راه‌های حفظ حرمت قرآن چیست


گروه معارف ــ استاد حوزه علمیه قم در تشریح راه‌های حفظ حرمت قرآن با استناد به سفارش این کتاب آسمانی، بیان کرد: کتاب خدا را بر اساس آیه «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» جز با وضو و طهارت نباید در دست گرفت، در ابتدای تلاوت عبارت «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» را ذکر کرد، در هنگام شنیده شدن قرآن باید ساکت بود و گوش فرا داد، ضمن...

راه‌های حفظ حرمت قرآن چیست

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر صمدی ‌یزدی، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز، 28 مهرماه در اولین روز از مراسم عزاداری دهه آخر صفر که با حضور اقشار مختلف مردم در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: از دیدگاه اسلام فهرستی از امور دارای حرمت هستند که هتک حرمتشان گناه محسوب می‌شود و توبیخ و عذاب را در پی دارد.

وی با اشاره به نخستین مورد از موارد دارای حرمت از دیدگاه اسلام و احادیث، گفت: «مؤمن» یعنی کسی که خداوند و قیامت و مسائل غیبی و معاد را باور دارد و به دستورات دین عمل می‌کند یکی از این موارد است که جایگاهی بلند و رفیع در نزد پروردگار دارد.

حجت‌الاسلام صمدی در ادامه با نقل بخشی از آیه یازدهم سوره مبارکه مجادله «یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ...»، تأکید کرد: خداوند به صراحت فرد مؤمن را مورد حرمت و احترام می‌داند، ضمن اینکه در حدیثی از امام صادق(ع) مقام مؤمن عزیزتر از کعبه معظمه معرفی شده است که با توجه با جایگاه و حرمت بالای خانه خدا و قبله‌گاه همه انسان‌ها، اهمیت مؤمن به خوبی نمایان می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم عالم دینی را به عنوان دومین مورد از موارد صاحب حرمت خواند و افزود: فرد آگاه به قرآن و معارف اهل بیت(ع) که در امور دینی کارشناس باشد و علم خود را در اختیار دیگران قرار دهد، بر اساس ادامه آیه مذکور «...وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» صاحب درجاتی از جانب خداوند و مورد احترام همگان است.

مقام و منزلت معلم

حجت‌الاسلام صمدی با اشاره به سومین مورد از مواردی که باید حرمتشان را حفظ کرد، گفت: «معلم» صاحب مقام و منزلت زیادی است و برای پی بردن به این نکته ذکر حدیث معروف امام علی(ع) کفایت می‌کند که فرمود «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً، هرکس مرا نکته‌ای آموزد، مرا بنده خود کرده است».

وی مقام «پدر و مادر» را نیز به عنوان مورد دیگری از موارد صاحب حرمت یادآور شد و اضافه کرد: در آیه 23 سوره مبارکه إسرا، خداوند احسان به پدر و مادر را بلافاصله پس از امر به توحید و عبودیت قرار داده است و این نشان از اهمیت پدر و مادر در نزد خداوند دارد که انسان هر چقدر که در تجلیل آنان کوشا باشد، نمی‌تواند حق آنان را ادا کند.

حجت‌الاسلام صمدی در ادامه با برشمردن موراد دیگری از مصداق‌‌هایی که باید حرمتشان حفظ شود، گفت: احترام به سالمندان، تکریم شهید و خانواده شهید، حفظ حرمت مسجد و نیز توجه به حفظ حرمت و احترام همسایه از دیگر موراد هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با نقل حدیثی از امام صادق(ع)، تأکید کرد: در میان تمام مواردی که حرمت دارند، سه مورد مورد تأکید و اهمیت هستند که قرآن کریم، خانه کعبه و عترت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام صمدی در تشریح حرمت قرآن کریم، بیان کرد: کتاب خدا بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام(ص)، نسخه شفابخش آلام اخلاقی و درونی بشر، و کتاب زندگی است که خداوند در این مورد در خود قرآن می‌فرماید کوه‌ها نیز در برابر عظمت این کتاب از هم پاشیده می‌شوند، پس حفظ حرمت این کتاب، حفظ حرمت خداوند است.

وی در تشریح راه‌های حفظ حرمت قرآن با استناد به سفارش این کتاب آسمانی، بیان کرد: کتاب خدا را بر اساس آیه شریفه «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» جز با وضو و طهارت نباید در دست گرفت، در ابتدای تلاوت عبارت «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» را ذکر کند، در هنگام شنیده شدن قرآن باید ساکت بود و گوش فرا داد، ضمن اینکه بر اساس حدیثی از امام صادق(ع) سزاوار نیست ک از کنار قرآن بی‌تفاوت گذر کنیم و در شبانه‌روز به کمتر از 50 آیه اکتفا شود.

کعبه؛ قبله تمام انسان‌ها

حجت‌الاسلام صمدی با استناد به حدیث امام(ع)، «خانه خدا» را به عنوان دومین مورد از مواردی که احترام ویژه دارند دانست و ادامه داد: کعبه خانه خدا و قبله تمام انسان‌هاست اگرچه فقط مسلمانان آن‌ را قبله خود قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: شهر مکه نیز به دلیل داشتن خانه کعبه تنها شهری در عالم است که برای ورود به آن حکم الهی خاصی را باید رعایت کرد یعنی از 420 کیلومتری آن درمیقات، باید غسل و محرم شدن، یعنی پوشیدن لباس احرام برای ورود به این شهر باید انجام شود.

این مدرس حوزه در ادامه با اشاره به در امان بودن مجرم در خانه کعبه، بیان کرد: بر اساس احکام شرعی حتی فرد مجرم نیز اگر به این مکان پناهنده شود از هر گونه آسیب در امان است اما دستور این است که او را از آذوقه و آب محروم کنیم تا به ناچار خود را تسلیم کند و یا از آن محل مقدس خارج شود.

حجت‌الاسلام صمدی در ادامه با اشاره به «عترت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به عنوان سومین و آخرین مورد از موارد مورد احترام بر اساس روایت امام صادق(ع)، بیان کرد: منفور بودن بنی‌امیه در ذهن تاریخ به دلیل بی‌حرمتی این قوم به سه مورد مذکور بود.

وی بیان کرد: بنی‌امیه حرمت ظاهری قرآن را شکستند و آن‌را پاره‌پاره کردند یا سوزاندند، ضمن اینکه یزید در سال دوم بعد از شهادت امام حسین(ع) قیام مردم مدینه در خونخواهی سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان را به بدترین وجه ممکن و با خونریزی گسترده سرکوب کرد و سپس سپاه را به مکه فرستاد تا خانه خدا را ویران کند.

حجت‌الاسلام صمدی ادامه داد: این قوم ملعون با فاطمه زهرا(س)، تنها یادگار پیامبر(ص)، آن رفتار را داشتند و بعدها در تاریخ می‌خوانیم که با خاندان پیامبر یعنی امام علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و سیدالشهدا(ع) چه کردند که آب را بر ایشان بستند، پیکرهای شهدا را با اسب‌ها لگدکوب کردند، آتش بر سر داغدیدگان کربلا فرو ریختند و حرمت عترت پیامبر(ص) را شکستند.

وی در پایان با اشاره به راهپیمائی اربعین، تأکید کرد: امروز شیعیان و مسلمانان به تمام دنیا ثابت می‌کنند که حرمت عترت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را حفظ می‌کنند که مصداق بارز این احترام در پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا