دلایل تهیه طرح جداسازی سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه به روایت حسین‌زاده


تهران (پانا) - نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دلیل تهیه طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه و الحاق به قوه مجریه را تشریح کرد.

دلایل تهیه  طرح جداسازی سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه به روایت حسین‌زاده

تهران (پانا) - نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دلیل تهیه طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه و الحاق به قوه مجریه را تشریح کرد.

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت:

«آنچه در توییتر درباره وضعیت زندانیان خواندم، برآمده از مطالباتی است که مدت‌هاست ذهنم را به خود مشغول کرده و زمینه‌ساز تهیه طرحی برای انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه و الحاق آن به دولت شد تا شاید اولین قدم جدی برای نظارت بر زندان‌ها برداشته شود.

از آنجا که طرح انتزاع سازمان زندان‌ها هفته آینده در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار دارد باید امیدوار بود که در روزهای آینده با نظر مساعد همکارانم در مجلس خبرهای خوبی در این باره بشنویم. اما چرا به فکر تهیه این طرح افتادم؟

در طول سال‌های نمایندگی‌ام بارها خانواده زندانیان به دفترم مراجعه کرده‌اند و از مشکلات گفته‌اند و تا امروز هر کاری برای حل این مشکلات صورت گرفته، از راه رایزنی دوستانه با عزیزان قوه و سازمان زندان‌ها بوده زیرا به لحاظ قانونی مجلس و نمایندگانش امکان هیچ دخالتی در این حوزه ندارند.

بدیهی است اینکه صادرکننده حکم، مجری حکم و نهاد ناظر بر نحوه اجرای حکم، همگی در یک قوه تجمیع شده، امکان سهو و خطا را افزایش می‌دهد و امکان نظارت بیرونی بر این فرایند را کاهش می‌دهد و زمانی که خبر اتفاقات ناگوار از درون زندان‌ها منتشر می‌شود، ما به عنوان نمایندگان مردم نه پاسخی برای آن‌ها داریم و نه امکانی برای بررسی دقیق موضوع. با این تجربیات، به این فکر افتادم که چرا مجلس که وظیفه نظارت دارد، در این حوزه بسیار مهم حقوق شهروندی حق ورود ندارد؟ در قوانین ما نظارت مجلس بر قوه‌قضائیه، پیش‌بینی نشده و تجربه سرنوشت تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه‌قضائیه نشان داد که از این مجاری، نظارت مستمر و موثر بر زندان‌ها و وضعیت زندانیان ممکن نیست.

لذا به فکر طرح نظارت‌پذیرکردن زندان‌ها از طریق جدا شدن سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه و الحاق به دولت افتادم. با تفکیک این بخش پرهزینه از قوه‌قضائیه و سپردن مسئولیت آن به قوه مجریه علاوه بر مسائل مالی امکان نظارت مستمر نمایندگان مجلس به زندان‌های سراسر کشور نیز مهیا می‌شود.

همچنین ساختاری با عنوان شورای‌عالی نظارت بر زندان‌ها نیز در این طرح پیش‌بینی شد تا علاوه بر نظارت عام مجلس، یک نهاد مرکب از نمایندگان سه قوه نیز به طور خاص و مستمر بر شرایط زندان‌های کشور نظارت کنند.

پس از ارائه طرح آنچه مرا درپیگیری مصمم‌تر کرد تماس‌های مکرر زندانیان از زندان‌های شهرهای مختلف بود که از امیدشان به بهبود وضعیت زندان‌ها درصورت تصویب طرح سخن گفتند.

این طرح هفته آینده در کمیسیون قضایی بررسی میشود و امید داریم که آنجا اولین گام نظارت‌پذیرکردن زندان‌ها برداشته شود.

در این میان وکیل محترمی هم مدعی شده «برخی از نمایندگان از ترس اینکه خودشان در دستگاه قضایی پرونده دارند و قرار است بعد از دوره نمایندگی به زندان بیفتند، این طرح را داده‌اند» که ناشی از علم غیب ایشان است. اما خدمت ایشان عرض می‌کنم: سلام!»

اشاره نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به اظهارات اخیر علیزاده طباطبایی، وکیل فعالان سیاسی است که طرح جداسازی سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه و الحاق آن به وزارت کشور یا وزارت دادگستری را ناشی از پرونده‌های قضایی نمایندگان دانسته بود.»

متن کامل طرح جدایی سازمان زندان‌ها از قوه‌قضائیه را «اینجا» بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد