مستندسازی طبیعت ما در عرصه بین المللی جایگاه مطلوبی ندارد


مستندسازی طبیعت ما در عرصه بین المللی جایگاه مطلوبی ندارد

کارگردان مجموعه مستند رخ خورشید گفت: توجه نکردن مسئولان، سطحی انگاری و عدم تخصص گرایی در میان تولیدکنندگان مستند، عوامل اصلی عقب ماندگی و محجور ماندن این ژانر در ایران است.

علی رمضانیان در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: تولید مجموعه مستند چهار قسمتی "رخ خورشید" به صورت رسمی از سال 93 آغاز شد و به منظور شناسایی مکان‌های تصویربرداری نیمی از ایران مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت پس از پایان پیش تولید مطالعاتی این مستند، تصویربرداری در 10 استان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ریتم کلی پروژه "رخ خورشید" بر اساس ارتفاع مناطق است، عنوان کرد: کار به گونه‌ای بوده که از کوه‌زیانی که در ارتفاع 3000 متری کوهستان‌های ایران زندگی می‌کنند تصویر برداری را آغاز کرده و به خلیج فارس و سواحل مکران ختم می‌شود.

این کارگردان تصریح کرد: در قسمت اول "رخ خورشید" بخشی از حیات کوهستان، بخش دوم موجودات ساکن کوهپایه، بخش سوم نیز بیابان و کویرها با نمایش زیبایی‌های کمتر دیده شده کویرهای ایران و در پایان داستان آب از سرچشمه‌ها تا رودهای کویری؛ در این مستند ۴ قسمتی به نمایش درآمده است.

رمضانیان خاطرنشان کرد: تمامی تلاش تیم "رخ خورشید" بر این اصل بوده که تصاویر منحصر به فرد و دیده نشده‌ای از ایران روایت کنیم که برای مخاطب تکراری نباشد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

وی عنوان کرد: موفقیت یک مستند در گرو تیم پژوهشی و هنری آن است که خوشبختانه در این زمینه توانستیم با به کمک گرفتن از دکتر خانی، دکتر واعظ نیا، دکتر قالیباف، مهرداد اسکویی، عطا پناهی و جمع زیادی از متخصصان سازمان محیط زیست و دانشگاه‌های ایران با پشتوانه علمی بسیاری کار را شروع کنیم. مرحله تولید پروژه نیز حاصل زحمت گروهی 100 نفره شامل عوامل اجرایی پروژه و محیط بانان خستگی ناپذیر است .

این کارگردان افزود : متاسفانه خشکسالی‌های اخیر، ازبین رفتن زیستگاه‌های حیات وحش و تعارضات مختلف انسانی، حیات وحش ایران را در تمامی مناطق با بحران روبه‌روکرده است؛ به طوری که بیشتر زیستگاه‌های ایران با خطر جدی نابودی حیات وحش و حیات گیاهی مواجه شده است.

رمضانیان در خصوص محدودیت‌های ساخت این مستند، عنوان کرد: محدودیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست پس از مشکل پیش آمده در مورد گروه میراث پارسیان مزید بر علت شد و باعث شکل گیری محدودیت‌هایی برای عوامل ما در بعضی از استان‌ها شد ولی درنهایت ما توانستیم با وجود محدودیت‌های وارده ، 50 درصد مطلوبات پروژه نهایی را محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه، مستندسازی طبیعت ما در عرصه بین المللی جایگاه مطلوبی ندارد، عنوان کرد: عدم توجه مسؤولان، سطحی انگاری و عدم تخصص گرایی در میان تولیدکنندگان مستند، بی توجهی به سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و قابلیت‌های فراوان طبیعت ایران در جذب توریست و درآمدهای حاصل از آن، عوامل اصلی عقب ماندگی و محجور ماندن این ژانر در ایران است.

گفتنی است مجموعه "رخ خورشید" به تهیه کنندگی عطا پناهی در حال سپری کردن مراحل پایانی صداگذاری و ضبط موسیقی است و تا قبل از زمستان آماده پخش از تلویزیون خواهد شد .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان