راهبرد‌های سازمان بنادر برای حمایت از صادرات غیرنفتی


راهبرد‌های سازمان بنادر برای حمایت از صادرات غیرنفتی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، 4 راهبرد این سازمان برای توسعه صادرات کشور را مطرح کرد

راهبرد‌های سازمان بنادر برای حمایت از صادرات غیرنفتیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی؛ آقای محمد راستاد به مناسبت روز ملی صادرات و حمایت‌هایی که این سازمان از صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان دارد، گفت: آنچه که امروزه در بنادر کشور و سازمان بنادر و دریانوردی مورد توجه و به عنوان یک راهبرد مهم در دستور کار قرار گرفته است، ارتقاء ظرفیت بنادر شمال و جنوب کشور، تأمین تجهیزات مورد نیاز برای صادرات غیرنفتی، افزایش بهره وری در عملیات کالا‌های صادراتی و اعطای تخفیف‌های مناسب برای رقابت پذیرکردن محصولات صادراتی کشور به خصوص در سال رونق تولید ملی است.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از اقلامی که به کشور وارد یا صادر می‌شود از طریق حمل و نقل دریایی است، بنابراین بنادر تجاری کشور، از نظر فراهم کردن زمینه مبادلات تجاری کشور و به صورت خاص صادرات غیرنفتی اهمیت بسزایی دارند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از ظرفیت بنادر تجاری کشور به صادرات غیرنفتی اختصاص داده شده است به طوری که در سال گذشته و امسال تقریبا میزان صادرات غیرنفتی از نظر وزنی ۲ برابر واردات غیرنفتی بوده که از طریق بنادر تجاری کشور وارد و خارج شده است.
آقای راستاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی مکانیزم‌های تشویقی خاصی را برای صادرات غیرنفتی در بنادر کشور در نظر گرفته است که از جمله آن می‌توان به اعطای ۲۵ درصد تخفیف به حقوق و عوارض کشتی‌ها در راستای ارتقاء رقابت پذیری محصولات صادراتی کشور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه با اعمال مکانیزم‌های تشویقی، شاهد این هستیم که حجم قابل توجهی از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر کشور به صادرات غیرنفتی اختصاص پیدا کرده است، گفت: در راستای فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات، سرمایه گذاری‌های متعددی در بنادر کشور صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، افزود: خوشبختانه در سال جاری شاهد انعقاد بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی بودیم و البته این امر در سایر بنادر کشور دنبال شده است، بدین جهت سرمایه گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان که صرفا برای صادرات غیرنفتی بوده، انجام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش