افغانستانی ها، گفت و گو های صلح داخلی را ترجیح می دهند


افغانستانی ها، گفت و گو های صلح داخلی را ترجیح می دهند

کابل - ایرنا - لغو مذاکرات یکساله صلح آمریکا با طالبان تفکری را در داخل افغانستان بوجود آورده است که تنها راه رسیدن به صلح، گفت و گوهای داخلی و بین گروههای مختلف این کشور است و نه مذاکرات خارجی .

رئیس جمهوری آمریکا گفت وگوی نتیجه یک ساله مذاکرات هیأت ویژه خود با طالبان را در یک توئیت نابود کرد و همه چیز با آن به نقطه اول برگشت این توئیت تفکری را در بین مردم افغانستان بوجود آورده است که خارجی ها مایل به تأمین صلح در این کشور نیستند و بجای گفت وگوی آمریکا و طالبان باید برای گفت وگوی داخلی راهی گشوده شود.
اکنون شماری زیادی از کارشناسان و اعضای سابق طالبان بر این باورند که گفت وگوهای بین افغانستانی ها زیر نظر سازمان ملل متحد تنها راه رسیدن به صلح در افغانستان خواهد بود.

مجلس نمایندگان افغانستان نیز روز گذشته در باره آغاز گفت وگوهای صلح بحث و تبادل نظر کرده و به گفت وگوی داخلی بجای مذاکرات خارجی تأکید کردند.

«ملالی اسحاق زی» یکی از نمایندگان مجلس افغانستان گفت که نشست های یک ساله صلح آمریکا و طالبان ناکام شد و برای رسیدن به صلح باید گفت وگوی بین الافغانی آغاز شود.

وی تأکید کرد که در گفت وگوهای صلح جمهوریت خط قرمز افغان ها باشد و مردم با توجه به سابقه امارت طالبانی وحشت زده اند و به آن اعتماد ندارند.

«عبدالرحمان وردک»، عضو دیگر مجلس با بیان اینکه تلاش های گذشته برای صلح که با حضور خارجی ها بوده است هیچگونه دستاوردی نداشته است بنابراین ، چون طرف های جنگ، افغان ها هستند باید به گفت و گوها روی بیاورند تا نتیجه مثبت داشته باشد.

«معتصم آغاجان» رئیس سابق دفتر قطر طالبان که اکنون در افغانستان بسر می برد هم به این باور رسیده است: صلح زمانی نتیجه خواهد داد که گفت وگوی داخلی تحت نظر سازمان ملل متحد و ضمانت جامعه جهانی منعقد شود.

این عضو سابق طالبان تأکید می کند که غیر از مذاکرات صلح هیچ راه ‌حلی برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد.

به گفته آغاجان طی چهل سال گذشته افغان ها همدیگر را تحمل نکردند به طوری که شرایط کشور در وضعیت پیچیده قرار گرفته است وی تصریح کرد در این چهل سال تنها ویرانی و کشتار دردی است که به افغان ها رسیده است.

وی توصیه می کند که اکنون سیاستمداران افغان در هر دو طرف باید انعطاف پذیری را در پیش گرفته و از طریق گفت وگو به پایان جنگ برسند.

وی تصریح کرد که دولت و طالبان سر یک میز نشسته و به گفت‌وگوی رو در رو بپردازند و از گفت وگوی صلح آمریکا طی یک سال گذشته عبرت گرفته و یک‌ دیگر را به آغوش بکشند.

برخی سیاسیون دیگر افغان هم تأکید دارند که در صورت آغاز دوباره گفت وگوی صلح مسیری در پیش گرفته شود که طرف‌ های اصلی جنگ در کنار هم بتوانند برای آینده افغانستان تصمیم درستی بگیرند.

به باور آنها گفت ‌وگوهای آمریکا با طالبان نتیجه‌ مورد نظر مردم افغانستان را در پی نداشته است.

«نظرمحمد مطمئن» یکی دیگر از افراد نزدیک به طالبان در نشستی به عنوان «گفت وگوی امنیتی هرات» در غرب این کشور گفته است که صلح بین آمریکا و طالبان بخوبی پیشرفت کرده بود اما به یکبارگی همه چیز نابود شد.

وی افزوده است که دولت افغانستان با یک سیاست خارجی مستقل برای اعتماد سازی زندانیان را تبادله کرده و طالبان هم به پیشرفت های ۱۸ سال اخیر از جمله حقوق زنان توجه کنند.

به اعتقاد تحقق صلح زمان بر است، به همین علت دو طرف باید با حوصله به مذاکره ادامه دهند و در گفت وگوی بین الافغانی برای نوع نظام آینده رای گیری کنند.

پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا در نشستی انتخاباتی مردم افغانستان را جنگجویان غریزی خواند، شماری از فعالان صفحات اجتماعی در واکنش به آن تأکید کردند که نباید به امید صلحی نشست که حامی آن دونالد ترامپ باشد.

«آصیف مهاجر» با اشاره به این سخنان ترامپ نوشته است که آتش افراطی گری و خشونت بار، جمعی از هم وطنان ما را در «ننگرهار» به خاک و خون کشاند. وی تصریح کرد؛ در حالی که اکثریت مردم کشور قربانی خشونت اند، رئیس جمهور آمریکا کلیت یک ملت قربانی و زخم دیده را با گروه های افراطی و تروریستی اشتباه می گیرد و این ملت را متهم می کند که کارشان جز جنگ چیز دیگری نیست.

وی گفت: جز این که مردم این سرزمین در تمامی لایه های قومی، مذهبی، زبانی و سمتی یکی شوند و با مشت کوبنده در برابر موج افراطی گری و خشونت ایستادگی کنند، راهی برای تحقق صلح نیست.

این دیدگاهها به خوبی نشان می دهد که مردم افغانستان در سطوح مختلف مطمئن شده اند که دیگر نمی توانند به امید صلحی باشند که حامی آمریکایی باشند زیرا آمریکایی ها تنها به فکر منافع خودشان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت