مستخدمین حسینی:اگر دولت در بازار بورس دخالت نکند، اوضاع بهتر می شود/شاخص بورس افزایش پیدا خواهد کرد


مستخدمین حسینی:اگر دولت در بازار بورس دخالت نکند، اوضاع بهتر می شود/شاخص بورس افزایش پیدا خواهد کرد

مستخدمین حسینی با اشاره به نوسان بازار سرمایه در روز‌های اخیر گفت: بازار سرمایه بازار بسیار لطیف و حساسی است که هر گونه شوک درونی و بیرونی می‌تواند شرایط آن را تحت تاثیر قرار دهد و قطعا بورس ما هم از این مدل تبعیت می‌کند.

گروه بورس بازارنیوز: حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اسبق اقتصاد و کارشناس مدیریت و بازار بورس و سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بازارنیوز با تاکید براینکه بازار سرمایه بازار بسیار لطیف و حساسی است که هر گونه شوک درونی و بیرونی می تواند شرایط آن را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار داشت: معمولا شوک داخلی به دیدگاه و بیان دولت و همچنین موضوعات مختلف اقتصادی و تصمیماتی که برای واردات و صادرات و همچنین شرایط شرکت های پذیرفته شده در بورس برمی گردد که هم می تواند باعث افزایش شاخص و هم می تواند باعث کاهش آن شود.

*هر اتفاق کوچکی، روی بازار بورس تاثیرگذار است

وی با بیان اینکه البته بازار پول معمولا تحت تاثیر این شوک ها قرار نمی گیرد، چون هم نرخ ها در آن تعیین شده و هم مقام ناظر بر نرخ ها نظارت می کند، گفت: در بازار سرمایه شرایط متفاوت است و اینها بصورت لحظه ای اتفاق می افتد. مساله دیگر هم مربوط به شوک های بیرونی، مثل بحث تحریم ها یا بحث تعرفه های وارداتی کشورهایی است که ما از آن کشورها کالا وارد می کنیم. همچنین جنگ های منطقه ای و نگرانی هایی که به موجب آن ایجاد می شود و یا بالعکس اتمام جنگ ها، همگی می تواند باعث تغییرات لحظه ای در شاخص بورس شود.

*افزایش قیمت دلار، بر درآمد شرکتهای بورسی تاثیر گذاشت

مستخدمین حسینی در ادامه افزود: بنابراین شوک های درونی که به واسطه سیاست های دولت درخصوص بازار مسکن ایجاد شده، بازار مسکن را همچون بازار تولید با رکود مواجه ساخته و این شرایط باعث شده که بخشی از نقدینگی جامعه به سمت بازاری هدایت شود که هنوز نتوانسته کاهش ارزش پول ملی را در این چند سال گذشته در شرکت های تحت پوشش خود جاری کند. یعنی وقتی دلار از هزار و اندی به 3500 و بعد از آن روند صعودی پیدا کرد تا الان که در حدود 12 هزار تومان در نوسان است، این افزایشی که صورت گرفت، بر درآمد شرکت های بورسی تاثیر گذاشته و درآمدشان به یکباره چندین برابر شده و همین چند برابر شدن باعث افزایش قیمت سهم آن شرکت ها در بورس شده است.

*اگر دولت در بازار بورس دخالت نکند، اوضاع بهتر می شود

کارشناس مدیریت و بازار بورس و سرمایه با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و همچنین کاهش ارزش پول ملی باعث شد که قیمت سهام در نقطه ای قرار بگیرد که در حال حاضر وجود دارد، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که افزایش و یا ثبات شاخص بورس ناشی از فعالیت دولت برای کمک به بازار سرمایه نیست بلکه این بصورت خودجوش صورت گرفته و دولت در آن کمترین نقش را داشته است.بنابراین اگر دولتی ها دخالتی نکند خود بازار خودش را بازیابی و پیدا کرده و نقاط مثبت را عرضه می کند.

*شاخص بورس افزایش پیدا خواهد کرد

مستخدمین حسینی ابراز عقیده کرد: با توجه به اینکه هنوز توانمندی برای افزایش شاخص وجود دارد و بازار سرمایه خود را با نرخ ارز جدید و کاهش پول ملی تطبیق می دهد، بنابراین این نگاه وجود دارد که شاخص بورس به قبل از این افزایش 11 هزار واحد ارتقا پیدا کند.

*شرایط جهانی و منطقه ای در دوره اخیر به نفع بازار سرمایه بوده است

وی با بیان اینکه به لحاظ شوک بیرونی هم شرایط، چه در حوزه منطقه ای و چه در حوزه جهانی، به نفع ایران بوده است، تصریح کرد: در هر حال آن هجمه ای که در ماههای گذشته وجود داشته، الان وجود ندارد. البته نه اینکه تعطیل شده باشد بلکه موقعیت ایران از لحاظ بین المللی کشف جدیدی را به خود دیده و در شرایط فعلی از یک موضع بهتری برخوردار است و همین موضوع کمک کرده که شاخص های بازار سرمایه، مقداری به قبل از کاهش شدید هفته گذشته، برگردد.

*نباید از بازار بورس، توقع افزایش روزانه داشت

وی با تاکید مجدد بر اینکه بازار سرمایه یک بازار لحظه ای تحت تاثیر شوک های درونی و بیرونی است، خاطرنشان کرد: این نوسان در بورس یک امر طبیعی است و نباید چنین تلقی کرد که هر روز باید افزایش پیدا کند، چنین تحلیلی کاملا اشتباه است. چنانچه در کشورهای مثل امریکا و انگلیس هم می بینیم که به هیچ عنوان هر روز سیر صعودی ندارند و ممکن است یک شوک داخلی شرایط را تحت تاثیر دهد و بورس هم شاخص هایش کاهش پیدا می کند. چنانچه هفته گذشته این اتفاق در امریکا به دلیل موضع گیری ترامپ نسبت به وضعیت ترکیه رخ داد و شاخص بورس در آنجا کاهش پیدا کرد چون احتمال یک درگیری جدیدی را می دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن