سناریوی آمریکا برای احیای داعش در عراق


سناریوی آمریکا برای احیای داعش در عراق

اعلام اخیر آمریکا مبنی بر قصد خود برای اعزام هزار نظامی آمریکایی به غرب عراق برای مبارزه با داعش شک و تردیدهایی را در خصوص سناریوی واشنگتن در قبال احیای داعش در عراق برانگیخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر کسی پوشیده نیست که آمریکایی ها از همان ابتدا به عراق به عنوان پایگاه نظامی خود در منطقه در همسایگی ایران، و در واقع حیات خلوت خود می نگریستند. به همین دلیل نیز هر از چند گاهی با مطرح کردن بهانه های مختلف و سناریوهای از پیش طراحی شده به دنبال تقویت حضور نظامی خود در این کشور هستند.

چند روز قبل بود که سخنان مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در خصوص انتقال هزار نظامی آمریکایی از شمال سوریه به غرب عراق بهت و حیرت کارشناسان و تحلیل گران سیاسی را برانگیخت. وزیر دفاع آمریکا مدعی شد تمامی یک هزار نظامی آمریکایی که در حال عقب‌نشینی از شمال سوریه هستند با هدف مقابله با داعش، به غرب عراق منتقل خواهند شد.
بحث عقب نشینی نظامیان آمریکایی از شمال سوریه همزمان با آغاز عملیات ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه دموکرات موسوم به قسد در شمال و شرق سوریه مطرح شد.
اسپر در سخنان خود مدعی شد که آمریکا به دنبال کمک کردن به عراق برای دفاع از خود در برابر عناصر تشکیلات تروریستی داعش است؛ تشکیلاتی که اساسا ساخته دست سرویس های امنیتی غرب به ویژه آمریکا است.
هنوز مشخص نیست که این طرح آیا به همین ترتیب عملی خواهد شد یا آنکه طی هفته های آتی با تغییراتی رو به رو میشود اما صرف مطرح کردن این مسأله بحث و جدل های فراوانی را به دنبال داشته است.
چنانچه هزار نظامی آمریکایی به پایگاه های این کشور در غرب عراق منتقل شود در واقع باید گفت که شش هزار نظامی آمریکایی در عراق مستقر خواهد بود که تمام این افراد به بهانه آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش در این کشور حضور دارند.
این در حالیست که عراق به تازگی شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در شهرهای این کشور در سایه مشکلات اقتصادی عدیده بوده و دولت این کشور تمام تلاش خود را برای سامان دادن به اوضاع آشفته کنونی به کار گرفته است. اما اعلام انتقال هزار نظامی آمریکایی دیگر به عراق باعث شده تا یک مسأله به دیگر مسائل عراق اضافه شود؛ اقدامی که می تواند با بحران سازی های جدید برای عراق همراه باشد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دسامبر گذشته مدعی شد که روند عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه و بازگشت آنها به آمریکا آغاز شده چرا که تشکیلات تروریستی داعش شکست خورده است، حال چه مسأله ای پیش آمده که نظامیان آمریکایی هم چنان به دنبال مبارزه با داعشی ها آن هم در عراق هستند؟ عراقی که خود شکست داعش را در این کشور اعلام کرده بود.
آمریکایی ها مدعی هستند که اساسا برای مبارزه با داعش در عراق حضور دارند و تقویت حضور نظامی این کشور در عراق نیز در همین راستا صورت میگیرد. این در حالیست که خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از زمان آغاز تجاوز ترکیه به سوریه، طی شش مرحله، حدود هزار زن داعشی را از سوریه خارج و به عراق منتقل کردند و هم چنین نظامیان آمریکایی ۲۳۰ تروریست خارجی داعش را از از یک زندان در شهرک المالکیه به منطقه الشدادی در ریف جنوبی حسکه منتقل کردند.
در همین خصوص، بنا به اخبار و گزارش های منتشر شده، آمریکا قصد دارد سه هزار عنصر داعش را که در سوریه حضور دارند، به عراق انتقال دهد و برای این کار، سه منطقه را نیز تعیین کرده است. منطقه نخست ما بین منطقه بوکمال (سوریه) و قائم در عراق است. منطقه دوم، پایگاه عین الاسد و منطقه سوم نیز یکی از پایگاه‌های آمریکا در داخل اقلیم کردستان عراق به شمار می رود.
حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه که با چراغ سبز واشنگتن صورت گرفت، باعث شده تا تعداد زیادی از عناصر داعش از زندان های تحت کنترل نیروهای قسد فرار کنند؛ مقصد جدید این عناصر داعشی در سایه حمایت نظامیان آمریکایی عراق تعیین شده است.
این نقل و انتقالات و محافظت از عناصر داعش نشان می دهد که آمریکا نه به دنبال مبارزه با داعش (که در حال حاضر در سایه تدابیر و عملیات امنیتی نیروهای عراقی تا حد زیادی مهار شده)، بلکه به دنبال احیای این تشکیلات تروریستی است.
به نظر می رسد که سناریو نگهداری عناصر داعش در زندان های سوریه، حمله ترکیه با چراغ سبز آمریکا به سوریه، مهیا شدن شرایط برای فرار داعشی ها از این زندان ها، مطرح شدن بحث انتقال آنها به خاک عراق و در نهایت اعلام آمریکا مبنی بر اعزام هزار نظامی خود از سوریه به عراق برای مبارزه با این عناصر تروریست، یک سناریو از پیش طراحی شده برای تقویت حضور نظامیان آمریکایی در عراق است.
واشنگتن در حالی از این طرح خود سخن می گوید که هنوز مجوزهای لازم را برای اعزام نظامیان بیشتر به عراق کسب نکرده و این مسأله نشان می دهد که آمریکایی ها هیچ اهمیت به موافقت با مخالفت بغداد نشان نداده و این کشور را دارای حاکمیت مستقل نمی دانند.
گروه های سیاسی در عراق باید به این نکته توجه کنند که پرداختن به مسائل داخلی این کشور و اعتراضات علیه اوضاع بد معیشتی نباید آنها را از نقشه آمریکایی ها برای محکم کردن جای پای خود در کشورشان به بهانه مبارزه با داعش غافل کند.
سیاسیون عراقی به ویژه دولت این کشور باید با اتخاذ موضع یکپارچه در برابر این اقدام آمریکایی ها از حاکمیت و استقلال عراق دفاع کرده و نه تنها مانع حضور تعداد بیشتری از نظامیان آمریکایی در این کشور شوند بلکه زمینه را برای خروج تمامی آنها از خاک عراق از طریق تعیین جدول زمانی و تصویب قانونی آن در پارلمان مهیا سازند.
منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا