شناسایی هشت منطقه خراسان شمالی برای ایجاد شکارگاه اختصاصی


شناسایی هشت منطقه خراسان شمالی برای ایجاد شکارگاه اختصاصی

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌شمالی گفت: تاکنون، هشت منطقه در عرصه‌های طبیعی این استان 28 هزار کیلومتر مربعی برای ایجاد شکارگاه و قرق‌گاه اختصاصی شناسایی شده است.  

اسکندر گردمردی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایجاد شکارگاه های اختصاصی، یکی از برنامه ها برای احیا و تکثیر حیات وحش است.

وی بدون اشاره به گستره مجموع مناطق شناسایی شده برای واگذاری گفت: با واگذاری عرصه های طبیعی و ایجاد شکارگاه اختصاصی، تلاش داریم تا از سرمایه گذاری و توان بخش خصوصی برای حفاظت از محیط زیست، پوشش گیاهی و جانوری استفاده شود.

گردمردی افزود: تاکنون سرمایه گذاران، برای ایجاد شکارگاه های اختصاصی در دو منطقه به وسعت ۵۰ هزار هکتار متقاضی شده اند که بر این اساس، مناطقی در اسفراین و جاجرم در قالب شکارگاه اختصاصی، مدیریت می شود.

وی گفت: عرصه هایی به عنوان شکارگاه اختصاصی به بخش خصوصی واگذار می شود، که جمعیت حیات وحش در آن مناسب نیست و نیاز به حفاظت دارد و تلاش داریم تا با این اقدام، عرصه ها، توانمندی خود را بازیابی کنند و جمعیت حیات وحش در آن بیشتر شود.

گردمردی اظهار داشت: در قرق اختصاصی، بخش خصوصی مکلف می شود تا منطقه تحت قرق را مدیریت و حفاظت کند و محیط امن برای گونه های مختلف وحوش ایجاد تا شرایط برای تکثیر فراهم شود.

وی گفت: پیش از واگذاری عرصه به بخش خصوصی، جمعیت حیات وحش سرشماری و پس از آن، شکار در این منطقه تا چند سال ممنوع می شود و بخش خصوصی مکلف است از عرصه حفاظت کند.

وی خاطرنشان کرد: با گذشت این سال ها، جمعیت وحوش بار دیگر سرشماری می شود تا وضعیت آن بررسی تا برای دادن مجوزهای لازم شکار، تصمیم گیری شود.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی گفت: در صورتی که جمعیت وحوش در این منطقه مناسب نباشد، اجازه شکار داده نمی شود.

وی با بیان اینکه شکارگاه های اختصاصی، بستری برای توسعه گردشگری طبیعی است گفت: با حفاظت از عرصه قرق شده و ممنوعیت شکار، جمعیت گونه های علفخوار بیشتر می شود و به دنبال آن، جمعیت گونه های گوشتخوار رشد می یابد و با این اقدام، گام های خوبی برای صیانت از عرصه های طبیعی، کمک به حفظ پوشش گیاهی و حفاظت از گونه های مختلف جانوری برداشته شود.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای حفاظت و مدیریت شکارگاه های تحت قرق، از نیروی مردم بومی منطقه استفاده می کند اظهار داشت: با اجرایی شدن شکارگاه های اختصاصی، برای چند نفر اشتغال زایی می شود.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها