«رنو» در گیر و دار بحران


«رنو» در گیر و دار بحران

رنو روز پنجشنبه اعلام کرد انتظار دارد درسال جاری میزان فروش‌اش نسبت‌ به‌ میزان پیش‌ بینی‌ شده برای سال2018 چیزی حدود سه تا چهاردرصد کاهش داشته باشد. این شرکت مشکلات موجود درآرژانتین و ترکیه را به‌طور مشخص به‌عنوان دلایل این کاهش معرفی کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»، روز جمعه هشداری مبنی‌ بر کاهش ۱۵درصدی سودآوری رنو منتشر شد و پایانی تلخ را برای سال بد این شرکت که از زمان بازداشت مدیرعامل سابق آن کارلوس‌گون آغاز شد، رقم زد و خبر از افت فروش جهانی این خودروساز فرانسوی داد.

هفته گذشته رنو و نیسان نیز به‌عنوان طرف دیگر این ائتلاف بزرگ خودرویی فرانسوی- ژاپنی اعلام کردند درجست‌وجوی بهبود ائتلافی که درطول این یک‌سال و بعد از بازداشت گون دستخوش بحرانی شدید شده است، مدیران خود را عوض کرده‌اند. گون به‌اتهام انجام تخلفات مالی گسترده درنیسان بازداشت شده، اما خود او همواره این اتهام را رد کرده است.

کاهش فروش و سود عملیاتی

اما این دو کمپانی علاوه‌بر مشکلات داخلی درگیر کاهش خرید جهانی و افت تقاضا درسطح جهانی و همچنین تصویب استانداردهای سخت‌گیرانه ازسوی اتحادیه اروپا و نیز نیاز گسترده به‌تامین منابع لازم برای سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های الکتریکی و خودران هستند.

رقبایی همچون دایملر و گروه خودروسازیPSA فرانسه قرار است درهفته جاری اطلاعات مــــربوط به‌فروش خود را منتشر کنند؛ درحالی‌که برند ولوو سوئد که درزمینه تولید خودروهای سنگین و کامیون فعال است، روز جمعه ازکاهش شدید درمیزان تقاضاهای خود خبر داد.

رنو روز پنجشنبه اعلام کرد انتظار دارد درســـال جاری میزان فروش‌اش نسبت به‌میزان پیش‌بینی‌شده درسال۲۰۱۸ چیزی حدود سه تا چهاردرصد کاهش داشته باشد.

این شرکت مشکلات موجود درآرژانتین و ترکیه را به‌طور مشخص به‌عنوان دلایل این کاهش معرفی کرده است. این خودروساز فرانسوی همچنین اعلام کرده است انتظار دارد حاشیه سود عملیاتی‌اش با یک‌درصد کاهش نسبت به‌رقمی که قبلا پیش‌بینی شده بود به پنج‌درصد برسد. این درحالی‌است که همزمان رنو درتلاش است هزینه‌های مربوط به‌تحقیق و توسعه خود را تاحد ممکن پایین نگه دارد.

تحلیل‌گران که انتظار داشتند اهداف فروش رنو تغییر کند، اعلام کرده‌اند کاهش ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیون یورویی حاشیه‌سود عملیاتی مورد انتظار رنو شوک اصلی برای این خودروساز است.

تحلیل‌گر موسسه «جفریز» دراین‌باره نوشته: «اینکه رنو درطول یک‌سال روندی کاهشی را پیموده است اصلا چیز عجیب و غیرقابل انتظاری نیست. هرچند وسعت و عظمت این کاهش بسیار غیرقابل انتظار و حیرت‌انگیز است.»

تلاش برای حل مشکلات ائتلاف

روز جمعه ارزش سهام رنو درپایین‌ترین قیمت طی شش‌سال اخیر باارزش ۴۶.۷یورو به‌فروش رسید که نسبت به‌قیمت قبلی یعنی ۴۸.۱۱یورو ۱۲.۳درصد کاهش داشته است. با اینکه رنو تنها خودروسازی نیست که از افت فروش و گسترش ناملایمات دربازار رنج می‌برد، توانایی آن دربرابر این مشکلات به‌خاطر دستگیری کارلوس‌گون بسیار آسیب دیده و مشکلاتی که با نیسان پیدا کرده همواره قابلیت پاسخگویی آن به‌مشکلات را کاهش داده است.

درآخرین تغییر و تحولات درجهت بهبود روابط با نیسان، رنو «تیه‌ری‌بولور» مدیرعامل خود را که دست‌پرورده کارلوس‌گون بود از کار برکنار کرد و سکان امور را به‌دستان مدیرارشد مالی خود «کلوتیلددلبو» سپرد تا بدین‌ترتیب ائتلاف بانیسان شانس جدیدی برای ادامه کار پیدا کند. نیسان نیز پست‌های مهم مدیریتی خود را به‌چهره‌های جدیدی سپرده است.

خانم دلبو روز پنجشنبه اعلام کرد هردوگروه حالا آماده هستند تا بر شیوه‌هایی متمرکز شوند که به‌کاهش هزینه‌های پس از تغییر و تحولات اخیر کمک می‌کنند. تحلیل‌گر موسسه اوورکور دریادداشتی نوشته است: «لازم به‌ذکر نیست این هشدار مربوط به‌کاهش سودآوری درزمانی اعلام می‌شود که رنو و شریک تجاری‌اش نیسان هردو دراوج بی‌ثباتی قرار دارند.»

احتمال همکاری با سایر خودروسازان

این دوخودروساز درصورتی که نتوانند تاسال۲۰۲۱ محصولات خود را بااهداف مشخص‌شده اتحادیه اروپا هماهنگ کنند، بامیلیاردها یورو جریمه روبه‌رو خواهند شد.

براساس گزارش منابع آگاه بسیاری از مدیران این ائتلاف همچنان راه برون‌رفت ازمشکلات را همکاری و شراکت باسایر رقبا می‌دانند. رنو درهفته‌های اخیر اعلام کرد معامله با فیات-کرایسلر که درماه ژوئن ناموفق ماند، دردستور کار قرار ندارد. دلبو روز پنجشنبه اعلام کرد منطق چنین همکاری‌هایی برای رنو همچنان به‌جذابیت سابق است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان