هزینه کردن از جان و مال برای تعظیم شعائر دینی، ویژگی یاران امام زمان(عج) است


هزینه کردن از جان و مال برای تعظیم شعائر دینی، ویژگی یاران امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به خدمت‌رسانی‌ها و ایثارهایی که بدون چشمداشت مالی در اربعین حسینی انجام می‌شود، گفت: هزینه کردن برای دین خدا از جان و مال به منظور تعالی و تعظیم شعائر دین، از نشانه‌هایی است که برای یاران مهدی موعود(عج) برشمرده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، در روایات تعابیر و تصویرسازی های منحصربفردی درباره عصر ظهور آمده که بیان آنها قلب آدمی را لبریز از شور و شعف برای روی کار آمدن آن دولت موعود می کند. البته هستند در عصر غیبت اتفاقاتی که جلوه ای هر چند محدود از آن جامعه آرمانی را پیش چشم نه فقط شیعه و منتظران بلکه همه دنیا ترسیم می کنند مثل پیاده روی عظیم و جهانی اربعین حسینی.

از این رو و در بررسی مشابهت های عصر ظهور با آنچه در موسم اربعین رخ می دهد با حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری»، کارشناس، پژوهشگر و مولف مهدوی گفت وگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آیا می توان آنچه را که در موسم اربعین و پیاده روی از نجف تا کربلا رخ می دهد، ماکتی از عصر ظهور و آنچه در دولت کریمه رخ می دهد، دانست؟

در روایات برای جامعه عصر ظهور مولفه ها و شاخصه هایی بیان شده بدین معنا که در عصر ظهور چه اتفاقاتی رخ می دهد و نیز در برخی روایات هم شاخصه یاوران حضرت بقیه الله الاعظم(عج) تصریح شده است. ذیل این دو دسته از روایات، می توان ملاک های آن عصر را درک و آنچه را در اربعین حسینی رقم می خورد با آن مقایسه کرد.

نقل است «برید عجلی» نزد امام صادق(ع) آمد و عرض کرد: در کوفه یاران شما بسیار هستند و اگر امر کنید از شما تبعیت خواهند کرد (یعنی قیام می کنند).

حضرت(ع) برای سنجش صحت این ادعا فرمودند: آیا اگر یکی از شما مشکلی داشت می تواند دست در جیب دیگری کرده و احتیاج خود را برطرف کند؟

وی عرضه داشت: خیر. امام(ع) در پاسخ وی فرمودند: پس اینها به خون خود بخیل تر هستند.

باید توجه داشت یکی از شاخصه های مهدی یاوران، ایثار مالی است که این ویژگی در اربعین حسینی هم در زائران و هم خادمان به وفور دیده می شود چنان که نه تنها خودرو، طعام و خانه خود را در اختیار زائران می گذارند بلکه از جان و وقت نیز برای خدمت به زائران اباعبدالله الحسین(ع) بهره می گیرند.

این عدم چشمداشت مالی در خدمت به دیگران و گذشت از جان و مال در این مسیر، چقدر شبیه به شاخصه های عصر ظهور است؟

اینکه در این پیاده روی با خیل عظیم چندین میلیون نفری مسائل مادی مطرح نیست، و همه خدمات مالی رفاهی و ... به صورت رایگان و در قالب نذر برای امام حسین(ع) ارائه می شود، نشان می دهد که می شود جامعه ای باشد که در آن مسائل مالی مطرح نیست و همه بدون چشمداشت مادی به یکدیگر کمک می کنند.

بنابر روایات در عصر ظهور مردم نسبت به یکدیگر روحیه ایثار و ازخودگذشتگی به ویژه در مسائل، دارند. شاید در دنیای امروز کسی نتواند چنین آینده ای را برای جهان تصور کند اما پیاده روی اربعین حسینی با این حجم بالای جمعیت صحت روایات را ثابت می کند اینکه مردم از جان، مال و وقت خود علی رغم همه دغدغه ها و فشارهای مالی زندگی می گذرند شاهدی بر این ادعا است.

چه ویژگی های دیگری در زائران و خادمان اربعین است که بین اربعین و ظهور مشابهت ایجاد می کند؟

برخورداری از روحیه «تکافل» یعنی کفالت کردن یکدیگر از ویژگی هایی است که در توصیف یاران امام عصر(ع) در عصر ظهور در روایات آمده و تاکید شده مومنان در عاطفه و نیکی نسبت به یکدیگر همچون بدن باشند که وقتی یک عضو بدن دچار مشکل می شود، دیگر اعضاء آن را همراهی می کنند.

این جلوه نیز بوضوح در اربعین حسینی دیده می شود، اینکه مردم از هم تکافل کرده و عهده دار مشکلات هم به ویژه برای افراد ضعیف تر مثل کودکان و میانسالان می شوند و در اختصاص غذا و جای خواب و ... در حق هم ایثار و گذشت می کنند نیز از شاخصه هایی است که برای یاران امام عصر(عج) در روایات آمده است.

در زمینه های عمقی تر مثل تعظیم شعائر دین بین ظهور و اربعین چه قرابت هایی وجود دارد؟

در عرصه معرفتی و هزینه کردن برای دین خدا از جان و مال به منظور تعالی و تعظیم شعائر دین، از نشانه هایی است که برای یاران مهدی موعود(عج) برشمرده و تصریح شده است که آنان نیز در مسیر یاری حضرت حجت(عج) از جان و مال دست می شویند.

کسانی توان یاری امام عصر(عج) را دارند که حاضر باشند از خواب و خور و آسایش شان برای حضرت(ع) گذشته اند. بنابر این توجه به پیاده روی اربعین و اتفاقی که در این ایام می افتد بویژه در اصلاح ارتباط انسان با خدا، انسان با دین و انسان با دیگران انگیزه ساز است تا افراد بیشتری آماده یاری امام عصر(عج) شوند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید