اصلاح محتوایی کتاب استان‌شناسی اصفهان نیازمند مشارکت همه نهادهاست


اصلاح محتوایی کتاب استان‌شناسی اصفهان نیازمند مشارکت همه نهادهاست

اصفهان- ایرنا- معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه 14 نهاد و دستگاه در تدوین کتاب استان‌شناسی اصفهان نقش دارند گفت: اصلاح و تکمیل محتوای این کتاب نیازمند همکاری و مشارکت همه این نهادها و دستگاه‌های مربوطه است.

غلامحسین سخایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کتاب استان‌شناسی در سال ۱۳۸۹ منتشر و زمان ۱۰ ساله ای برای بازبینی و اصلاح آن در نظر گرفته شد و در نتیجه باید این کتاب برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این کتاب به صورت دائمی منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این کتاب جغرافیای استان در مدارس تدریس می‌شد ادامه داد: اکنون کتاب استان‌شناسی که مسائل مربوط به جغرافیای طبیعی استان، ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی، پیشینه تاریخی، معرفی توانمندی‌ها و نقش استان در شکوفایی کشور را در بر می‌گیرد تدریس می‌شود.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان اظهارداشت: این کتاب در زمان حاضر ۲ ساعت در هفته در پایه دهم در حال تدریس است.

وی ۱۴ نهاد از جمله اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید استان را در تامین محتوای این کتاب دخیل دانست و خواستار همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در تهیه مستندات، اطلاعات، آمار و نقشه‌ها به منظور اصلاح و تکمیل محتوای کتاب استان‌شناسی شد.

سخایی با تاکید بر اینکه این کتاب تنها یکسال برای انجام اصلاح‌ها و تکمیل این کتاب فرصت هست بیان کرد: در نقشه جغرافیایی بر سر قسمت‌هایی از حاشیه سد زاینده‌رود و بخش‌هایی از مرزهای غربی استان اختلاف نظرهایی با استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باید رفع شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس بخشنامه معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، موارد نیازمند ویرایش و اصلاح در محتوای کتاب استان‌شناسی باید تا پایان آذرماه اعلام شوند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان همچنین به جدی گرفته نشدن موضوع تدوین دقیق این کتاب توسط برخی دستگاه‌ها و ارائه نکردن اطلاعات و آمار اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همچنین بعضی کارخانه‌ها و موسسه‌ها به واقعیت‌های درج شده در این کتاب به ویژه مباحث زیست‌محیطی واکنش سریع نشان داده و نیز برخی شهرستان‌ها به نپرداختن به شخصیت‌ها و اماکن مربوط به آن شهرستان در کتاب مذکور حساسیت نشان داده‌اند که به دلیل همین موارد کتاب نیازمند بازبینی است.

سخایی افزود: به منظور به روزرسانی آمار جمعیتی و نقشه تقسیمات کشوری، به روزرسانی اطلاعات مربوط به وضعیت اقلیمی، اصلاح و تکمیل درس جایگاه استان در دفاع از کشور، شهدای مدافع حرم، اطلاعات مشاهیر استان، دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی و تبیین چشم‌انداز آینده استان در افق ۱۴۰۴، ویرایش کتاب استان‌شناسی ‌ضروری است.

استاندار اصفهان پیش از این در جلسه شورای آموزش و پرورش درباره هماهنگی سازمان‌های مرتبط با اصلاح و به‌روزرسانی محتوای کتاب استان‌شناسی گفته بود به روزرسانی این کتاب نیاز به تشکیل کارگروه ویژه‌ای دارد که باید افراد مختلفی از جمله معاون سیاسی استانداری، مسوول اداره تقسیمات کشوری، مدیر سازمان برنامه‌ریزی استان، استادان جغرافیا، صنعت و ... در آن حضور داشته و اظهارنظر کنند.

عباس رضایی افزوده بود: در این کتاب نباید در موضوعی اغراق و بزرگ‌نمایی و یا مطلبی کمرنگ و نادیده گرفته شود و از ویژگی‌های علمی و گردشگری و سایر موارد استان نیز مطالبی عنوان شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟