100 پنل خورشیدی در قشلاقات خلخال توزیع شد


100 پنل خورشیدی در قشلاقات خلخال توزیع شد

اردبیل _ ایرنا _ معاون توسعه عمران اداره کل امور عشایری استان اردبیل از تهیه و توزیع 100 پنل خورشیدی رایگان در بین عشایر شهرستان خلخال خبر داد.

حاتم طهماسبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تهیه و خرید این پنل‌های خورشیدی یک میلیارد ریال از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده عشایر استان اردبیل هزینه شده است.

وی به برنامه‌ریزی برای خرید و توزیع ۳۴۰ پنل خورشیدی رایگان در بین عشایر سایر مناطق استان اردبیل اشاره کرد و گفت: پیش از این ۱۴۰ دستگاه پنل خورشیدی برای تامین برق ییلاقات و قشلاقات مناطق مختلف استان توزیع شده است.

او اظهار داشت: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به قشلاقات استان در سال جاری اختصاص یافته و تلاش می‌کنیم مشکلات قشر عشایر در مناطق قشلاقی کاهش یافته و آبرسانی تسهیل شود.

وی همچنین از ارائه بیش از ۸۲ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر استان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: تسطیح و مرمت راه‌های عشایری از مهم‌ترین برنامه‌ها در استان در راستای خدمات‌رسانی به عشایر بوده که در این زمینه در یک سال گذشته ۸۱ کیلومتر از راه‌های عشایری استان بهسازی شده است.

معاون مدیرکل امور عشایر استان اردبیل همچنین با اشاره به خرید سه دستگاه کامیون آبرسانی سیار برای عشایر استان بیان کرد: توزیع ۹۵ تانکر ثابت هزار و ۲ هزار لیتری رایگان و خرید ۵۰۰ تانکر هزار لیتری نیز برای توزیع آب در بین عشایر استان تهیه و تامین شده است.

طهماسبی اظهارداشت: ۹۰۲ تن آرد و ۶۵۷ تن نهاده دامی نیز در بین عشایر توزیع شده است.

فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز از تخصیص سه میلیارد ریال به امور عشایری این شهرستان خبر داد و گفت: اعتبارات امسال عشایر این منطقه در مقایسه با سال قبل سه برابر افزایش یافته است .

او در جریان توزیع پنل‌های خورشیدی عشایر روستاهای طویستان، پشکمان، سجهرود، برندق، جعفرآباد، ویو، آق‌سو از توابع بخش خورش‌رستم خلخال با اشاره به ضرورت توجه به جامعه عشایری شهرستان خلخال و تسهیل در زندگی آنها از برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح زندگی جمعیت عشایری در سطح ۶۴ قشلاق و ییلاق این شهرستان خبر داد .

وی با اشاره به ارزش تولیدات عشایر استان افزود: عشایر منطقه که ۶ درصد از کل جمعیت استان را تشکیل می دهند نقش مهمی در تولید محصولات داخلی داشته و برای توسعه و افزایش این تولیدات حمایت های لازم را از این قشر انجام می دهیم.

او اظهارکرد: قرارداد تامین ۲ هزار تن نهاده دامی گندم و جو امسال منعقد شده تا این نهاده‌های دامی در قشلاقات عشایر استان توزیع شود.

عشایر استان اردبیل شامل ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار هستند که ۴.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست‌بوم، ۵۱ سامانه و هزار و ۵۲۷ اوبه زندگی می‌کنند.

عشایر این استان سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ محصولات باغی، ۹۱ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ