حکمرانی اسنپ و تپسی بر خیابانهای ایران


حکمرانی اسنپ و تپسی بر خیابانهای ایران

اسنپ و تپسی دو اپلیکیشن مورد علاقه ی ایرانی ها چقدر به استاندارهای لازم نزدیکند و چقدر نیاز مسافران و راننده ها را براورده میکنند

حکمرانی اسنپ و تپسی بر خیابانهای ایران

به گزارش صدای ایران وقتی شرکت اوبر در سال 2009 کار خود را آغاز می‌کرد از موانع جدی که قرار بود بر سر راهش ایجاد شود، هیچ تصوری نداشت.
اوبر، یک شرکت تکنولوژی است که مدعی است توانسته است حمل و نقل جهان را متحول کند.

در اصل اما اوبر یک اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند است که به عنوان یک واسطه بین رانندگان تاکسی‌ها و مسافران عمل می‌کند، کاری مشابه آنچه که اسنپ و تپسی در ایران انجام می‌دهند.
واکنش‌ها به نمونه خارجی اسنپ و تپسی، در سراسر جهان از ملبورن گرفته تا بوئنوس آیرس و دهلی‌نو مشاهده شده است، واکنش‌هایی که گاهی هم به شدت به خشونت گراییده است.
گذشته از قیمت‌های ارزانتر اوبر نسبت به تاکسی‌های عادی، اوبر مزیت‌های دیگری را نیز در اختیار مشتریان خود قرار داده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اوبر، در دسترس بودن آن است.

مسافران می‌توانند به راحتی از طریق گوشی‌های همراه خود به تاکسی مورد نظر دسترسی داشته باشند. دیگر اینکه مسافت مورد نظر مسافر قبل از ورود او به تاکسی تعیین می‌شود و بنابراین بحثی با راننده بر سر مسافت و مقصد باقی نمی‌ماند.

در کشور ما شرکت ایده گزین ارتباطات روماک، با نام تجاری اسنپ، در سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شده و روانه گوشی‌های هوشمند شده است. نرم‌افزاری که عده ای آن را کاملا ابتکاری ندانسته و نسخه ای از نرم افزار «اوبر» می‌دانند؛ یعنی باارزش‌ترین شرکت خصوصی دنیا با ارزش بیش از 60 میلیارد دلار. البته مدیر اسنپ، ادعایی درباره نوین بودن این ایده ندارد و معتقد است می‌توان از برنامه‌های دیگر الگوبرداری کرد و آن را با فرهنگ بومی‌ تطبیق داد.
تپ‌سی نیز کار خود را دو سال بعد یعنی از خرداد 1395 در تهران آغاز کرد.دکتر ایاد الکسار و دکتر محمود فوز هم ‌بنیان‌گذاران این شرکت بودند.

این اپلیکیشن ها از لحاظ امنیتی فعالیت های متعددی انجام داده اند، مانند احراز هویت کاربران راننده ،ثبت اطلاعات کاربر راننده ،بررسی خودرو کاربر راننده ،عکس کاربر راننده ،امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و نقشه مسیر با آشنایان ،پنهان‌سازی شماره تلفن کاربران راننده و مسافر در حین تماس و...

در اسنپ نیز امکان درخواست خودرو، موتور، وانت، سفارش غذا، رزرو هتل و اقامت‌گاه‌های ارزان، خرید بلیط هواپیما، اتوبوس و … در این اپلیکیشن جامع به صورت یک‌جا فراهم است.

این اپلیکیشن ها در چند سال اخیر با مشکلات زیادی از جمله پرونده های قضایی روبرو بودند مانند شکایت ناوگان تاکسیرانی از اسنپ، شکایت اسنپ و تپسی از هم ،کمپین حریم اسنپ در فضای مجازی ، تخلفات راننده ها ،شایعات و...
.

به عنوان مثال کمپین تحریم اسنپ مربوط به ماجرای مسافر خانمی بود که به دلیل عدم رعایت قانون و حجاب، با راننده درگیر و از خودرو پیاده شده بود این اتفاق واکنش‌های زیادی را به همراه داشت تا حدی که سبب شد فعالان فضای مجازی کمپین #تحریم_اسنپ را راه اندازی کنند.

مسافر قانون شکن تاکسی اینترنتی اسنپ دختر جوانی بود که در صفحه شخصی‌اش در توییتر اعلام کرده بود یک راننده اسنپ او را به دلیل بدحجابی در بزرگراه پیاده‌کرده است. وی همچنین در توئیت خود، عکس و مشخصات کامل راننده اسنپ را منتشر کرد و خواهان برخورد اسنپ با این راننده شد.

این اقدام مسافر با واکنش زیادی از سوی کاربران فضای مجازی مواجه شد.کاربران فضای مجازی معتقد بودند انتشار عکس راننده اسنپ، نقض حریم شخصی راننده و غیرقانونی است. همچنین خواهان تقدیر شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ از این راننده شدند چراکه معتقد بودند وی طبق قوانین خود اسنپ و قانون کشور با مسافر خانم بدحجاب برخورد کرده است.

تا اینجای ماجرا همه منتظر واکنش اسنپ به این قضیه بودند که مسافرخانم اسنپ با انتشار توییتی دیگر در صفحه شخصی‌اش اعلام کرد که از اسنپ با او تماس گرفته‌اند و به دلیل رفتار راننده، از او عذرخواهی کرده‌اند.

انتشار این پست در شبکه‌های اجتماعی اعتراض کاربران فضای مجازی را به همراه داشت؛ تا حدی که آنها با راه‌اندازی کمپین #تحریم_اسنپ، اقدام به حذف اپلیکیشن اسنپ از تلفن‌های همراه خود و استفاده نکردن از این تاکسی اینترنتی کردند چراکه بر اساس قوانین اسنپ مسافران باید متعهد شوند در حین استفاده از سرویس‌های این شرکت تمامی قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب مناسب را رعایت کنند.

اما نتیجه اعتراض و کمپین‌های مردمی علیه اسنپ در فضای مجازی سبب شد اسنپ که از موضع‌گیری دولبه‌ای که در این خصوص داشت، عقب‌نشینی کند و با انتشار اطلاعیه‌ای صراحتاً اعلام کند که به علت نقض حریم شخصی راننده و انتشار مشخصات کامل او توسط مسافر متخلف، از او شکایت خواهد کرد و همچنین اعلام کرد تماس با مسافر طبق رویه‌های معمول شرکت در مورد سفرهای ناتمام صورت گرفته است و به منزله تایید رفتار او نیست و از راننده مذکور به دلیل رعایت قانون و مقرارت اسنپ تقدیر و به دلیل انتشار اطلاعات شخصی‌اش از او عذزخواهی خواهد شد.

موضع‌گیری صریح اسنپ در برابر خانم مسافری که قانون شکنی کرده بود سبب شد وی با انتشار پستی در صفحه توییترش از تمامی کسانی که به واسطه این اتفاق احساساتشان جرحه‌دار شده بود، معذرت‌خواهی و اعلام کند که به قوانین کشورش پایبند است و به آن اهتمام خواهد ورزید.
پس از انتشار این توییت نیز صفحه مجازی تاکسی اینترنتی اسنپ با انتشار پستی از اتفاق پیش آمده عذرخواهی و اعلام کرد با توجه به ابراز پشیمانی مسافر، این شرکت از حق شکایت خود صرف نظر می‌کند.
اسنپ ,تپسی ,یا هر شرکت دیگری کدام سرویس بهتری به مردم ورانندگان اراِِیه میکنند وچقدر به استاندارد های لازم نزدیکند؟؟؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی