ریشه‌های چهارباغ همچنان ناله می‌کنند


ریشه‌های چهارباغ همچنان ناله می‌کنند

درست همان روزی که کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا از تذکر به پیمانکار و ناظر فنی عملیات صفوی سازی محور میانی چهارباغ به دلیل بی‌دقتی در حفاری و بیرون آمدن ریشه درختان از خاک خبر داده بود، فروغ مرتضایی‌نژاد، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در مصاحبه‌ای با اداره ارتباطات رسانه‌ای...

مرتضایی نژاد، که طی هفته گذشته، به تماس‌های خبرنگار ایسنا برای پیگیری از نتیجه بازرسی مجدد سازمان پارک‌ها و فضای سبز پاسخی نداده بود، در گفت‌وگوی خود با اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، در حالی از دستور ایجاد حائلی به فاصله یک متر و ۶۰ سانتی‌متر برای جلوگیری از آسیب زدن به درختان چهارباغ در مسیر ایجاد آبراهه محور میانی خبر داده که گویا مطلع نیست، حفاری‌های عملیات عمرانی، تا بیخ تنه درختان پیش رفته و اکنون، صدور دستور ایجاد حائل یک متر و ۶۰ سانتی‌متری برای درختان، حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب دارد.

ریشه‌های چهارباغ همچنان ناله می‌کنند

ریشه بسیاری از درختان جوان و کهن‌سال محور میانی چهارباغ، هفته‌هاست که از خاک بیرون زده و این از نظر کارشناسان محیط‌زیست یک آسیب است اما از نظر مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیست. کارشناسان دراین‌باره گفته‌اند: «خارج شدن ریشه چندساله از خاک و در معرض هوا قرار گرفتن آن موجب آسیب به درخت می‌شود، چنار از جمله درختانی است که به آب فراوان و خاک مناسب نیاز دارد و خاک حتماً باید به‌طور کامل روی ریشه آن را بپوشاند، اگر به هر دلیلی خاک از سطح ریشه کنار برود، ریشه نمایان می‌شود و این یک عارضه است؛ در این صورت باید بلافاصله روی ریشه درخت را با "خاک نباتی" پوشاند، از بین بردن ریشه‌ها ممکن است رطوبت درخت را مختل کند و باعث استرس جدی برای آن شود؛ درختِ آسیب‌دیده، آهسته‌تر رشد می‌کند و در برابر حشرات، بیماری‌ها و استرس ناشی از هوا مقاومت کمتری دارد. بهترین کار اضافه کردن خاک مناسب به ریشه‌ها و تأمین رطوبت برای گیاه است تا بتوان ریشه را نجات داد و گیاه را از آسیب حفظ کرد.»

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اصرار دارد که: «نظارت کافی بر نحوه کار پیمانکار عمرانی در این محور وجود دارد. این نظارت به‌صورت روزانه از سوی یک کارشناس خبره انجام می‌شود و هر هفته نیز نظارت از سوی دیگر کارشناسان فضای سبز در این محور صورت می‌گیرد. حتی اگر ریشه برخی درختان از خاک بیرون زده شود با روش‌های نگهداری، پوشانده شده و از آن‌ها محافظت می‌شود.»

ریشه‌های چهارباغ همچنان ناله می‌کنند

با گذشت روزهای متمادی از بیرون ماندن ریشه‌ها و علیرغم اطلاع‌رسانی ایسنا دراین‌باره، هنوز هیچ اقدامی برای پوشاندن ریشه‌های در معرض هوای درختان محور میانی چهارباغ انجام‌نشده و مشخص نیست محافظتی که سازمان پارک‌ها و فضای سبز از آن خبر می‌دهد، چه زمانی قرار است عملیاتی شود؟

ریشه‌های چهارباغ همچنان ناله می‌کنند

مرتضایی نژاد در گفت‌وگوی خود با اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان تأکید کرده که ورود شیرابه سیمانی به ریشه درختان چهارباغ صحت ندارد و این در حالی است که تصاویر ثبت‌شده از این محور، آمیختگی سیمان و ریشه درختان را به‌وضوح نشان می‌دهد.

ریشه‌های چهارباغ همچنان ناله می‌کنند

رفتار دوگانه این سازمان، در پوشاندن ریشه درختان در معرض دید این محور با پلاستیک و همچنین استفاده از تکیه‌گاه برای تک‌درختان ۲۰ ساله‌ای که خود جایگزین درختانِ قربانیِ عبور مترو از چهارباغ کرده، با درختان کهن‌سالی که به‌واسطه حائل‌های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از دید عموم پنهان مانده‌اند و هفته‌هاست که در وضعیتی ناخوشایند به سر می‌برند، غیرقابل‌پذیرش است.

ریشه‌های چهارباغ همچنان ناله می‌کنند

شاید بهتر بود سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، به‌جای تکذیب آسیب‌های وارده به درختان چهارباغ و هم‌چنین هزینه‌ای که برای ارسال بازرس و تشکیل جلسه‌های هفتگی با حضور کارشناسان خبره برای تصمیم‌گیری در مورد درختان محور میانی چهارباغ می‌کند، کمی خاک روی ریشه این درختان می‌ریخت و به همین سادگی از پیشروی آسیب‌هایی که اگر وجود نداشت، ضرورتی نیز برای تذکر شورای شهر به ناظر و پیمانکار باقی نمی‌ماند، جلوگیری می‌کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود