مسجدی که آبروی شهرک مسعودیه است/ از کتابخانه‌ای فعال تا صندوق قرض الحسنه ای مشکل گشا


مسجدی که آبروی شهرک مسعودیه است/ از کتابخانه‌ای فعال تا صندوق قرض الحسنه ای مشکل گشا

مسجد جامع مسعودیه به اندازه نامش وسیع و پر برنامه است و توانسته جامعیت خوبی در اجرای برنامه‌های مختلف در سطح شهرک مسعودیه تهران داشته باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: ساخت شهرک ها بدون درنظر گرفتن مراکز فرهنگی، علمی و ورزشی، امری رایج در کشور است که اتفاقا طی سالیان اخیر نیز شدت گرفته است، موضوعی که اصلا زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

در واقع ماجرای شهرک‌ های بدون مراکز مورد نیاز شهروندان گویا هیچ گاه پایانی ندارد. خبرنگار ما پیش از این از شهرک شاهد شهریار گفته بود که چند سال پیش توسط تعاونی مسکن بنیاد شهید تهران ساخته شد اما خبر از مسجد و مراکز تفریحی و خدماتی در آن نبود(شهرک شاهد «مسجد» ندارد؛ http://shabestan.ir/detail/News/579780).

در این میان اما، هستند شهرک هایی که بنیانگذارانشان از ابتدا به فکر معنویت، ورزش، تفریح و در یک کلام، تغذیه روح رو روان ساکنان آن بودند. شهرک مسعودیه تهران یکی از نمونه های برجسته این مورد است که فراوانی مسجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی در آن زبانزد است.

اولین مسجدی که در این شهرک ساخته شد مسجد جامع مسعودیه نام گرفت و در سال 1358 با حضور حجت ‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی، مدیر کتابخانه و فرزند ارشد ‌آیت ‌الله العظمی سید شهاب ‌الدین مرعشی نجفی گشایش یافت و از همان زمان این مسجد شد پایگاه دین داری و مرجعیت در شهرک مسعودیه.

مسجدی که آبروی شهرک مسعودیه است/ از کتابخانه‌ای فعال تا صندوق قرض الحسنه ای مشکل گشا

این مسجد از بدو تاسیس تاکنون تنها یک امام جماعت داشته است: حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین بحری خراسانی. وی متولد اردیبهشت ‌ماه 1327 در شهر قائنات است که پس از موفقیت در تحصیلات ابتدایی در مدارس کلاسیک، وارد حوزه علمیه میرزاجعفر شهر مشهد شد.

بحری خراسانی در ادامه برای تحصیل عازم نجف اشرف شد و در کلاس درس آیات استادان نام آشنای این حوزه همچون امام خمینی (ره) و سید محمود حسینی شاهرودی شرکت کرد.

برگردیم سراغ مسجد جامع مسعودیه؛ عرق سازندگان این خانه خدا خشک نشده بود که صدام حسین به نمایندگی از دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران به مرزهای جنوبی کشورمان حمله ور شد و به این صورت، نقش آفرینی این مسجد در دفاع هشت ساله ملت ایران، در بوته آزمایش گذاشته شد. به گفته بحری خراسانی کمک های زیادی از سوی اهالی این مسجد و مردم شهرک مسعودیه روانه جبهه ها می شد.

مهم ترین سند در اهمیت مسجد جامع مسعودیه در دوره دفاع مقدس، تابلویی است مزین به نام و تصویر زیبای شهدا در حیاط این مسجد. جوانان و میانسالانی که در دفاع از دین، ناموس و میهن از جان گذشتند. اینها رفتند تا دین و قرآن و مسجد بمانند.

در همان دوره جنگ تحمیلی بود که اهالی این مسجد تصمیم گرفتند دست به کار شده و با راه اندازی کتابخانه ای به فکر تقویت بنیان های اعتقادی و گسترش دانش عمومی شهروندان شهرک مسعودیه افتادند. این کتابخانه اکنون با دارا بودن هزاران جلد کتاب در موضوعات مختلف همه روزه میزبان اقشار مختلف مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان است. برگزاری مسابقه کتابخوانی در مناسبت های مختلف از جمله اقدامات این کتابخانه در طول سال است.

شهرک مسعودیه در یکی از مناطق جنوب شهر تهران که عمده ساکنان آن درآمد متوسط یا اندکی دارند واقع شده و همین تلنگری شد برای امام جماعت و اعضای هیات امنای مسجد جامع مسعودیه که آستین های همت را برای دستگیری از ایتام و نیازمندان بالا بزنند.

کلی شور و مشورت انجام شد تا اینکه سرانجام قرار شد صندوق قرض‌ الحسنه ای تاسیس شود و نامش یادآور ایستادگی و پامردی ملت ستمدیده و مقاوم فلسطین باشد «قدس.» این صندوق در کنار اهدای تسهیلات به عموم مردم، خدمات نقدی و غیر نقدی وسیعی در طول سال به ویژه در ماه مبارک رمضان و روزهای منتهی به عید نوروز و سال جدید خورشیدی به نیازمندان تقدیم می کند تا سفره افطاری و عیدی این افراد پر باشد از بامیه محبت و آجیل مهربانی ایرانیان.

از مسجدی با این همه کارهای قشنگ و رنگارنگ انتظار می رود قرآن و کلام اهل بیت (ع) را محور برنامه دهای خود قرار دهد که چنین نیز است به طوری که جلسات تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه و کلاس اخلاق شنبه ها، دوشنبه ها و چهارشنبه ها بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و عمدتا با سخنرانی بحری خراسانی در این مسجد برگزار می شود.

این مسجد که پایگاه پیوند ناگسستنی دین و سیاست است همیشه پایگاه حضور و سخنرانی برخی از شخصیت های سیاسی بسیار مشهور کشور بوده است.

سخن آخر اینکه مسجد جامع مسعودیه آنقدر فعال است که برای اجرای طرح های مختلف فرهنگی و اجتماعی در این منطقه ار تهران، مسئولان دستگاه های مختلف همیشه از ظرفیت این مسجد و امام جماعت آن استفاده می کنند. برای نمونه چندی پیش که قرار بود جلسه ستاد هماهنگی مراسم تدفین شهدای گمنام در منطقه 15 اجرایی شود از تنها مسجدی که دعوت به عمل آمد مسجد جامع مسعودیه بود.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟