لبیک مواکب‌الاتحاد کانون‌های مساجد به مطالبات اربعینی مقام معظم رهبری


لبیک مواکب‌الاتحاد کانون‌های مساجد به مطالبات اربعینی مقام معظم رهبری

وجه امتیاز مواکب‌الاتحاد کانون‌های مساجد توجه و تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی بر مدار وحدت در کنار ارائه خدمات رفاهی است یعنی همان امری که رهبری معظم انقلاب در دیدار با موکب‌داران عراقی به آن تاکید کردند: تلاش برای حفظ وحدت در موسم اربعین.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، خلق حماسه های بزرگ به همت های بلند نیاز دارد که به دور از شعار و در میدان عمل، ورود کنند و منشاء اثر شوند.

حماسه بی نظیر و عظیم پیاده روی اربعین حسینی که با حضور چندین میلیون نفری زائران حسینی از اقصی نقاط جهان در روزهای گذشته خلق شد و منحصربفردترین تصویر از شور و شعور، عشق و ارادت و صلح و وحدت را به نمایش گذاشت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با تکیه بر همت های بلند، قلب های مخلص و دست های بی ادعای مردم، زیباترین تجارب را رقم زد.

مردمی بودن؛ پیشانی بند فعالیت های مرتبط با اربعین

لبیک مواکب‌الاتحاد کانون‌های مساجد به مطالبات اربعینی مقام معظم رهبری

از این رو، حفظ وجهه و رویکرد مردمی، پیشانی‌بند فعالیت های مرتبط با اربعین حسینی و پیاده روی باشکوه آن است امری که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آن را وجهه همت خود قرار داد و با اتکاء به توان و نیات خیر اعضای کانون های مسجدی کوشید از طریق راه اندازی مواکب الاتحاد نه تنها بُعد مردمی فعالیت های اربعینی را حفظ کند بلکه حضور اثرگذار مسجدی ها در خلق این حماسه بی بدیل را به همگان بشناساند.

در این راستا ستاد مردمی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از چند روز مانده به آغاز موسم اربعین چهار موکب را در نقاط مرزی و نیز 10 موکب را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و نیز مسیر پیاده روی اربعین موسوم به «طریق الحسین(ع)» با عنوان کلی «مواکب الاتحاد» راه اندازی و فعال کرد.

فرصت شناسی مواکب الاتحاد

یکی از وجوه امتیاز و کم نظیر مواکب الاتحاد کانون های مسجدی توجه و تمرکز بر فعالیت های فرهنگی در کنار ارائه خدمات رفاهی از قبیل اسکان و پذیرایی بود. امری که شاید در دیگر مواکب اربعین یا موردتوجه قرار نگیرد یا آنطور که باید دنبال نشود چراکه به طور معمول اولویت کار مواکب فعال در موسم اربعین حسینی با ارائه خدمات رفاهی شامل اسکان و تغذیه است که البته نیاز نخست زائران در این ایام هم محسوب می شود، اما به دلیل لزوم همراهی شور و شعور و انجام زیارات بامعرفت که مورد تاکید ائمه معصوم علیهم السلام و نیز بزرگان و علما است، ضرورت دارد تا با برنامه های فرهنگی از این بستر مهیا برای ترویج معارف اسلام ناب و اهل بیت(ع) استفاده شود امری که مواکب الاتحاد به آن توجهی ویژه داشته اند.

برگزاری مسابقات فرهنگی ویژه گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان، قرائت جمعی ادعیه و زیارات سفارش شده برای این ایام خصوصاً زیارت عاشورا و زیارت اربعین، توزیع کتاب بین کودکان و نوجوانان، معرفی شهدای شاخص، برگزاری نشست های بصیرت آفرین درباره موضوعات روز و پاسخ به سوالات شرعی با حضور کارشناسان حوزوی از جمله برنامه های مواکب الاتحاد در ایام پیاده روی اربعین حسینی هم در ایران و نیز در عراق بود.

تبیین علل و اهداف عاشورای حسینی توسط مبلغان و روحانیون، تفسیر قرآن کریم، اجرای برنامه های مداحی و مرثیه سرایی، اجرای تعزیه، اجرای طرح تلاوت نور، اقامه نماز جماعت، برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری جلسات نهج البلاغه شناسی و آشنایی با معارف و ادعیه صحیفه سجادیه، اجرای طرح ختم قرآن کریم به نیت شهدای کربلا، اجرای طرح آموزشی فرهنگی پیوند «مسجد و مدرسه، منزل»، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و مذهبی، اهدای تندیس «الحسین یجمعنا» به موکب داران عراقی و برگزاری یادواره شهدای حشدالشعبی نیز از دیگر فعالیت های فرهنگی مواکب الاتحاد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام اربعین حسینی بود که توانست به تحقق هدف این موسم یعنی اتحاد و همدلی کمکی شایان کند.

لبیک مواکب‌الاتحاد کانون‌های مساجد به مطالبات اربعینی مقام معظم رهبری

خطاطی دلنوشته های زائران روی لباس ها و کوله پشتی ها، چاپ عکس فوری از زائران برای ثبت این خاطره و تجربه ناب و فراموش نشدنی، اجرای طرح زیارت به نیابت شهدای محور مقاومت از طریق چاپ و توزیع پنج هزار تصویر شهدا بین زائران، توزیع پنج هزار بسته فرهنگی شامل محصولات طب سنتی برای رفع بیماری های مبتلابه این ایام مثل پادرد، سردرد و حالت تهوع، چهارپایه خوانی نوجوانان مسجدی، برپایی نمایشگاه فرهنگی «نماز ظهر عاشورا تا خرابه شام» و ... از دیگر برنامه های فرهنگی مواکب الاتحاد بود که توانست به تعمیق معرفتی زیارت اربعین کمک کند.

یکی از مهمترین فعالیت های فرهنگی ستاد مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور توجه به تربیت مهدوی کودکان عراقی بود که در موکب الاتحاد سیار این ستاد و در مسیر نجف به کربلا انجام شد؛ در این موکب سیار و از طریق استیج تعبیه شده در آن، با پرده خوانی به زبان کودکانه که از واقعه غدیر تا عاشورا را با گرافیک های کودکانه روایت می کرد، انجام بازی های فکری و قصه گویی و اجرای مسابقه در زمینه آموزش احکام و مهدویت و ... تلاش شد تا نسل آینده عراق با مهدویت و امام زمان(عج) و وظایف خود برای روی کار آمدن دولت موعود آشنا شود.

البته این فعالیت ها و خدمات فرهنگی مانع از ارائه خدمات رفاهی به زائران اربعین در مواکب ستاد مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نشد چنان که اسکان چندهزار نفری زائران به صورت شبانه روزی، ارائه خدمات شستشوی لباس، پیرایش، خیاطی، کفاشی، تعمیرات عینک، شارژ تلفن همراه و نگاهداری امانات، عرضه داروهای موردنیاز و توزیع میان وعده و ... نیز به همت مواکب الاتحاد ستاد هماهنگی کانون های مساجد انجام شد.

لبیک مواکب‌الاتحاد کانون‌های مساجد به مطالبات اربعینی مقام معظم رهبری

بنابر آنچه گذشت و وجهه همتی که مواکب الاتحاد در موسم اربعین داشتند، به نظر می رسد این مواکب به خوبی توانستند به این مطالبه مقام معظم رهبری که دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی در تاریخ 27 شهریورماه سال جاری بیان کردند، هم در نام هم در عمل جامعه عمل بپوشانند.

لبیک مواکب الاتحاد به مطالبات رهبری معظم انقلاب

چنان که رهبری معظم تاکید کردند: «سعی کنیم در این راه‌پیمایی پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم؛ پیوند بین عراقی و غیرعراقی، پیوند بین شیعه و سنّی، پیوند بین عرب و فارس و تُرک و کُرد؛ این پیوندها مایه‌ی سعادت است، این پیوندها آیت رحمت پروردگار است».

این مهم همان چیزی است که حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان یکی از مهمترین اهداف راه اندازی مواکب الاتحاد، به آن تصریح و تاکید کرد: در تلاش هستیم در این موکب ها بین نسل جوان ایران و عراق به عنوان کشور دوست و همسایه پیوند برقرار کنیم تا همسو با شعار اربعین امسال یعنی «الحسین یَجمعُنا» نماز اتحاد زیر پرچم امام حسین(ع) در مواکب الاتحاد اقامه و بین مساجد منتخب ایران و عراق وحدت برقرار شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟