تأثیرگذارترین رهبر خارجی خاورمیانه


تأثیرگذارترین رهبر خارجی خاورمیانه

کارشناس بی‌بی‌سی، ولادیمیر پوتین را تأثیرگذارترین رهبر خارجی خاورمیانه نامید.

به گزارش اسپوتنیک، جرمی بوئن، سردبیر بخش خاورمیانه بی‌بی‌سی در مقاله منتشر شده در روزنامه 'ساندی تایمز' می‌نویسد که روسیه با استفاده از انفعال کشورهای غربی در حال تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ در خاورمیانه است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به عنوان با نفوذ ترین رهبر خارجی در منطقه، نمی‌توان نادیده گرفت.

تأثیرگذارترین رهبر خارجی خاورمیانه
© Sputnik / Valeriy Malnikov

بوئن می‌نویسد: پوتین به تأثیرگذارترین رهبر خارجی خاورمیانه تبدیل شده است. او به اسرائیلی ها نزدیک است، اما با دشمن اسرائیل، ایران همکاری می کند. در عین نزدیکی با ایران، وی به تازگی با مخالفان این کشور یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار کرده است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: 'پوتین می تواند تأثیرگذار باشد زیرا کس دیگری در آنجا نیست، هیچ قدرت بزرگی و آماده نیست تا او را به چالش بکشد. خاورمیانه ممکن است از پشت ضربه بخورد، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. در آینده روسیه در ردیف اول (متقاضیان) قرار خواهد گرفت تا قراردادهایی را برای احیای کشور ویران شده (سوریه) منعقد کند. برای پوتین شاید اکنون این مسئله مهمتر باشد که روسیه قدرتی را در خاورمیانه بدست آورده که نمی توان آن را نادیده گرفت."

در همین راستا وی معتقد است که رهبر روسیه در جلسه‌ای که قرار است در تاریخ 22 اکتبر با طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سوچی داشته باشد، می‌تواند تأثیر قاطعی در چگونگی پایان یافتن بحران ناشی از عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه داشته باشد. بوئن ادامه می‌دهد: ممکن است پوتین تأثیر بیشتری در نحوه پایان بحران داشته باشد. روسها با همه طرفین درگیری صحبت می کنند که هیچ کشور دیگری موفق به این کار نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خاورمیانه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس