته است.

فغفوری اظهار داشت: هدفگذاری صادرات استان طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به ترتیب ۳۲۰ ، ۳۸۰ و ۵۰۰ میلیون دلار بود که به ترتیب ۳۵۴ ، ۴۵۷ و ۵۵۰ میلیون دلار تحقق یافت.

وی خاطرنشان کرد: میزان تحقق صادرات استان نیز طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ نیز به ترتیب ۱۱۰ ، ۱۲۰ و ۱۱۰ درصد است.

فغفوری گفت: سهم صادرات استان از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، هفت دهم درصد در سال ۹۳ بود که به تدریج افزایش یافته و برای اولین بار در سال گذشته به ۱.۳ درصد رسید که با سهم جمعیتی و مساحتی استان برابر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: ۸۱.۵ درصد صادرات استان در سال گذشته مربوط به بخش صنعت، ۸.۵ درصد معدن، ۸ درصد کشاورزی، ۲.۳ درصد فرش دستبافت، ۰.۳ درصد گردشگری و یک دهم درصد نیز مربوط به خدمات فنی و مهندسی است.

این مسئول با اشاره به عملکرد خدمات انتقال ارز و اعطای تسهیلات صادراتی در استان، خاطرنشان کرد: ۱۱ بانک در سال گذشته در این حوزه مشارکت داشتند که ۱۲۶.۵ میلیون دلار حواله ارزی و ۲۳۳ میلیون دلار اعتبارات اسنادی صادر شده و ۷۶۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات صادراتی پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۷۶ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۹ مهر به عنوان «روز ملی صادرات» نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)