اپل: سیستم‌عامل آیفون و آیپد قدیمی‌تان را قبل از 12 آبان به‌روزرسانی کنید


اپل: سیستم‌عامل آیفون و آیپد قدیمی‌تان را قبل از 12 آبان به‌روزرسانی کنید
اپل از دارندگان آیفون و آیپد خواسته است سیستم‌عامل دستگاهشان را هرچه‌زودتر به‌روزرسانی کنند تا مشکلاتی درزمینه‌ی عملکرد دقیق GPS برایشان پیش نیاید.

اپل بیانیه‌ی مهمی درباره‌ی گوشی‌ها و تبلت‌های قدیمی‌اش منتشر کرد. طبق بیانیه‌ی این شرکت، برخی از مدل‌های آیفون و آیپد معرفی‌شده در سال ۲۰۱۲ و قدیمی‌تر، از ساعت ۳:۳۰ بامداد یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ به‌وقت تهران با برخی مشکلات GPS مواجه خواهند شد. درواقع درصورت انجام‌ندادن این به‌روزرسانی، دستگاه‌های مذکور ممکن است درزمینه‌ی نمایش دقیق مکان ازطریق GPS دچار مشکلاتی شوند. درضمن، این دستگاه‌ها ممکن است حتی نتوانند تاریخ و زمان را نیز به‌صورت دقیق نشان دهند.

دلیل بروز این اتفاق به چند ماه پیش برمی‌گردد. طبق اطلاعات منتشرشده، شماره‌ی هفته‌ی جی‌پی‌اس (GPS Week Number) بعد از گذر هر ۱،۰۲۴ هفته صفر می‌شود. آخرین صفرشدن هفته‌ی جی‌پی‌اس ۶ آوریل ۲۰۱۹ (۱۷ فروردین ۱۳۹۸) اتفاق افتاد و محصولات شرکت‌های مختلف را تحت‌تأثیر قرار داد. این یعنی مشکلِ پیش‌آمده مربوط به اپل نیست و به‌طور همگانی رخ داده است. ظاهرا آن مدل از دستگاه‌های اپل که تحت‌تأثیر صفرشدن هفته در ۱۷ فروردین قرار گرفته‌‌اند، تا ساعت ۳:۳۰ بامداد ۱۲ آبان امسال مشکلی درزمینه‌ی عملکرد دقیق GPS نخواهند داشت.

اپل: سیستم‌عامل آیفون و آیپد قدیمی‌تان را قبل از 12 آبان به‌روزرسانی کنید

سیستم‌های GPS معمولا هفته‌‌ها را با استفاده از شمارنده‌ی ۱۰ بیتی می‌شمارند. به‌عبارتی در شمارنده‌ی مذکور، تنها اعداد صفر تا ۱،۰۲۳ جای می‌گیرند و این یعنی پس از ۱،۰۲۴ هفته، شمارنده باید مجددا صفر شود. وقتی دستگاهی به هفته‌ی هزاروبیست‌وچهارم برسد، اگر به‌درستی برنامه‌نویسی نشده باشد، شمارنده را به‌گونه‌ای صفر می‌کند که عملکرد اصلی آن مختل می‌شود؛ بنابراین، شاهد عملکرد دقیق GPS و نمایش دقیق ساعت و تاریخ نخواهید بود.

شاید از خود بپرسید این اتفاق چرا اکنون رخ می‌دهد؟ نخستین شماره‌ی هفته‌ی GPS در ۶ ژانو‌‌یه‌ی ۱۹۸۰ (۱۶ دی ۱۳۵۸) آغاز شد، تا اینکه پس از گذر ۱،۰۲۴ هفته در ۲۱ اوت ۱۹۹۹ (۳۰ مرداد ۱۳۷۸) شمارنده برای اولین‌بار صفر شد. از این دوره‌ی ۱٬۰۲۴ هفته‌ای با نام «دوره‌ی GPS» یاد می‌شود و دومین دوره‌ی GPS در ۶ آوریل ۲۰۱۹ (۱۷ فروردین ۱۳۹۸) به اتمام رسید.

به‌روز نگه‌داشتن دستگاه‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها همواره فکر خوبی به‌نظر می‌رسد و کاربران بهتر است به این موضوع توجه ویژه‌ای کنند. اگر صاحب یکی از دستگاه‌هایی هستید که فهرست آن‌ها در انتهای مقاله ذکر شده است، به‌شدت به‌شما پیشنهاد می‌کنیم دستگاهتان را تا پیش از فرارسیدن ۱۲ آبان امسال به‌روزرسانی کنید تا از این طریق مطمئن شوید GPS این دستگاه‌ها به‌درستی کار می‌کند و امکان نمایش درست ساعت و تاریخ وجود دارد. بدین‌ترتیب، دارندگان دستگاه‌های یادشده در جدول زیر لازم است وارد منو تنظیمات شوند و دستگاهشان را به‌روز کنند.

اپل: سیستم‌عامل آیفون و آیپد قدیمی‌تان را قبل از 12 آبان به‌روزرسانی کنید

اگر دستگاه خودتان را تا قبل از ۱۲ آبان ۱۳۹۸ به آخرین نسخه‌ی iOS منتشرشده به‌روزرسانی نکنید، در برخی از مدل‌ها ممکن است عملکرد GPS دقیق نباشد و مشکلاتی در‌این‌زمینه پیش بیاید. به‌علاوه، عملکردهایی که بر زمان و تاریخ دقیق متکی هستند، نظیر همگام‌سازی با آی‌کلاود و دریافت ایمیل، ممکن است به‌درستی کار نکنند. افزون‌براین، دستگاه‌هایی که تا پیش از تاریخ مذکور به نسخه‌ی جدید iOS به‌روز نشوند، احتمالا دیگر نمی‌توانند به‌روزرسانی‌های جدید را به‌صورت OTA دریافت کنند. درصورت رخداد این اتفاق، تنها راه به‌روزرسانی دستگاه، اتصال آن به رایانه و دریافت به‌روزرسانی ازطریق اپلیکیشن آیتونز خواهد بود.

بعد از اینکه گوشی اپل یا آیپد خودتان را به‌روزرسانی کردید، حتما از به‌روزبودن نسخه‌ی نرم‌افزار مطمئن شوید. بدین‌منظور ابتدا به Settings و سپس به بخش‌های General و About بروید. در صفحه‌ی About، عدد یادشده درکنار Software Version را نگاه کنید. عدد یادشده درکنار نسخه‌ی نرم‌افزار باید بسته به دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید،‌ ۱۰.۳.۴ یا ۹.۳.۶ باشد. اگر مدل دقیق دستگاهتان را نمی‌دانید، می‌توانید با مراجعه به این صفحه برای آیفون و این صفحه برای آیپد اپل، مدل دقیق آن را شناسایی کنید.

فهرست دستگاه‌های اپل که باید تا قبل از ساعت ۳:۳۰ بامداد ۱۲ آبان ۱۳۹۸ به‌وقت تهران به‌روزرسانی شوند
نام دستگاهنسخه‌ی iOS پس از به‌روزرسانی
آیفون ۵

آیپد نسل چهارم Wi-Fi + Cellular

iOS 10.‎3.‎4
آیفون ۴ اس

آیپد مینی نسل اول Wi-Fi + Cellular

آیپد ۲ Wi-Fi + Cellular (تنها مدل‌های CDMA)

آیپد ۳ نسل سوم Wi-Fi + Cellular

iOS 9.‎3.‎6
مشکل مذکور در GPS هیچ‌ تأثیری روی آیپاد تاچ یا آن دسته از آیپدهایی نمی‌گذارد که فقط به وای‌فای مجهز هستند. درضمن، هیچ‌یک از دستگاه‌های جدیدتر از دستگاه‌های حاضر در جدول مذکور تحت‌تأثیر این مشکل قرار نمی‌گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات