سینمای کودک و نوجوان «سال تحویل» ندارد؟


سینمای کودک و نوجوان «سال تحویل» ندارد؟

جشنواره ملی فجر را سال تحویل سینمای ایران مینامند. یکی از دلایل مهم این نامگذاری در کنار تقارن با ایام شکوهمند دهه فجر، فرصت مناسب یک ماهه‌ای تا فرا رسیدن عید نوروز است که صاحبان فیلم‌ها بتوانند با...

جشنواره ملی فجر را سال تحویل سینمای ایران مینامند. یکی از دلایل مهم این نامگذاری در کنار تقارن با ایام شکوهمند دهه فجر، فرصت مناسب یک ماهه‌ای تا فرا رسیدن عید نوروز است که صاحبان فیلم‌ها بتوانند با دریافت نظرات مردم و منتقدان و سینماگران در مورد فیلم‌های حاضر در جشنواره، آخرین مراحل اصلاحات و آماده سازی فیلم‌های خود را انجام داده و برای اکران عید نوروز که مناسب‌ترین زمینه برای نمایش فیلم‌های سینمایی است و بهترین فرصتی که به طور حتم بخش قابل توجهی از مردم و خانواده‌ها به دلیل تعطیلات نوروزی می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند فعالیت و تلاش کنند.

اما سئوال اینجاست که سال تحویل سینمای کودک و نوجوان هم آیا وجود دارد؟ آیا زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان می‌تواند به عنوان سال تحویل سینمای کودک قلمداد شود؟ آیا زمینه مناسب و فرصت مطلوبی برای اکران فیلم‌های این گونه سینمایی پس از برگزاری جشنواره در ناوگان اکران از یکسو و نزد مردم به ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ و آیا این زمینه و فرصت و کشش پذیری برای اکران فیلم‌های مذکور پس از پایان جشنواره، نزد صاحبان فیلم ها نیز دیده می شود؟

نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادوار مختلف و بررسی رابطه جشنواره با فرآیند اکران فیلم در سینماهای کشور به ویژه در یک دهه گذشته نشان می دهد که به دلایل مختلف، جشنواره فیلم کودک ونوجوان نتوانسته «سال تحویل» سینمای کودک باشد.

همانگونه که بهترین فرصت تماشای فیلم نزد عموم مردم و خانواده‌ها بدون تردید ایام تعطیلات نوروز است و از همین رو به صورت سالانه شاهد افزایش چشمگیر فیلم‌های متقاضی در اکران نوروز هستیم به شکلی که در سال ۹۸ بیش از ۲۰ فیلم سینمایی یعنی تقریبا یک چهارم ظرفیت تولید سینمای ایران در صف اکران عید ایستادند لازم است که ساز و کار مجددی با هدف رشد و گسترش هر چه بیشتر تولید و اکران گونه سینمای کودک و نوجوان در دستور کار سیاستگذاران و دست اندرکاران سینمای کودک قرار بگیرد تا از این رهگذر بتوان سال تحویل سینمای کودک را با تعریف صحیح تعریف کرد.

فصل تابستان که مقارن است با پایان امتحانات و تعطیلی مدارس کشور به نوعی اوقات فراغت دانش آموزان (و تا حدی خانواده هایشان) محسوب می شود. از این رو می‌توان دریافت چنانچه بتوان به فرآیندی عملیاتی اندیشید که از شروع تا پایان فصل تابستان، سینماهای سراسر کشور میزبان تعداد مطلوبی از فیلم های کودک و نوجوان باشند و در کنار بسته اکران نوروز (که خوشبختانه در سالیان اخیر شاهد حضور یک فیلم کودک و نوجوان بوده) بتوانیم امتداد و شکوفایی اکران فیلم را در فصل تابستان نیز مشاهده کنیم بدون تردید به نشانه های دقیق تری برای دستیابی به سال تحویل سینمای کودک می رسیم. و آنگاه از همین رهگذر در می یابیم که نقطه اصلی و آغازین سال تحویل سینمای کودک و نوجوان تغییر زمان برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک است.

به عبارت دیگر چنانچه زمان برگزاری جشنواره به هفته سوم یا چهارم خرداد تغییر کند. پایان جشنواره مقارن با آغاز فصل تابستان خواهد بود که زمینه مناسبی را برای صاحبان فیلم ها و سینمای ایران فراهم می سازد تا در یک فرصت طلایی بتوانند تولیدات خود در حوزه کودک و نوجوان را به گروه هدف و خانواده هایشان عرضه کنند و زمان لازم را برای رقابت جهت نمایش محصولاتشان در اکران نوروز را نیز به دست آورند.

چنانچه این چرخه با برنامه ریزی مناسب و همدلی و مشارکت همه ارکان سینمای ایران به ویژه دست اندرکاران حوزه کودک و نوجوان به حرکت در آید آنگاه می توان از جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان کنار همه محسناتش به عنوان «سال تحویل» سینمای کودک و نوجوان نیز با افتخار یاد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی