رئیس اتاق بازرگانی ایران: دولت هزینه ادغام موسسات مالی و اعتباری را از جیب مردم پرداخت نکند


پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقدام بانک مرکزی در ادغام موسسات مالی و اعتباری گفت: ما استدعا داریم کسری ها و کاستی های این موسسات از جیب مردم پرداخت نشود. به گزارش بانک مردم، غلامحسین شافعی در نشست صبح امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد با اشاره به نقش مهم بانکها...

کد خبر : 138891 تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸

رئیس اتاق بازرگانی ایران: دولت هزینه ادغام موسسات مالی و اعتباری را از جیب مردم پرداخت نکند

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقدام بانک مرکزی در ادغام موسسات مالی و اعتباری گفت: ما استدعا داریم کسری ها و کاستی های این موسسات از جیب مردم پرداخت نشود.

به گزارش بانک مردم، غلامحسین شافعی در نشست صبح امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد با اشاره به نقش مهم بانکها در تزریق خون تازه به شریان اقتصادی کشور اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر وضع فعلی بخش مالی و پولی کشور نه تنها تناسبی با بخش های مولد اقتصادی ندارد بلکه سبب فربه شدن بسیاری از بخش های غیر مولد، رشد ناهنجاری های اجتماعی و به هم ریختگی توزیع درآمد و نیز گسترش زمینه های رانت و فساد شده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر سیستم بانکی کشور امروز بیش از آنکه به دنبال تخصیص منابع باشد، در صدد تأمین منابع است در حالی که شرایط سخت فعلی ایجاب می‌کند تخصیص‌ها درست و بموقع باشد .

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویکرد بانک‌های خصوصی و موفق نبودن این بانک‌ها در رسیدن به اهداف تعیین شده گفت: بر اساس برنامه سوم توسعه، تاسیس بانک ها توسط بخش غیر دولتی با هدف افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی، تشویق پس انداز و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور مجاز شدند ولی امروز سوال اینجاست که چرا قانون گذاران و کارشناسان کشور به دنبال اهدافی که برای بانک های خصوصی در نظر گرفته شده بود، نیستند و اگر ما به اهداف خود نرسیده ایم این اصرار برای ادامه روند فعلی چیست؟

شافعی با تقدیر از اقدام بانک مرکزی در ادغام موسسات مالی و اعتباری خاطرنشان کرد: ما استدعا داریم کسری ها و کاستی های این موسسات از جیب مردم پرداخت نشود.

وی با اشاره به تأمین سرمایه بلندمدت بنگاه ها از طریق بازار سرمایه و تأمین مالی کوتاه مدت بنگاه‌ها توسط سیستم بانکی، گفت: در شرایط فعلی سوال این است که آیا بازار سرمایه در اقتصاد ایران به اندازه کافی پویا، سالم و توانمند است که بتواند این مهم را تامین کند؟ در حالی که شناخت ما از بازار سرمایه این اعتبار را تأمین نمی کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: اگر بخواهیم بنگاههای تولیدی و صنعتی را توسعه دهیم باید تامین مالی بنگاههای اقتصادی را با نرخ رقابتی در دنیا انجام دهیم.

شافعی با تاکید بر استقلال جایگاهی بانک مرکزی، خواستار حفظ استقلال فکری مدیران بانک مرکزی در مقابل فشارها شد و گفت: منافع ملی باید خط قرمز شما در تصمیمات باشد و انتظار از بانک مرکزی این است که مدیران این بانک با استفاده از ابزارهای در اختیارشان، ثبات پولی را حداقل در میان مدت تضمین کند.

وی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر دنیا در موضوع ارتباط رشد پولی و تورم گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا رشد پول لزوما منجر به تورم نمی شود و این موضوع به سطح اعتماد جامعه به پول و سیاست گذاری های پولی از سوی بانک مرکزی برمی گردد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از برخی بانک‌ها که بدنبال سواستفاده از شرایط هستند گفت: کلیت سیستم بانکی باید پشت سر بانک مرکزی برای تحقق اهداف بانک مرکزی باشد نه اینکه برخی بانک ها در صدد بهره برداری از شرایط مالی در کشور در فرصت هایی همچون افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش ارز در بازار باشند.

شافعی با بیان اینکه پول نباید از چرخه مولد به چرخه دیگری منحرف شود تاکید کرد: برای این مهم لازم است رشد افقی سیستم بانکی متوقف شده و بانک ها به سمت افزایش بهره وری حرکت کنند.

به گفته وی حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک و موسسات مالی و اعتباری نیست و رقابت های مخرب در نظام بانکی می تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به معضل معوقات بانکی برای سیستم بانکی گفت: نگاهی به آمار چک های برگشتی نشان می دهد که گلوگاه نقدینگی دچار مشکل است و این یعنی عدم تبدیل سریع کالا به نقدینگی.

وی گفت: بخشی از بدهی‌های معوق بانک‌ها مربوط به مطالبات معوق پیمانکاران دولت و شهرداری‌ها است و تا زمانی که این چرخه اصلاح نشود این مشکلات باقی خواهد ماند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران: دولت هزینه ادغام موسسات مالی و اعتباری را از جیب مردم پرداخت نکند رئیس اتاق بازرگانی ایران: دولت هزینه ادغام موسسات مالی و اعتباری را از جیب مردم پرداخت نکند رئیس اتاق بازرگانی ایران: دولت هزینه ادغام موسسات مالی و اعتباری را از جیب مردم پرداخت نکند
4 views

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید