چم و خم دریافت گواهینامه بین‌ المللی


چم و خم دریافت گواهینامه بین‌ المللی

افراد بسیاری سفر با خودرو شخصی را بر هواپیما و قطار ترجیح می‌دهند. به گمان آن‌ها اگر کسی عزم سفر داشته باشد، چه‌وسیله‌ای بهتر از خودرو.

به گزارش «اخبار خودرو»، رانندگی و تردد با خودرو شخصی در ورودی شهرها امکان طولانی کردن زمان سفر، تماشای مناظر بین جاده و امکان رفع خستگی گاه و بی‌گاه در جاده را به مسافران می‌دهد. اما اگر قصد سفر به خارج کشور داشته باشیم، رسیدن به این مزیت‌ها امکان‌پذیر است؟ اصلا چگونه می‌توان دل به جاده‌های خارج از مرزهای کشور زد؟ فقط گواهینامه نیاز است؟ آیا فرآیند اخذ گواهینامه بین‌المللی نسبت‌به سال‌های گذشته تغییر کرده است؟

قدم اول؛ داشتن گواهینامه ملی و پاسپورت

بسیاری تصور می‌کنند در صورت نداشتن گواهینامه ملی، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+ ۱۰ آزمون رانندگی بین‌المللی دهند و گواهینامه مخصوص کشورهای خارجی را اخذ کنند. اما شرایط این‌گونه نیست. شما برای دریافت گواهینامه بین‌المللی در گام نخست باید پاسپورت با شش‌ماه اعتبار و گواهینامه ملی با حداقل یک‌ماه اعتبار داشته باشید.

چه نهادی گواهینامه بین‌المللی را صادر می‌کند؟

«کانون جهانگردی و اتومبلیرانی کشور» نهادی است که برای متقاضیان، گواهینامه بین‌المللی صادر می‌کند. البته باید گفت این مدرک تنها یک مدرک رانندگی موقت است و اعتبار دیگری ندارد. بنابراین اگر قصد شما سفر نیست و شهروند کشور دیگری هستید، بهتر است قبل از بین‌المللی کردن گواهینامه‌ خود، قوانین رانندگی کشور مقصد را مطالعه کنید.

گواهینامه در چه کشورهایی اعتبار دارد؟

گواهینامه بین‌المللی به ۷ زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود؛ انگلیسی، عربی، چینی، اسپانیایی، روسی، فرانسوی و آلمانی. بنابراین مدرک رانندگی شما در بیشتر کشورهای دنیا معتبر است.

چه مدارکی مورد نیاز است؟

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی، به ارائه مدارک متعدد نیاز نیست. گواهینامه رانندگی با اعتبار حداقل یک‌ماه برای اخذ گواهینامه یک‌ساله و اعتبار حداقل ۳‌ساله برای دریافت گواهینامه ۳ ساله موردنیاز است. از دیگر مدارک ضروری برای اخذ این گواهینامه، یک قطعه عکس تمام‌رخ ۴×۳ با رعایت شئونات اسلامی، اصل و کپی گذرنامه موردنیاز است.

قدم آخر؛ برای دریافت به کجا برویم؟

از راه‌های مختلفی می‌توان نسبت به اخذ گواهینامه بین‌المللی اقدام کرد. می‌توانید به‌صورت حضوری به دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی یا ادارات پست بروید و با ارائه مدارک و تکمیل فرم مخصوص رانندگی، مدرک گواهینامه بین‌المللی را اخذ کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین به سامانه این نهاد مراجعه و مدارک خود را در این سامانه آپلود کنید.

هزینه‌ تبدیل زیاد است یا کم؟

برای بین‌المللی کردن گواهینامه مبلغ زیادی موردنیاز نیست، یعنی پرداخت این مبلغ دستکم از یک‌بار دریافت گواهینامه در کشور مقصد ارزان‌تر است. در ادامه آخرین نرخ قیمت‌ها ارائه شده است.
مبلغ ۱۴۱۰۰۰تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک‌ساله
مبلغ ۱۴۱۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله موتورسیکلت
مبلغ ۱۶۳۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک‌ساله به همراه مجوز رانندگی موتورسیکلت
مبلغ ۴۱۴۰۰۰ تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی ۳ ساله

چند نکته نهایی

از آنجا که این گواهینامه‌ها دائمی نیستند؛ عناوینی تحت‌عنوان دریافت گواهینامه ۲۰ ساله، مادام‌العمر و ... فاقد ارزش قانونی است. نکته مهم دیگر اینکه در کشورهای دنیا، کانون‌های جهانگردی مسئولیت بین‌المللی کردن گواهینامه را برعهده دارند و سایر نهادها در این زمینه تصمیم گیرنده نیستند.

گواهینامه بین‌المللی تا حداکثر ۱۰ روز بعد از انجام فرآیند اداری توسط متقاضی، به نشانی او ارسال می‌شود. برخی کشورها مانند آرژانتین، کانادا، افغانستان و آمریکا گواهینامه ۳ساله را نمی‌پذیرند و برخی دیگر مانند امارات‌متحده‌عربی و آذربایجان فقط گواهینامه ۳ساله برایشان معتبر است.

بنابراین پیش از تبدیل گواهینامه بهتر است با مراجعه به سایت کانون‌های جهانگردی سایر کشورها نسبت‌به این قوانین اطلاعات کافی به‌دست آورید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن