ایجاد پارک صنعتی به اشتغالزایی در یزد کمک می‌کند


ایجاد پارک صنعتی به اشتغالزایی در یزد کمک می‌کند

یزد - ایرنا - سرپرست دانشگاه یزد گفت: ایجاد پارک صنعتی راهکار بسیار مناسبی برای افزایش ارتباط دانشگاه‌های استان با بخش صنعت و ایجاد اشتغال‌ برای دانش‌آموختگان مراکز آموزش عالی است.

قاسم بریدلقمانی در نشست مشترک تعدادی از مسئولان و اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و مسؤولان ارشد صنعت برق و خانه صنعت، معدن و تجارت استان افزود: در شرایط فعلی با وجود فشار تحریم‌های ظالمانه بر کشور، نگاه صنعت به دانشگاه و توجه دانشگاه‌ها به مقوله کارآفرینی و صنعت درحال تغییر است.

وی با اشاره به تهیه «طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ابلاغ به دانشگاه‌ها ادامه داد: در این طرح، اهتمام به حل مشکلات جامعه و صنعت در تمام مراحل جذب، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش شامگاه یکشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد، بریدلقمانی با استناد به صحبت‌های اخیر وزیر نیرو در مبحث اقتصاد مقاومتی در خصوص استفاده از ظرفیت دانشگاهیان برای حل مشکلات صنعت و ضرورت ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان، گفت: به نظر می‌رسد دانشگاه می‌توان راهکار مناسبی برای حل این مسائل باشد، بنابراین در نامه‌ای به وزارت نیرو طرح را پیگیری کردیم.

وی به‌ روز کردن سرفصل‌های دروس دانشگاهی و عمق دادن به مطالب درسی، استفاده از افراد متخصص بیرون از دانشگاه برای کمک به استادان در تدریس بخش عملی دروس را از جمله راهکارهایی ذکر کرد که برای قوی‌تر کردن هرچه بیشتر ارتباط دانشگاه و صنعت ضروری است.

کمک هزینه به دانشجویان ورودی جدید در درس‌های مهارتی و استفاده از افراد متخصص و ماهر برای تدریس دروس مهارتی برنامه‌هایی است که به گفته سرپرست دانشگاه یزد در راستای توانمندسازی دانشجویان انجام خواهد شد.

همچنین رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه صنایع استان به رغم برخورداری از نیروی انسانی متخصص و نخبه، تاکید کرد: این بخش همچنان کارگرمحور است و کارگران شاغل در این بخش عمدتاً فاقد تحصیلات هستند.

مصطفی شاه‌نظری راهکار حل این معضل را در استقرار صنایع پاک و کم آبخواه دانست که علاوه بر بهره‌وری بالا، نیازمند نیروی انسانی متخصص است.

وی افزود: صنعت برق و الکترونیک این 2 ویژگی را دارند و هدف ما در دانشگاه تربیت دانشجویی توانمند است که بتواند در حوزه تخصصی خود به استان خدمت کند.

هم‌اکنون حدود 14 هزار دانشجو در 100 رشته در دوره‌های کاردانی تا دکتری دانشگاه یزد مشغول تحصیل هستند.

سه هزار و 700 پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 80 هزار میلیارد ریال و با حدود 100 هزار نفر اشتغال در استان وجود دارد.

این استان در حالی که 1.1 درصد جمعیت کشور را داراست ولی به لحاظ تولید صنعتی 4.4 درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد.

یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی ، دومین استان معدنی شناخته می‌شود که در تولید محصولات کاشی و سرامیک رتبه نخست ، محصولات نساجی ایران با 25 درصد تولید جایگاه دوم و تولید فولاد در جایگاه سوم را دارد.

استان یزد بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!