ابهامات حذف یا رفع انحصار از زبان انگلیسی


ابهامات حذف یا رفع انحصار از  زبان انگلیسی

طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح شده است که دارای خلاء های زیادی است با وجود اینکه برخی از نمایندگان می گویند بحث حذف زبان نیست اما در بندهای آن به واگذاری زبان به آموزشگاه های خصوصی اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش وپرورش خبرگزاری شبستان، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را ارایه داده اند که مباحثه های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. این طرح با عنوان «حذف الزام زبان انگلیسی از مدارس» مطرح شده است.بر اساس این طرح آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش‌آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

در بخشی از مقدمه طرح آمده است : باهدف تحول آموزش همچنین جهت رفع انحصار و ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به زبان‌های غیر انگلیسی طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

این در حالی است که در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش مکلف است که آموزش‌های زبان‌های موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت وزارت آموزش وپرورش برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند. در مناطق دور افتاده و محروم هم که امکان برقراری آموزشگاه‌های آزاد سخت است، با همکاری یکی از دانشگاه‌های مجری با اعطای بورسیه به ۶۰ درصد جامعه آماری دبیرستانی‌ها، این آموزش صورت پذیرد.

نمایندگان مجلس در ابتدای این طرح به دلایل توجیه‌ای خود اشاره کرده و گفته اند: «علت تدوین این طرح، اجباری بودن زبان انگلیسی در مدارس و عدم نیاز برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به یادگیری این زبان بوده است و تعدادی از دانش آموزان نیز علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه ندارند و اجبار در یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند در ضعف تحصیل آن‌ها تاثیر گذار باشد.»

همین طرح موافق و مخالفانی در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان آموزشی دارد. برخی از نمایندگان مجلس تاکید دارند بحث حذف زبان انگلیسی از مدارس نیست اما بندهای این طرح شائبه حذف زبان انگلیسی را پررنگ تر کرده است.

حذف زبان انگلیسی از مدارس شائبه آفرینی است

در همین ارتباط، «علیرضا رحیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «حذف زبان انگلیسی از مدارس در مجلس مطرح نیست و بیشتر شائبه آفرینی شده است. چنانچه با بی‌تدبیری عده‌ای حذف زبان انگلیسی دنبال شود، «طرح تقویت زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه‌ها» را درمجلس ارائه خواهیم داد. زبان انگلیسی گام اول در تعامل با جهان و شاخصی مهم در ارزیابی‌های عمومی است».

منظور رفع انحصار از زبان انگلیسی است نه حذف آن

تعدادی از نمایندگان با وجود اینکه این طرح را امضا کرده اند اما برخی از بندهای آن را ناپخته و غیرکارشناسی می دانند. در همین ارتباط، «میر حمایت میرزاده» هم به خبرنگار شبستان با اشاره به طرح تعدادی از نمایندگان در مورد رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس گفت: عنوان طرح نمایندگان حذف زبان انگلیسی نیست که برخی از رسانه ها به اشتباه آن را نقل کرده اند بلکه منظور رفع انحصار از زبان انگلیسی است یعنی اینکه زبان علم در مدارس و دانشگاهها فقط زبان انگلیسی نیست ضمن اینکه برای تدریس زبان های دیگر در مدارس، دانشگاهها و محافل علمی امکانی فراهم کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده این طرح را امضا کرده ام اما موافق برخی مواد و مفاد آن نیستم و قطعا این مواد باید در کمیسیون اصلاح یا حذف شوند.

وی ادامه داد: شاید یکی دو نفر نظرشان در این طرح این بوده که زبان انگلیسی حذف شود اما نه در کمیسیون آموزش و نه در مجلس فضا این نیست که تدریس زبان انگلیسی حذف شود قطعا نه تدریس زبان انگلیسی حذف می شود و نه معلم حذف می شود.

میرزاده بیان کرد: هدف این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی است و در کنار آن زبان های فرانسه، آلمانی و چینی هم تدریس شود آن هم به جهت مراوداتی که با کشورهای مختلف دنیا و همسایه داریم البته ما به جد پیگیر تدریس زبان های قومی و محلی در دانشگاهها و مدارس هستیم چرا که زبان بسیاری از کشورهای که در همسایگی ماست با زبان قومیت های ما یکی است.

وی تصریح کرد: هیچ نماینده ای در مجلس نظرش بر حذف تدریس زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاهها نیست. خیلی از دانشجویان ما الان در ترکیه، چین، فرانسه و آلمان مشغول به تحصیل هستند و باید یکسال وقت برای یادگیری زبان آن کشور بگذارند و بعد درس و دانشگاه خود را شروع کنند در صورتی که اگر این دانشجویان در طول دوره تحصیل با این زبانها آشنا بودند قطعا نیازی به اینکه این زمان را بگذارد نبود. ما می خواهیم اجازه دهیم فضا برای تدریس زبانهای دیگر هم در مدارس و دانشگاهها و مراکز علمی فراهم شود.

برخی مواد این طرح بسیار ناپخته و غیر کارشناسی است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بعید می دانم این طرح در مجلس تصویب شود چرا که برخی مواد این طرح بسیار ناپخته و غیر کارشناسی است.

حذف درس زبان انگلیسی در مدارس خلاف قانون است

همچنین، «قاسم احمدی لاشکی» به خبرگزاری شبستان گفت: در بحث آموزش در مدارس ملاک ما اسناد بالادستی و سیاست های کلی مقام معظم رهبری است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که در کنار زبان انگلیسی از سایر زبان ها نظیر فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و سایر زبان ها در مدارس استفاده شود و این زبان ها نیز تدریس شوند. منظور و هدف معظم له این نبوده است که زبان انگلیسی در مدارس حذف شود.

وی تصریح کرد: قانون اساسی ما و نقشه راه نظام آموزشی ما و سند تحول بنیادین نیز اجازه تدریس درس انگلیسی را در مدارس داده است و هیچ جای قوانین ذکر نشده است که زبان انگلیسی حذف شود. حذف این درس در مدارس خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه ما به هیچ عنوان این موضوع را نخواهیم پذیرفت، گفت: ما معتقدیم باید در کنار زبان انگلیسی در مدارس تدریس سایر زبان ها را نیز باید داشته باشیم و این یک ضرورت برای نظام آموزشی ما و آینده فرزندان این سرزمین است.

حذف زبان انگلیسی از مدارس ناعدالتی آموزشی است

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حذف زبان انگلیسی باعث می شود دانش آموزانی که قدرت حضور در کلاس های زبان انگلیسی در آموزشگاه ها را ندارند، از یادگیری این زبان محروم شوند و این خودش ناعدالتی آموزشی است. در واقع کسانی که مشکلات اقتصادی دارند، با این طرح دچار مشکل می شوند؛ اینکه ما بحث زبان های مختلف را به بحث آموزشکده های بیرونی بکشانیم، قطعا باعث می شود که عده ای داناتر شوند و عده ای نیز عقب بیفتند.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: این طرح نمایندگان انجام شدنی نیست و قاطبه مجلس با آن مخالف هستند و فکر نمی کنم اصلا با چنین طرحی موافقت شود.

در همین ارتباط، یکی از معلم های زبان انگلیسی نیز به خبرنگار شبستان می گوید: درست است آموزش زبان انگلیسی در مدارس ضعیف است این هم به دلیل محتوای کتاب های درسی و کمبود ساعات آموزشی است.

او بیان می کند: بیشتر دانش آموزانی که وضعیت مالی خوب دارند به آموزشگاه ها مراجعه می کنند و در مدرسه نیز نمرات خوبی دارند. اگر این طرح به تصویب برسد، بسیاری از دانش آموزان برای یادگیری به آموزشگاه ها نمی روند و یادگیری این زبان خیلی کمتر از گذشته می شود و اگر علاقه ای هم به این زبان داشته باشند به دلیل پولی بودن آموزشگاه ها یا عدم دسترسی راحت به آن در سراسر کشور از این آموزش ها باز می مانند.

این معلم بیان می کند: اگر بحث آموزش دیگر زبان ها هم مطرح باشد، وزارت آموزش وپرورش در حال حاضر با مشکلات کمبود نیرو، عدم توانایی جذب و پرداخت حقوق ها رو به رو است، مطمئنا در جذب معلم های زبان دیگر هم با مشکل رو به رو می شود.


از صحبت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم می توان دریافت این طرح دارای خلا های زیادی است و محتوا ناپخته تدوین شده است باید منتظر ماند و دید این طرح جنجالی در صحن مجلس شورای اسلامی رای می آورد یا خیر؟

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود