روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان


روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان

یک متخصص روانشناس گفت: انتقاد دائم از فرزندتان نه تنها کاری از پیش نمی برد بلکه فقط موجب کاهش اعتماد به نفس در او می شود. به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: لیلا شقاقی متخصص روانشناسی درباره اعتماد به نفس کودکان اظهار کرد: اعتماد به نفس یعنی یک فرد احساس دوست داشتنی بودن و کفایت و شایستگی کند. انسان ها نیاز دارند برای آنچه هستند مورد...

یک متخصص روانشناس گفت: انتقاد دائم از فرزندتان نه تنها کاری از پیش نمی برد بلکه فقط موجب کاهش اعتماد به نفس در او می شود.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: لیلا شقاقی متخصص روانشناسی درباره اعتماد به نفس کودکان اظهار کرد: اعتماد به نفس یعنی یک فرد احساس دوست داشتنی بودن و کفایت و شایستگی کند. انسان ها نیاز دارند برای آنچه هستند مورد محبت و قبول اطرافیان باشند. آنچه که والدین به فرزندان خود بازتاب می دهندو منعکس می کنند اساس تصویر ذهنی فرد از خود را تشکیل می دهد و در نهایت بر روی کلیه حیطه های زندگی تاثیر می گذارد. تصویری که یک فرد (چه کودک چه بزرگسال) از خود دارد، اساس اعتماد به نفس او را تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: اگر یک فرد مورد احترام باشد، احساس منحصر به فرد بودن داشته باشد، بتواند کارهایش را با موفقیت انجام دهد و بر تمام امور خود مسلط باشد، می توان گفت اعتماد به نفس دارد. وقتی به کودکان یاد دهید کارهای کوچک را خودشان انجام دهند، حس شیرین پیروزی را می چشند و اعتماد به نفس بدست می آورند.

شقاقی گفت: همچنین به فرزندتان مسئولیت و فرصت تجربه دهید. وقتی فرزندتان رو به رشد می رود، مسئولیت رفتارش را به خود او واگذار کنید و به او اجازه دهید تا مراحل طبیعی رشد رفتاری را خودش تجربه کند. لازم نیست که همیشه شما مسئولیت هایش را به او گوشزد کنید. با توجه زیاد به فرزندتان حس مسئولیت پذیری را از او سلب خواهید کرد. شما باید به فرزندتان فرصت دهید تا خودش به نتایج منطقی تر برسد.

این متخصص روانشناس تصریح کرد: هر چیزی را یک بار به فرزندتان بگویید و به او فرصت حرکت دهید. انتقاد دائم از فرزندتان نه تنها کاری از پیش نمی برد بلکه فقط باعث خستگی شما و سرخوردگی آن ها و کاهش اعتماد به نفس در او می شود. اگر می خواهید فرزندتان با شما همکاری کند، بهتر است با یک بازی ساده از او بخواهید کاری را که می خواهید، انجام دهد. در این بازی شما از فرزندتان در انجام کاری کمک می گیرید، از شماره یک تا شماره ۳ بشمارید، با توجه به کاری که به او سپرده اید زمان بین شماره یک تا ۳ را در نظر بگیرید. اهمیت بازی را به او یادآوری کنید و شروع به شمارش کنید. در این فاصله او باید آن کار را انجام دهد.

به فرزندتان ارزش دهید و به او نشان دهید که فرد مهمی است. فرزند شما دوست دارد که در امور خانواده سهیم باشد. شما می توانید با واگذار کردن کارهای خیلی ساده منزل یا کارهایی که فرزندتان می تواند به سادگی از پس آنها بر بیاید، به او فرصت مشارکت دهید تا نقش خود را به عنوان یک فرد مهم در امور خانه بازی کند و در پایان او را تشویق کنید. این باعث می شود که فرزندتان اهمیت نقش خود را در خانه احساس کند. هر چه کارهای بیشتری به او بسپارید، او بیشتر تلاش می کند. سپردن کارهای بی خطر منزل به فرزندتان باعث می شود او تبدیل به فردی مسئول شود. به او اعتماد به نفس دهید که حتی به خود شما هم کمک کند.

وی بیان کرد: هنگام دادن اعتماد به نفس به کودکان از ابزارهایی مانند سرزنش، تهدید، تحقیر و نصیحت استفاده نکنید، زیرا موجب کاهش اعتماد به نفس کودکان می شوند. خانواده ها باید با کمک روش ها و‌ تکنیک های مختلف اعتماد به نفس کودکان خود را افزایش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟