رشد آسیب‌های اجتماعی در خراسان شمالی نگران‌کننده است


رشد آسیب‌های اجتماعی در خراسان شمالی نگران‌کننده است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی گفت: آهنگ رشد آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق در این استان نگران‌کننده است.

ملیحه یغمایی روز دوشنبه در آیین افتتاح سامانه «تصمیم کاهش طلاق» در بجنورد با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر چه جای خوشوقتی است که خراسان شمالی امسال رتبه نخست کشور در شاخص ازدواج را به خود اختصاص داده است اما از اینکه در طلاق هم از رتبه ۱۶ کشور به رتبه ۸ رسیده است، نمی توان نگران نبود.

وی با تاکید بر اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، اظهار کرد: درست است که مداخلات تخصصی ما برای خانوده های در معرض طلاق ضرورت دارد اما ضروری تر از آن، ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از طلاق است.

یغمایی افزود: خراسان شمالی استانی راهبردی است که در مسیر تردد میلیون ها مسافر قرار دارد و بسیاری از آسیب های اجتماعی ریشه در همین ترددها دارد و از سویی تنوع فرهنگ ها و تفاوت فرهنگ ها نیز آسیب های زیادی را دامن می زند.

وی از مسئولان حوزه آسیب دیدگان سازمان بهزیستی خواست تا در زمینه افزایش اعتبارات به این استان کمک کنند و اظهار داشت: اگر به لحاظ تزریق امکانات و منابع به ما کمک شود طرح هایی بیشتری را در زمینه کاهش آسیب ها به اجرا درمی آوریم و به همان اندازه که بهزیستی سرمایه گذاری کند، منابع استانی هم کمک می کنند تا اهداف بهزیستی محقق شود.

سامانه «تصمیم» در کاهش طلاق موثر است

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی نیز در این آیین با اشاره به دوران گذار جامعه از سنت به مدرنیسم، اظهار داشت: باید مسیر تحولات را به سمتی ببریم که کمترین آسیب ها را داشته باشیم.

رشد آسیب‌های اجتماعی در خراسان شمالی نگران‌کننده است

اسماعیل قربانی، «تصمیم» را سامانه ای موثر در کاهش طلاق با استفاده از مراکز مشاوره ای، عنوان و بیان کرد: سازمان بهزیستی این سامانه را از سال ۹۶ در کشور راه اندازی کرد که خراسان شمالی به عنوان بیست و چهارمین استان، این سامانه را به ثبت رسانده تا مراکز مداخله و مراقبت از خانواده به شکل تخصصی تر در این عرصه به کار گرفته شوند.

محرمانه ماندن پرونده‌ها، دستاورد سامانه تصمیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌کل خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: دستگاه قضا اصرار جاهلانه ای بر سازش یا افتراق ندارد و هدف همه تلاش ها، شناسایی چالش ها و علاج آن هاست و گرنه، آخرین راه ممکن می تواند طلاق باشد.

صادق اسپیدکار اظهار داشت: این سامانه آثار مثبتی مانند کاهش کاغذبازی و رفت و آمدهای ارباب رجوع را دارد و همچنین از ازدحام ارباب رجوع در راهروهای دادگاه ها خواهد کاست.

وی با بیان اینکه دادخواست طلاق در این سامانه به شکل ثبت و به متولیان ابلاغ می شود، اظهار داشت: در این روش تسلط ارباب رجوع بر پرونده ها و نظارت بر آن ها بیشتر است و هزینه های مختلف نیز کاهش پیدا می کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌کل خراسان شمالی، به محرمانه ماندن طلاق در این روش نیز اشاره کرد و گفت: محرمانه بودن اسناد مردم از امتیازات سامانه تصمیم است.

خراسان شمالی بیست و چهارمین استانی است که سامانه تصمیم برای کاهش طلاق در آن راه اندازی شده است.

پایلوت این طرح خراسان رضوی و سپس ۱۱ استانی بود که بیشترین آمار طلاق در آنها دیده می شود.

استان خراسان شمالی هم اکنون رتبه هشتم کشور در زمینه فراوانی طلاق را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج