تقلب آشکار در دستگاه های بایومتریک


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) هرقدر که اعلام نتایج انتخابات به تاخیر افتد زمینه تقلب بیشتر فراهم می شود. در این انتخابات نیز مانند گذشته انتخاباتی در کشور، تقلب پیش از انتخابات که با تبلیغات و پول، آرای مردم پیشاپیش...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) هرقدر که اعلام نتایج انتخابات به تاخیر افتد زمینه تقلب بیشتر فراهم می شود.
در این انتخابات نیز مانند گذشته انتخاباتی در کشور، تقلب پیش از انتخابات که با تبلیغات و پول، آرای مردم پیشاپیش خریداری شد و در روز انتخابات که صندوق ها پر گردید و اینک که در شمارش و وارد کردن اطلاعات به سیستم تقلب صورت گرفته است.

یکی از دلایلی اصلی که کمیسیون انتخابات برای تاخیر در اعلام نتایج انتخابات اعلام کرده است، نبود اینترنت پرسرعت است. در حالیکه در قرن 21 از نبود اینترنت پرسرعت اظهار نگرانی بشود این بیشتر به شوخی میماند تا توجیه تاخیر اعلام نتایج!

این جای نگرانی و سوال دارد، در کشوری که میشود با مقداری هزینه بهترین اینترنت پرسرعت را در بین کشورهای منطقه داشت داشت و امروز افغانستان یکی از کشورهایی است که در زمینه مخابرات و تکنولوژی معلوماتی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است، چرا بهانه سرعت اینترنت؟

بهانه دیگر کمیسیون انتخابات در تاخیر اعلام نتایج، کندی روند انتقال اطلاعات از کارت های حافظه دستگاه های بایومتریک است. جای تعجب دارد که در عصر پیشرفته تکنولوژی امکان وارد کردن اطلاعات از کارت های حافظه دستگاه های بایومتریک به کامپیوتر اینقدر پیچیده و کند باشد؟!
در این میان علت کند بودن اینترنت را بهانه می کنند در حالیکه انتقال اطلاعات به کندی اینترنت ارتباط ندارد.

داکتر تمنا نامزد انتخابات ریاست جمهوری قبل از انتخابات به کمیسیون پیشنهاد داده بود که از قرارداد با شرکت اتصالات پرهیز نموده با یک شرکت هندی یا چینایی قرارداد ببندند که در روز انتخابات از طریق ستلایت یا تلفن ماهواره ای کشور را پوشش ماهواره ای بدهند و انتخابات آنلاین و مستقیم برگزار شود و همزمان تمامی اطلاعات رای دهندگان وارد سیستم مرکزی در دفتر کمیسیون بشود. به اینصورت دیگر تمامی راه ها برای دستکاری دستگاه های بایومتریک و تقلب های کاغذی و تقلب در ثبت اطلاعات و تاخیر در اعلام نتایج از بین می رفت. اما کسانی که قصدا و عمدا برای تقلب زمینه سازی کرده بودند این طرح را نپذیرفتند و انتخابات این دوره را نیز با چالش تاخیر و گمان تقلب روبرو کردند.

در زمانیکه هر دستگاه الکترونیکی آنلاین قابل ملاحظه نباشد امکان تغییر و تقلب در اطلاعات آن دستگاه وجود دارد. بنابر این بر دستگاه های بایومتریک هم نمی شود اعتماد کرد. زیرا تاریخ دستگاه ها مانند گوشی موبایل قابل تغییر است و ممکن است بسیاری از اطلاعات تقلبی در روزهای پس از انتخابات وارد سیستم های بایومتریک که صدها مورد آن مفقود شده و برخی هنوز به کمیسیون نرسیده است، وارد شده و تاریخ همان روز انتخابات در آن دستگاه ها درج شده باشد.
پس تاریخ ورود اطلاعات به دستگاه ها هم نمیشود ملاک اعتبار آرای بایومتریک باشد. زیرا دستکاری دستی تاریخ دستگاه های بایومتریک قابل تشخیص نیست و هیچ نرم افزاری هنوز ایجاد نشده است که تغییر دستی تاریخ دستگاه های الکترونیکی را مشخص بسازد. پس دستگاه های مفقود شده و نرسیده در روز انتخابات به کمیسیون باید از مدار شمارش و اعتبار خارج گردد.

سیستم بایومتریک از اول در انتخابات آفلاین بود و بعدا اطلاعات با سیستم مرکزی یکجا گردیده که ت اکنون هم ادامه دارد. اینجا است که یک شخص می تواند ده بار هم رای بدهد. زیرا دیتابیسِ شهرت رای دهندگان در این دستگاه ها جابجا نشده و همچنان این دستگاه ها به شبکه نیز وصل نبوده است. اطلاعاتی که بعد از انتخابات جمع آوری و یکجا ساخته شده حتما مورد دستبرد قرار گرفته است، در این مرحله رییس و کارمندان دارالانشا صلاحیت عام و تام دارند که اطلاعات را پنهان و یا هم نادیده بگیرند.

سال 95 طالبان با نشر تصاویری ثابت کردند که به سیستم بایومتریک مجهز هستند و می توانند در این سیستم بصورت حرفه ای نفوذ کنند. در آن زمان طالبان به سیستم بایومتریک وزارت داخله که مشخصات افراد دولتی و نظامی در آن ثبت می گردید نفوذ کرده و آن را حک کرده بودند و قسمتی از اطلاعات محرمانه دولتی و نظامی را از دستگاه مرکزی ربوده بودند در حالیکه این سیستم دارای محرمیت خاص می باشد و به حمایت کدهای امنیتی اداره می شد. با این وضعیت دیگر به سیستم بایومتریک نیز اعتمادی نیست زیرا تقلب در این سیستم بسیار راحت تر از سیستم قبلی صورت می گیرد و یقین بدانید که قبل از استفاده از سیستم بایومتریک زمینه استفاده تقلب آن فراهم شده است.

طبق گزارش های رسیده از جانب یکی از نامزدان ریاست جمهوری، شرکت اتصالات که توزیع کننده سیم کارت به دستگاه های بایومتریک بوده است، قرار بود که ساعت 6 صبح روز انتخابات سیم کارت ها را فعال بکنند، در حالیکه در بسیاری از ولایات از ساعت 11 شب قبل از انتخابات این سیم کارت ها فعال شده بود و سپس طبق برنامه باید این سیم کارت ها پس از پایان انتخابات غیر فعال می شد اما تا یکهفته و حتی در برخی دستگاه ها تا 10 روز پس از انتخابات این سیم کارت ها فعال بوده است.
این تقلب نیست چیست؟

در این میان هیچ بندی در قرارداد میان کمیسیون و شرکت اتصالات وجود ندارد که این شرکت را ملزم به ارایه اطلاعات به کمیسیون بنماید که پس از روز انتخابات این دستگاه ها با سیم کارت های اتصالات بکار گرفته شده است یا خیر؟
قرار معلومات، نه کمیسون از شرکت اتصالات خواسته است که برای شفافیت در آرای انتخاباتی چنین کاری را انجام دهد و نه شرکت اتصالات خود را ملزم به ارایه این اطلاعات می داند! از کجا معلوم که با شرکت اتصالات زدوبند نشده باشد...!

با این وضعیت، به کمیشنران انتخاباتی توصیه می کنیم که همین اکنون استعفا داده و از مسوولیت اعلام نتایج شانه خالی کنند. زیرا آنان تعیین کننده نیستند و حتی زمینه نظارت مستقیم و با صلاحیت را نیز ندارند. پس قبل از اینکه مانند کمیشنران قبلی محاکمه شوند از کار استعفا بدهند، تا غنی و عبدالله بمانند با افراد خودشان در دارالانشای کمیسیون...!

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است