اختصاص 320 میلیون تومان برای مرمت پل تاریخی کشکان


اختصاص 320 میلیون تومان برای مرمت پل تاریخی  کشکان

خرم‎آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: با توجه به شرایط بحرانی که در جریان سیل فروردین ماه برای این پل تاریخی ایجاد شده 320 میلیون تومان جهت مرمت این سازه از محل اعتبارات اداره کل اختصاص یافته است.

سید امین قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در جریان سیل فرودین ماه ۹۸ بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی لرستان دچار خسارت شد، افزود: تاکنون از میزان ۷۸ میلیارد تومان خسارت برآورد شده برای آثار باستانی استان اعتباری تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه میزان خسارت وارده به زیر ساخت ها و ابنیه تاریخی استان در سامانه سجاد ثبت شده اظهار داشت:‌ میزان خسارت وارده به ابنیه و آثار تحت تملک میراث فرهنگی لرستان ۷۲ میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان و پنج میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان نیز به بخش خصوصی و هتل ها خسارت وارد شده است.

پل کشکان دارای پایه‌هایی به مساحت بیش از ۲۰۰ متر و ارتفاع بلندی به‌اندازه یک ساختمان ۱۲ طبقه است که مساحت پایه‌ها و ارتفاع پل کشکان دردنیا منحصر به فرد است.

پل تاریخی کشکان در بخش چگنی بر روی رودخانه‌ای به همین نام و در مسیر راه باستانی شاپور خواست به طرهان احداث‌شده و در متون تاریخی از آن به‌عنوان «کژکی» یادشده است.

باستان شناسان به پل کشکان لقب مادر پل‌های تاریخی ایران را داده‌اند، این پل طولانی‌ترین و عظیم‌ترین پل در ایران محسوب می‌شود و طول آن ۳۲۵ متر و ارتفاع آن نیز ۱۵ متر بوده و از سنگ‌های بسیار حجیم و تراش‌خورده برای ساخت آن استفاده‌شده است.

کتیبه پل تاریخی کشکان حدود یک قرن پیش از بدنه این پل سقوط کرده و هم‌اکنون در قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد در حال نگهداری است اما اداره کل میراث فرهنگی لرستان با توجه به نسخه اصلی کتیبه پل کشکان، کتیبه‌ای که از جنس خود سنگ‌های این پل تاریخی بوده را به‌صورت کپی ساخته و بر روی پل نصب‌کرده است.

مواد و مصالح این بنای سترگ از سنگ، گچ و آجر تشکیل‌شده و در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته وجود دارد که با مشخصات پل‌های ساسانی قابل‌مقایسه هستند پل تاریخی کشکان با شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!