رشد شتابان صادرات البرز


رشد شتابان صادرات البرز

کرج - ایرنا - استان البرز با پنج هزارو 800 کیلومتر مربع مساحت یکی از قطب های تولیدی صنعتی و کشاورزی ایران بوده که در این سال ها با تکیه بر ظرفیت های خود گام های بلندی برای کمک به اقتصاد ملی از جمله در بخش صادرات برداشته است.

فعالیت سه هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک، چندین موسسه بزرگ تحقیقاتی و تولیدی و ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی حاصلخیز مجموعه ای از ظرفیت های تولیدی به شمار می رود که هریک از این بخش ها افزون بر تامین نیازهای داخلی در بخش صادرات و ارزآوری برای کشور نقش آفرینی می کنند.

سرمایه های اقتصادی و اجتماعی این استان با اینکه گاهی مواقع به علت کاستی در زیر ساخت ها با مشکلاتی همراه بوده اما در مجموع فرصت ها بیش از کاستی ها خودنمایی کرده و حرکت استان رو به جلو است.

البرز را به واسطه حضور اقوام ایرانی به نام «ایران کوچک» می شناسند و این شاکله و ترکیب جمعیتی برای کل کشور نماد اتحاد و همدلی بوده و بنا به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز اقوام ایرانی ساکن استان الگوی افتخارآفرینی هستند.

این اتحاد و همدلی را می توان در روند توسعه استان دید و محصول و برآیند ایده ها در تمام بخش ها از جمله تولید ، نوآوری و خلق ایده ها ستودنی است .

در این میان از افتخارات ورزشی ، علمی ، فرهنگی ، فعالیت های دانش بنیان ، تولید ممتاز محصولات کشاورزی و باغی گرفته تا تامین مهمترین نیازهای صنعتی مانند ساخت توربین های نیروگاهی ، لوکوموتیو، داروسازی ، ماشین آلات سنگین و سبک حمل بار ، قطعات صنعت ، لوازم خانگی و سایر محصولات را می توان در نمایشگاه های متعدد توانمندی های استان البرز مشاهده کرد.

با اتکا بر توان علمی در تجاری سازی ایده ها در کنار سرمایه گذاری ارزشمند بخش خصوصی هر روز محصولات جدیدی در البرز روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود که خوشبختانه این شور و حرارت سارندگی و میل به نوآوری را در تمام بخش های علمی تحقیقاتی خصوصی و دولتی می توان دید.

دستاورهای علمی و تجاری سازی شده پژوهشگاه مواد و انرژی ایران در مشکین دشت فردیس ، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، موسسه تحقیقات علوم دامی ، موسسه تحقیقات تهیه نهال و بذر ، مجموعه شرکت های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری(حدود۱۶۰ شرکت) ، مجموعه شرکت های داروسازی (حدود ۸۰ شرکت ) و ده ها کارخانه ساخت محصولات مختلف از سرمایه های البرز و کشور بوده

که دستاوردها در قالب محصولات با کیفیت به بازارهای جهانی راه یافته و کانون توجه مصرف کنندگان در سراسر جهان هستند.

این درحالی است که دامنه تحریم ها هر روز گسترده تر و شکننده تر شده اما محصولات البرز همچنان جایگاه خود را در میان مشتریان و بازارهای جهانی محفوظ نگه داشته اند.

با این اوصاف می توان گفت که توسعه صادرات محصولات غیرنفتی، یکی از راه های ارزآوری و رونق تولید بوده که در شرایط تحریم اقتصاد کشور را سرپا نگه می دارد.

وابستگی به نفت و درآمدهای حاصله از آن سبب شده تا در زمان تحریم شاهد برخی نوسان ها باشیم و این تولید صادرات محور است که از شدت آسیب ها کاشته و به رونق اقتصادی داخلی کمک می کند.

البته صادرات بدون توجه به تولید، توان داخلی و سرمایه گذاری در این بخش معنا ندارد و همراه با دیگر فعالیت‌های اقتصادی به این محرکه‌ها باید توجه شود تا بتوان در صادرات کالاهای غیرنفتی موفق بود.

در این میان یکی از استان‌هایی که با داشتن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند توانسته در توسعه صادرات غیر نفتی نقش خود را به خوبی ایفا کند، البرز است و آمارها حاکی از آن است که

این استان طی ۶ ماهه نخست امسال نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

حدود ۱۳ شهرک صنعتی دولتی خصوصی در کنار منطقه ویژه اقتصادی پیام از ظرفیت ها و قابلیت هایی است که افزون بر تولید در صادرات محوری تاثیر گذار بوده و توانمندی البرز را برای دستیابی به بازارهای جهانی باز گذاشته است .

فرودگاه بین المللی (باری و مسافری ) پیام در کنار منطقه ویژه اقتصادی پیام موجب شده تا این استان بتواند به راحتی با بازارهای داخلی و خارجی ارتباط تجاری و اقتصادی برقرار کند.

عمده کالاهایی که از این استان صادر می شود، مواد غذایی، کشاورزی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و پلاستیک بوده که به کشورهای منطقه و آسیای میانه صادر شده است.

عزیزاله شهبازی استاندار البرز با اشاره به افزایش ۴۲ درصدی صادرات در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد: به لحاظ ریالی، ارزش کالاهای صادراتی البرز ۶۰ درصد افزایش داشته که فراتر از انتظار بوده است.

وی اضافه کرد: البرز یکی از استان‌های مهم در حوزه صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری و نیمه دوم سال ۹۷ بوده است، آن هم در شرایط تحریمی و اقتصادی که کشورمان دارد.

استاندار البرز بیان داشت: نرخ مشارکت اقتصادی در استان البرز نیز نسبت به قبل افزایش داشته است و تمام توان خود را در طبق اخلاص می گذاریم تا چرخه اقتصاد البرز و کشور به خوبی بچرخد.

جهانگیر شاهمرادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز نیز با بیان اینکه از فروردین تا پایان مرداد ماه امسال ۲۰۰ میلیون دلار کالا از استان صادر شده، اظهار داشت: در شرایط کنونی ‌یکی از برنامه های اساسی دولت توسعه صادرات غیر نفتی است و البرز به دلیل برخورداری از بنگاه های اقتصادی وتولیدی بخش خصوصی از ظرفیت خوبی برای صادرات بهره مند است.

در صورت ادامه این روند صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری البرز تا پایان امسال به ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

شاهمرادی گفت: از مجموع ۲۰۰ میلیون دلار کالای صادراتی البرز۵۵ میلیون دلار توسط گمرک پیام و مابقی از طریق دیگر گمرکات کشور انجام شده است.

صادرات بیش از ۴۴ میلیون کیلوگرم کالا از استان البرز

رامین ربیعی رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت البرز نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ میلیون و ۸۱ هزار و ۸۹۳ کیلوگرم انواع کالا از استان صادر شده است.

مواد غذایی، پلاستیک، لوازم آرایشی و بهداشتی و پوشاک عمده ترین کالاهایی بوده که به کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، امارات، پاکستان، انگلستان، ترکیه، ترکمنستان، روسیه، سومالی، قطر، ارمنستان، آلمان، بحرین، بورکینافاسو، چاد، کنیا، نیجر، ازبکستان و گرجستان صادر شده است.

به گفته ربیعی آمار صادرات از البرز بالاتر از این رقم است و این آمار تنها مربوط به صادرات از گمرک استان بوده، به طور مثال یک تولید کننده البرزی از گمرک شهر دیگری کالای خود را صادر که آمار آن در همان استان درج می‌شود.

همچنین سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و باغی در استان البرز تولید می شود که حدود ۲۵۰ هزار تن آن صادراتی است.

آمادگی فرودگاه پیام برای صادرات

یکی از ظرفیت‌های بالقوه البرز که به خصوص طی سال‌های اخیر توانسته در توسعه استان و منطقه تاثیر زیادی داشته باشد، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام البرز است.

با توجه به اینکه پیام تنها فرودگاه باری در کشور است، استفاده از این ظرفیت در امر صادرات را نمی توان نادیده گرفت و با بهره‌مندی هر چه بیشتر از آن می توان زمینه توسعه صادرات را از استان البرز فراهم کرد.

به گفته منوچهر اتقیایی معاون هوانوردی و امور فرودگاهی فرودگاه بین المللی پیام البرز، صادرات از این فرودگاه سال ها به دلایل مختلف از جمله قیمت سوخت صورت نگرفته و در حال برنامه ریزی برای از سرگیری دوباره صادرات از این فرودگاه هستیم.

با برنامه ریزی های انجام شده و آماده کردن زیر ساخت ها، صادرات از این فرودگاه ظرف یک ماه آینده محصولات کشاورزی شیلات به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه از سر گرفته می شود.

منطقه ویژه اقتصادی پیام پیام این روزها برنامه های زیادی در دست دارد، جدا از مسافربری شدن آن، ایجاد هاب صادرات و واردات محصولات فناوری اطلاعات از جمله رویکردهایی است که در این منطقه در حال انجام است، در این طرح پیش بینی شده تا طی سه سال آینده بتوان ۵۰ درصد واردات و صادرات و چرخش مالی و اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات از طریق منطقه ویژه اقتصادی پیام انجام شود.

البرز با وجود داشتن چنین ظرفیت‌هایی در صورتی که بتواند به امر تولید و توسعه آن اهتمام بیشتری ورزیده و بازارهای هدف بیشتری را جذب نماید، بی شک در رشد صادرات محصولات غیرنفتی بیشتر از امروز موفق‌تر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !