غارتگران منابع ملی در جنگل اندبیل خلخال مجازات می‌شوند


غارتگران منابع ملی در جنگل اندبیل خلخال مجازات می‌شوند

اردبیل _ ایرنا _ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: اقدامات اخیر این اداره منجر به شناسایی غارتگران منابع طبیعی در جنگل منطقه اندبیل شده و این افراد بزودی دستگیر و تحویل محاکم قضایی خواهند شد.

صادق پورمحمد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اخیرا عده‌ای افراد سودجو و فرصت‌طلب شبانه دور از چشم ماموران پاسگاه حفاظت از جنگل‌های منطقه اقدام به قطع درختان جنگل اندبیل و حمل و فروش آن با استفاده از خودروهای سواری کرده‌اند که با همکاری مردم و گشت و کنترل شبانه‌روزی یگان حفاظت منابع طبیعی ،این افراد و خودرو حمل چوب شناسایی شده و افراد مظنون تحت تعقیب هستند.

او افزود: افزایش قیمت انواع چوب در بازار موجب افزایش وسوسه قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب‌آلات جنگلی در مناطق مختلف این شهرستان بویژه جنگل تفرجگاه اندبیل شده و به محض اطلاع از موضوع سطح مراقبت از جنگل‌های منطقه افزایش یافته است.

پورمحمد همچنین با بیان اینکه درختان قد کوتاه ارس و بنه جنگل‌های این شهرستان از گونه‌های نادر جنگلی است، گفت: انتظار از اهالی شهرستان همکاری لازم با اداره منابع طبیعی و اطلاع‌رسانی موضوع در صورت مشاهده هرگونه قطع درختان و غارت جنگل از سوی افراد فرصت‌طلب است.

رئیس اداره منابع طبیعی خلخال با بیان اهمیت نقش جنگل در تولید اکسیژن و مقابله با ریزگردهای هوا تشریح کرد: جنگل‌های قد کوتاه ارس و بنه این شهرستان ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه‌های نادر درختی کشور است.

وی همچنین افزود: برای نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از جنگل‌ها برنامه‌های مختلفی در این شهرستان اجرا خواهد شد.
او توسعه نهال‌کاری با توزیع ۵۰ هزار اصله نهال رایگان ، اجرای پروژه‌های آبخیزداری در ۲ منطقه خلخال ، اجرای مانور اطفای حریق در جنگل ، اجرای طرح توسعه نهال‌کاری در پارک آبخیز خوجین ، طرح توسعه زراعت چوب و ده‌ها برنامه دیگر را از برنامه‌های در دست اقدام برای توسعه فضای سبز و ترویج فرهنگ صیانت از منابع طبیعی در این شهرستان ذکر کرد.
۸۵ درصد از جنگل‌های استان اردبیل در شهرستان خلخال واقع شده و همین عامل موجب معرفی خلخال به عنوان یکی از شهرستان‌های سبز و عاری از آلودگی هوا در کشور شده است.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل دارای ۲۵۷ هزار هکتار جنگل و مرتع است که از این میزان ۴۵ هزار هکتار را جنگل‌های قد کوتاه ارس و بنه تشکیل می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟