10 شیوه درمان خانگی زخم معده که طبیعی و موثر است


... نوشته 10 شیوه درمان خانگی زخم معده که طبیعی و موثر است اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

زخم‌ها می‌توانند در بسیاری از قسمت‌های بدن از جمله پوشش معده ایجاد شوند. اما برخی از شیوه های درمان خانگی زخم معده که طبیعی و موثر هستند برای رفع مشکلات معده شما وجود دارند که در این مقاله به آنها اشاره میکنیم.

10 شیوه درمان خانگی زخم معده که طبیعی و موثر است

زخم معده نوعی زخم است که در آستر معده یا اثنی عشر ایجاد می‌شود که اولین قسمت از روده‌ی کوچک است. زخم معده به عنوان زخم زخم اثنی عشر نیز شناخته می‌شود. زخم‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که اسید معده آستر معده را تحریک کند.

علل توسعه‌ی این زخم‌ها عبارتند از:

– عفونت باکتریایی با هلیکوباکتر+ پیلوری (H. pylori)

– استفاده‌ی طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ، مانند ایبوپروفن یا آسپیرین

برخی افراد معتقدند استرس یا غذاهای تند باعث ایجاد زخم می‌شود. واقعیت این است که آن‌ها باعث ایجاد زخم نمی‌شوند اما می‌توانند با افزایش تولید اسید معده آن را بدتر کنند.

برای تسکین درد ناشی از زخم معده، ده روش قید شده در این نوشتار را بخوانید. این روش‌های درمان خانگی زخم معده همگی مبتنی بر شواهد هستند.

۱۰ شیوه درمان خانگی زخم معده

اگر فردی زخم معده دارد، ممکن است در این ناحیه احساس سوزش داشته باشد. این احساس سوزش غالبا:

– چند دقیقه یا چند ساعت طول می‌کشد

– بعد از مصرف آنتی اسیدها یا متوقف کردن مصرف مواد غذایی تسکین پیدا می‌کند

– در نیمه شب یا هنگام صرف غذا شروع می‌شود

– به مدت چند هفته مدام عود می‌کند یا تسکین می‌یابد

افراد مبتلا به زخم معده می‌توانند با استفاده از داروهای خانگی زیر این علائم را تسکین دهند:

۱. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به بازگرداندن تعادل باکتری‌های دستگاه گوارش کمک می‌کنند. آن‌ها علاوه بر این‌که سلامت روده را بهینه می‌کنند، می‌توانند به درمان زخم کمک کنند.

مطابق با مروری که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، پروبیوتیک‌ها نمی‌توانند باکتری H. پیلوری را از بین ببرند. با این حال، ممکن است میزان باکتری موجود را کاهش دهند، روند بهبودی را تسریع کرده و برخی علائم را بهبود ببخشند.

زمانی که پروبیوتیک‌ها در کنار سایر روش‌های درمانی مصرف شوند، ممکن است به ریشه‌کن کردن باکتری‌های مضر کمک کنند.

افراد می‌توانند پروبیوتیک‌ها را با مصرف منابع زیر به دست بیاورند:

– ماست

– غذاهای تخمیر شده

– مکمل‌های پروبیوتیک

برخی غذاها حاوی پروبیوتیک هستند. اما مصرف مکم‌ ها را در نظر بگیرید زیرا غلظت بالاتری از پروبیوتیک در هر وعده از آن ها وجود دارد.

۲. زنجبیل

بسیاری از مردم فکر می‌کنند زنجبیل اثرات محافظت‌کننده روی معده دارد. برخی افراد از آن برای درمان معده و اختلالات گوارشی مانند یبوست، نفخ و گاستریت استفاده می‌کنند.

یک مطالعه از سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به زخم معده‌ی ناشی از باکتری H. پیلوری کمک کند. خوردن زنجبیل همچنین ممکن است از بروز زخم‌های ناشی از NSAIDs جلوگیری کند.

با این حال ، بسیاری از این نتایج از مطالعات صورت گرفته روی حیوانات ناشی می‌شوند، بنابراین مشخص نیست که آیا این اثرات در انسان نیز به همین صورت است یا خیر.

۳. میوه‌های رنگی

بسیاری از میوه‌ها ترکیباتی به نام فلاونوئیدها دارند که نوعی پلی‌فنول هستند. رنگ تند و غنی برخی از میوه ها در اثر وجود فلاونوئیدها ایجاد می‌شود.

مطابق با مروری که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، پلی‌فنول‌ها می‌توانند به تسکین زخم معده کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به درمان طیف وسیعی از مشکلات گوارشی دیگر، از جمله اسپاسم و اسهال کمک کنند.

فلاونوئیدها از معده در برابر ایجاد زخم محافظت می‌کنند. آن‌ها این کار را با افزایش مخاط معده انجام می‌دهند، به این ترتیب که مخاط معده مانع رشد H. پیلوری می‌شود. فلاونوئیدها همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

فلاونوئیدها را می‌توانید با مصرف میوه‌ها دریافت کنید:

– سیب

– بلوبری

– گیلاس

– لیمو و پرتقال

– آجیل

۴. موز پلانتین یا موز مخصوص پخت و پز

پلانتین‌ها نوعی موز هستند. تحقیقات انجام شده از سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهند که پلانتین نارس ممکن است روی زخم‌های معده تأثیر مثبتی داشته باشد.

پلانتین نارس حاوی نوعی فلاونوئید به نام لوکوسیانیدین هستند. لوکوسیانیدین باعث افزایش میزان مخاط در معده می‌شود. این میوه همچنین می‌تواند اسیدیته را کاهش دهد، و به این ترتیب قادر است به جلوگیری از علائم زخم معده و و تسکین درد ناشی از آن کمک کند.

۵. عسل

عسل یک شیرین‌کننده‌ی محبوب و طبیعی است که در سراسر دنیا استفاده می‌شود. افرادی که مرتبا عسل مصرف می‌کنند می‌توانند از مزایای سلامتی آن سود ببرند.

مطابق با مروری که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، عسل مانوکا دارای اثرات ضد میکروبی در برابر H. pylori است. این امر نشان می‌دهد که عسل می‌تواند برای درمان زخم معده مفید باشد.

مردم برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها از جمله زخم‌های پوستی، سوختگی و جراحات نیز از عسل استفاده می‌کنند.

۶. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای پرطرفدار و محبوب است که اغلب در هند و سایر مناطق جنوب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه نیز مانند فلفل چیلی حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. محققان در حال حاضر مطالعه روی کورکومین و اثراتی که روی سلامتی دارد را آغاز کرده‌اند.

مرور مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ نشان داد که کورکومین دارای فعالیت‌های ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است به جلوگیری از زخم معده کمک کنند. با این حال، تعداد محدودی از این مطالعات روی انسان صورت گرفته‌اند.

برای بررسی اینکه چه میزانی از زردچوبه در معالجه‌ی زخم مؤثر است، باید تحقیقات بیش‌تری انجام شود. با این وجود نتایج اولیه مثبت به نظر می‌رسد. دانشمندان امیدوارند که زردچوبه بتواند به تسکین علائم ناشی از این بیماری و حتی معالجه‌ی زخم کمک کند.

۷. بابونه

برخی افراد برای درمان اضطراب خفیف، اسپاسم روده و التهاب از گل بابونه و چای بابونه استفاده می‌کنند.

یک مطالعه‌ی مروری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، گزارش داد که عصاره‌ی بابونه نیز ممکن است دارای خاصیت ضد زخم باشد. برخی محققان فکر می‌کنند که این داروی گیاهی ممکن است زخم معده را مهار کرده و زمان بهبودی آن را کاهش دهد.

با این حال، بخش اعظم این نتایج حاصل مطالعات حیوانی است. محققان نمی‌دانند که آیا بابونه تأثیرات یکسانی روی انسان خواهد گذاشت یا خیر.

۸. سیر

سیر در بسیاری از نقاط جهان محبوبیت زیادی دارد به این دلیلی که عطر و طعم خوبی به غذاها می‌دهد. این ماده‌ی خوراکی دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی است و بنابراین در مبارزه با عفونت‌ها تاثیر بسزایی دارد.

برخی از مطالعات از اثربخشی سیر در معالجه‌ی زخم معده حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی حیوانات نشان داد که سیر می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت زخم‌ها کمک کند و روند بهبودی را سرعت بدهد.

طبق مرور مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، سیر ممکن است به جلوگیری از رشد H. پیلوری نیز کمک کند.

یک مطالعه در مقیاس کوچک که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، نشان می‌دهد که خوردن دو حبه سیر همراه با وعده‌های غذایی و دو بار در روز، می‌تواند اثرات ضد باکتریایی در برابر H. pylori داشته باشد.

با این حال‌، همه‌ی مطالعات در رابطه با اثرگذاری سیر روی H.pylori یا زخم‌ها، اتفاق نظر ندارند. دانشمندان هنوز هم باید تحقیقات بیش‌تری در این رابطه انجام دهند.

۹. شیرین بیان

شیرین بیان یک ادویه‌ی محبوب و بومی منطقه مدیترانه و آسیا است. صدها سال است که مردم از شیرین بیان در داروهای سنتی استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که خوردن ریشه شیرین بیان خشک می‌تواند به درمان زخم معده و حتی و جلوگیری از بروز آن کمک کند.

با این حال، تحقیقات صورت گرفته، بیش‌تر روی استفاده از مکمل‌ها تمرکز داشته‌اند۷ تا ریشه‌ی خشک شیرین بیان. بنابراین، شاید بهتر باشد افراد علاقمند به استفاده از این گیاه دارویی برای زخم‌ها آن را به عنوان یک مکمل امتحان کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف مکمل‌های شیرین بیان می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های H. پیلوری کمک کند. همین مطالعه نشان می‌دهد که این مکمل به جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.

۱۰. روغن آلوئه‌ورا

روغن آلوئه‌ورا یک روغن محبوب گیاهی است که در بسیاری از لوسیون‌های موضعی، لوازم آرایشی و مواد غذایی یافت می‌شود.

برخی از مطالعات که تاثیر آلوئه‌ورا را روی زخم معده بررسی کرده‌اند، به نتایج مطلوبی رسیده‌اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ روی موش‌ها صورت گرفت، نشان داد که آلوئه‌ورا زخم‌ها را به روشی مشابه داروهای معروف زخم معده درمان می‌کند.

اما محققان حیوانات را مورد مطالعه قرار داده‌اند نه انسان‌ها را. بنابراین، برای دیدن اثرات آلوئه‌ورا روی انسان باید تحقیقات بیش‌تری صورت بگیرد.

درمان‌های پزشکی زخم‌ معده

درمان‌های پزشکی زخم معده بسته به این‌که چه عاملی سبب بروز این بیماری شده، متفاوت خواهند بود.

اگر مصرف NSAIDها باعث ایجاد زخم معده شده باشند، پزشک به احتمال زیاد به فرد توصیه می‌کند که مصرف آن داروها را متوقف یا کاهش دهد. در عین حال، فرد مبتلا به زخم معده در اثر این داروها، برای تسکین درد می‌تواند داروهای دیگری را مصرف کند.

پزشک ممکن است برای کاهش اسید معده و محافظت از پوشش معده، مهارکننده‌های پروتون پمپ (PPI) را تجویز کند. آن‌ها نمی‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند، اما می‌توانند به مبارزه با عفونت H. پیلوری کمک کنند. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از: نکسیوم ، امپرازول و پریواسید.

پزشک، همچنین ممکن است مسدودکننده‌های گیرنده‌ی هیستامین را برای بیمار تجویز کند. این داروها مانع تولید بیش از حد اسید معده می‌شوند. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از: رانیتیدین و فاموتیدین.

پزشک ممکن است یک محافظ به نام سوکرالفات (Carafate) هم تجویز کند. این دارو به جلوگیری از بروز گسترش آسیب به ناحیه‌ی اطراف زخم کمک می‌کند.

هنگامی که یک عفونت H. پیلوری باعث ایجاد زخم شده باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک نیز تجویز کند. از آن‌جایی که هلیکوباکتر پیلوری به سختی ممکن است از بین برود، فرد باید تمام دوزها را دقیقا مطابق با دستور پزشک مصرف کند حتی پس از از آن‌که علائم از بین رفتند.

اغلب اوقات، پزشک در هنگام درمان زخم معده، چندین دارو و روش درمانی را با هم ترکیب می‌کند. درمان‌های ترکیبی به رفع درد، جلوگیری از آسیب بیش‌تر و درمان هرگونه عفونت کمک می‌کنند.

چشم انداز

افراد مبتلا به زخم معده ممکن است بتوانند با برخی از داروهای خانگی تا حدی تسکین پیدا کنند. اما، برای تشخیص بیماری و دریافت درمان پزشکی حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

پزشک می‌تواند برای کمک به معالجه‌ی زخم یک برنامه‌ی درمانی ایجاد کند. داروهای خانگی می‌توانند به جلوگیری از ایجاد زخم در آینده کمک کرده و به طور طبیعی به تسکین و درمان علائم کمک کنند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: مدیکال نیوز تودی

۱۰ شیوه درمان خانگی زخم معده که طبیعی و موثر است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022