پیام اصلی پیاده‌روی اربعین لبیک به حکومت جهانی امام زمان(عج) است


پیام اصلی پیاده‌روی اربعین لبیک به حکومت جهانی امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام عرفان با اشاره به دستاوردها و اهداف پیاده‌روی اربعین برای منتظران، گفت: دال مرکزی این اجتماع عظیم و میلیونی لبیک به حکومت جهانی مهدی موعود(عج) است. لذا منتظران تصور نکنند با زیارت وظیفه‌شان تمام شده است.

حجت الاسلام «امیرمحسن عرفان» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه پیاده روی اربعین به مثابه یک کلاس درس عملی برای آماده کردن جامعه در راستای زمینه‌سازی برای ظهور است، اظهار کرد: این حضور میلیونی یک نوع مسئولیت پذیری در جامعه مهدی‌باور است، منتظرانی که با همدلی و تلاش برای جلب رضایت امام(ع) قدم در این مسیر می گذارند و مولفه‌های زندگی مهدوی را در عمل به منصه ظهور می گذارند.

این استاد و پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: یکی از اصول مهم در جامعه مهدوی، اصل تربیتی است. الگوی تربیتی چنین جامعه ای باید در بالنده ترین شکل خود و در مقام عمل به نمایش گذاشته شود، پیاده روی اربعین فرصتی برای تحقق این هدف است. توجه داشته باشیم که همه در این مسیر کیلومترها حرکت می کنند، خسته می شوند و باز هم ادامه می دهند چراکه انتظار زیارت امام حسین(ع) را دارند، همه زائران منتظر هستند تا به مقصود برسند، این الگوی تربیتی فرهنگ انتظار است که در این حضور گسترده به اعلاترین شکل خود بروز و ظهور یافته است.

حجت الاسلام عرفان اضافه کرد: در پیاده روی اربعین با یک سری از الگوهای متعالی مواجهیم، یعنی کسانی که در کلاس اخلاقی و تربیتی پیاده روی اربعین قرار می گیرند نمونه های متعالی از تغییر در مسیر معرفت‌افزایی به زندگی را مشاهده می کنند، چه این مساله آگاهانه باشد و چه غیرآگاهانه از آن جهت که در این پیاده روی اقشار مختلف مردم شرکت می کنند و بسیاری از آنها از دیگران تاثیر گرفته و سبک زندگی خود را پس از این حضور حسینی در پیاده روی اربعین متحول کردند. این اتفاقی است که یک جامعه مهدوی نیازمند آن است، یعنی بتواند بر اساس یک اعتقاد راسخ، شاخصه انتظار را در وجود خود به درجه خلوص و تعالی برساند.

در مکتب امام حسین(ع) طبقه اجتماعی معنا ندارد

وی با بیان اینکه در مکتب امام حسین(ع) طبقه اجتماعی معنا ندارد، گفت: عیار نزدیک شدن به سیدالشهدا(ع) عمل افراد است، این رویکردی است که برای امام عصر(عج) نیز مطرح است، حضرت(عج) از دیدگان ما غایب است اما به همه امور ما نظارت می کند و در جریان کارها و زندگی افراد است بنابراین هرچه قدر که ذیل امور مختلف زندگی همواره امام را حاضر ببینیم درجه قرب به او در زندگی مان بیشتر می شود، از این رهگذر می خواهم اشاره ای به پیاده روی اربعین داشته باشم که همه یکصدا و همدل در این اجتماع عظیم حضور می یابند و به درجه خلوص خود به زیارت حضرت می روند و با تمسک به سیدالشهدا(ع) برای ظهور امام عصر(عج) دعا کرده و با عمل خود نشان می دهند که واقعا منتظر ظهور هستند.

این استاد حوزه در بخش دیگری از مباحث خود ابراز کرد: اگر بخواهیم پیاده روی اربعین را به نمونه متعالی سبک زندگی منتظرانه تبدیل کنیم باید این رویداد را خودمان وارد زندگی و تبدیل به مولفه ای کنیم که اثر مستمر داشته باشد، به عبارت دیگر، کسی که در پیاده روی اربعین شرکت می کند، با خواندن زیارت اربعین و زیارت امام حسین(ع) در این روز نباید تصور کند که دیگر همه چیز تمام شده و او وظیفه ای ندارد.

چنین حضوری در واقع لبیک به امام زمان(عج) است

وی تاکید کرد: حضور در این پیاده روی یعنی ما ادامه دهنده راه امامی هستیم که قرن ها قبل در واقعه عاشورا جان خود را تقدیم درگاه الهی کرد تا دین زنده بماند و سایر ائمه(ع) بتوانند در ادامه به روشنگری بپردازند تا زمان ظهور امام عصر(عج) که از دیدگان غایب است، بنابراین چنین حضوری در واقع لبیک به امام زمان(عج) است که با ظهورش می خواهد دین را احیاء کند یعنی همان اتفاقی که قرن ها قبل امام حسین(ع) برای تحقق اش به شهادت رسید و پیام قیامش تا به امروز زنده است و حضرت حجت(عج) نیز ادامه دهنده همان مسیر و منتقم خون امام حسین(ع) خواهد بود.

حجت الاسلام عرفان در ادامه ابراز کرد: اما اصل دیگر برای تبیین ارتباط پیاده روی اربعین با سبک زندگی منتظرانه اصل مصونیت بخشی است، به عبارت دیگر اصل حفظ دستاوردهای پیاده روی اربعین به این معنا که کسی که در این موسم شرکت می کنند در این مدت ممکن است که از حیث فردی و اجتماعی دستاوردهایی را کسب کرده باشد و در زندگی اش تغییر حاصل شده باشد، طبیعتا با عنایت به این تغییر تک تک منتظران باید برای خودشان برنامه ریزی و راهبرد بلندمدت داشته باشند تا بتوانند آن را در سبک زندگی خود حفظ کنند.

وی افزود: از سوی دیگر این اجتماع عظیم حسینی در نهایت اصل مجموعه نگری است، ما برای تبدیل شدن پیاده روی اربعین به یک سبک زندگی متعالی برای منتظران باید نگاه فراتاریخی را گسترش دهیم به این معنا که افراد بدانند حضورشان تاثیر دارد چرا که در مسیر و هدف امام حسین(ع) و با تمسک به حضرت(ع) برای برائت از ظلم و ستم در این رویداد شرکت کرده و برای فریاد زدن انتظار ظهور امام زمان(عج) و اعلام آمادگی برای حضور در رکاب آن حضرت(عج) این چنین رنج سفر را به جان خریده اند.

این پژوهشگر مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین را باید با نگرشی سیستماتیک بررسی کرد، باید در این نگاه به هویت تاریخی و اجتماعی این رویداد توجه کنیم، یعنی نمادی که تقابل جبهه حق علیه باطل است و در واقع دال مرکزی پیاده روی اربعین تشکیل حکومت جهانی مهدی موعود(عج) است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج