غرب صرفا زبان زور و قدرت را می‌فهمد/ بدون پشتوانه نظامی نمی‌توان در مذاکره امتیاز گرفت


غرب صرفا زبان زور و قدرت را می‌فهمد/ بدون پشتوانه نظامی نمی‌توان در مذاکره امتیاز گرفت

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: : من شاید تا 7-8 سال پیش معتقد بودم که سپاه پاسداران باید در مرزهای کشور فعالیت کند اما اتفاقاتی که در سوریه، عراق، افغانستان و لبنان افتاد خیلی ها را به این نتیجه رساند که رهبرانقلاب و سپاه پاسداران سیاست منطقه ای را درست تشخیص داده بودند و ما خیلی مسخ تبلیغات غرب شده بودیم.

به گزارش جام نیوز، چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران، «امتدادِ عمق راهبردی» کشور را لازم‌تر از «واجب‌ترین واجبات کشور» دانستند و توصیه کردند نباید نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت را از دست داد.

همین موضوع بهانه ای شد تا گفت و گویی با قیس قریشی، تحلیلگر سیاسی مقیم لندن که گفت و گوهای اخیر وی با شبکه بی بی سی فارسی، در رسانه های داخلی بازتاب فراوانی داشته است، ترتیب دهیم.

قریشی که به قول خود روزگاری به دلیل تبلیغات غربی ها معتقد بوده فعالیت های سپاه می بایست در داخل مرزهای کشور محدود شود، حال مدتهاست که نگاه منطقه ای جمهوری اسلامی و رهبرانقلاب را حکیمانه دانسته و آن را راهی برای مقابله با کلاهک های هسته ای اسرائیل تلقی می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص مسئله امتداد عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه اظهار داشت: به نظر بنده عمق استراتژیک جمهوری اسلامی بیش از آن که سخت و فیزیکی باشد، مبنی بر فرهنگ می باشد و می توان با جستجو در تاریخ به این موضوع دست یابیم.

وی ادامه داد: ما اگر پروسه 4 دهه جمهوری اسلامی را پیگیری کنیم متوجه استراتژی صحیح آیت الله خامنه ای خواهیم شد یعنی افرادی همچون من که در این نگاه استراتژیک به همسایگان و منطقه شک داشتیم، نگاه امروزمان منطبق بر نگاه آیت الله خامنه ای شده و شکمان به یقین تبدیل شده است.

قریشی گفت: واقعیتی وجود دارد که پس از انقلاب اسلامی منطقه و غرب هیچ توطئه و دشمنی ای را علیه ما دریغ نکردند؛ از کودتا، جنگ ، انقلاب های رنگی همه را بر علیه جمهوری اسلامی انجام داده اند.

وی ادامه داد: ابتدای انقلاب منافقین را پشتیبانی کردند که نتیجه آن 17 هزار شهید برای جمهوری اسلامی بود. کودتای آن ها هم بی نتیجه ماند و پس از آن آمدند انقلابی در برابر انقلاب اسلامی به وجود آورند که در این اقدام هم ناموفق بودند.

قریشی افزود: نهایتا وقتی حوادث این 40 سال را مرور می کنیم متوجه می شویم که همسایه های ما فنلاند، سوئد و سوئیس نیستند که 300-400 سال وارد جنگی نشده اند بلکه همسایه های ما کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که بشدت از آمریکا و اسرائیل تبعیت می کنند؛ همسایه ما عراقی است که تا 2 سال پیش داعش در یک قدمی فتح بغداد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما اگر واقع بینانه نگاه کنیم، نگاه‌مان با نگاه آیت الله خامنه ای منطبق می شود و در نتیجه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی باید روز به روز تقویت شود. واقعیت این است که ما در منطقه ای زندگی می کنیم که اگر نگاه حکیمانه به آینده نداشته باشیم خیلی رک و راست ما را نابود خواهند کرد. چه همسایه ها و چه دشمنان ما مانند آمریکا و اسرائیل کمتر از تجزیه ایران، جنگ های داخلی و سوریه شدن برای ما نمی خواهند.

قریشی در خصوص نفوذ فرهنگی و معنوی ایران در منطقه اظهار داشت: نفوذ ایران در منطقه در طول تاریخ بیش از آنکه نفوذ نظامی باشد، نفوذ فرهنگی است. به عنوان مثال شما ببینید مدل مو جوانان عراقی و مدل آرایش زنان عراقی بسیار شباهت به همسایه شرقی شان یعنی ایرانی ها دارد. این موضوع را که دیگر سپاه و سپاه قدس تامین نکرده است! من این را گفتم که متوجه شوید نفوذ ایران در منطقه یک عمق تاریخی دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال ما 1400 کیلومتر در عراق مرز داریم که در این مرز بسیاری از دهکده ها و شهرها در طول تاریخ با اختلاف 3 تا 5 کیلومتر تشکیل شده اند اما در سمت مرز مشترک عراق و عربستان مشاهده می کنیم که اولین دهکده بین این دو کشور حدود 500-600 کیلومتر فاصله دارد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: به نظر من باید طبق نظرات رهبری دایره نفوذ خود را در حوزه فرهنگی و مذهبی هرچه بیشتر تقویت کنیم چون لازم و ملزوم یکدیگرند و بدون اشتراکات فرهنگی ، نفوذ و امتداد عمق استراتژیک سخت می شود. عاشورا و امام حسین(ع) هم یکی از آن چند بخشی است که می توان در آن نقطه مشترک بین ملت های منطقه پیدا کرد.

قریشی در خصوص نقش رسانه های ماهواره ای در اختلاف افکنی میان دو ملت ایران و عراق اظهار داشت: هر چقدر که این رسانه ها بتوانند به اشتراکات ما با همسایگانمان در حوزه فرهنگ آسیب بزنند می توانند از این نفوذ بکاهند. به نظر من 80 تا 90 درصد نفوذ ما معنوی و فرهنگی و مذهبی می باشد و شاید 10 درصد آن در حوزه نظامی باشد که بخش کوچکی از دریای اشتراکات ما با همسایگانمان می باشد.

وی ادامه داد: رسانه هایی مانند بی بی سی و سایر رسانه های سعودی-اسرائیلی از عارضه هایی در کشورهایی مانند عراق صحبت می کنند که طبیعتا در کشورهایی مانند مصر، عربستان و ترکیه هم مشاهده می شود اما من ندیده ام که این رسانه ها از ترکیه و یا مصر و عربستان حرف بزنند.

قریشی افزود: تا جایی که من یادم است 20-30 روز قبل از اربعین برای اختلاف افکنی میان ملت های منطقه و محور مقاومت رپورتاژی در بی بی سی و یا شبکه هایی مانند الحره که سهامداران آمریکایی و سعودی دارند مشاهده می شود.

این کارشناس بین الملل تصریح کرد: باید دانست که این این رسانه ها دنبال آسیب زدن به اشتراکات هستند و می خواهند به مردم بگویند که فارغ از اشتراکات، مصیبت های زیادی دارید که ما آن ها را نشان می دهیم!

وی ادامه داد: ما هرچقدر در نفوذ منطقه ای موفق بوده ایم اما در تبلیغات ضعیف بوده ایم. تعداد زیادی شبکه های ماهواره ای شبانه روز بر علیه جمهوری اسلامی فعالیت می کنند اما در مقابل واکنش رسانه ای نمی بینیم. به هر حال یکی از راه های مبارزه با این نوع تبلیغات مسموم این است که ما محاسن خودمان را تعریف کنیم.

قریشی افزود: به عنوان نمونه صدها شبکه می گویند که ایران حضور سلبی در عراق دارد اما بخش اعظمی از عراقی ها معتقدند که ایرانی ها ما را از چنگال داعش نجات داده اند. ما این موضوع را نمی توانیم ترویج کنیم. باید این موضوع را به بقیه توضیح دهیم و بگوییم چه حجم زیادی از شهدا را در مبارزه با تروریسم تقدیم کرده ایم. حقانیت این موضوع هم اثبات شده، شما ببینید که آقای ترامپ هم به جنگ ایران با داعش اعتراف می کند اما متاسفانه ما روی پیروزی هایمان مانور نداده ایم.

وی گفت: به نظرم وقتش رسیده ما هم پیروزی هایمان را تبلیغ کنیم و این انحصار را از شبکه های سعودی-اسرائیلی خارج کنیم. دشمنان تعداد زیادی موسسات رسانه ای را خریداری کرده اند، شبکه های تلویزیونی با بودجه سالانه 50-60 میلیون دلار راه انداخته اند و 24 ساعته در حال تخریب هستند و ما هم دست روی دست گذاشته ایم.

قریشی در خصوص برخی انتقادات مبنی بر چرایی کمک ایران به کشورهایی همچون یمن و سیاست های منطقه ای جهوری اسلامی اظهار داشت: ما تنها کمک مستشاری به یمن کرده ایم و اگر مانند سوریه و یا عراق در یمن هم حضور داشتیم، اکنون نیروهای انصارالله در ریاض گل کوچک بازی میکردند!

وی ادامه داد: ما در سال 57 انقلاب کردیم و چشمانمان که باز شد دیدیم دشمنی رو به روی خود داریم که مجهز به بمب اتم است. من خیلی فکر کردم که چرا باید به مرزهای اسرائیل برسیم. باور بفرمایید یکی از حکیمانه ترین اقدامات جمهوری اسلامی رسیدن به مرزهای دشمنی بود که بمب اتم دارد و شرمی هم در استفاده از آن ندارد و در یک جمله می توان گفت که هم مرزی با اسرائیل یعنی قدرت بازدارندگی ایران نسبت به استفاده از سلاح هسته ای.

قریشی افزود: من شاید تا 7-8 سال پیش منتقد این نگاه بود و معتقد بودم سپاه پاسداران باید در مرزهای کشور فعالیت کند اما اتفاقاتی که در سوریه، عراق، افغانستان و لبنان افتاد خیلی ها را به این نتیجه رساند که رهبرانقلاب و سپاه پاسداران سیاست منطقه ای را درست تشخیص داده بودند و ما خیلی مسخ تبلیغات غرب شده بودیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: تقریبا در 32 سال گدشته 4 دوره 8 ساله ریاست جمهوری را پشت سر گذاشته ایم که گرایش های مختلفی داشتند اما غرب با تمام این روسای جمهور یکسان برخورد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه غرب زبان زور و قدرت را متوجه می شود. من مشکلی با مذاکره ندارم و از آن استقبال می کنم ولی نمی شود بدون پشتوانه سخت نمی توان وارد مذاکره شد. اگر دولت در مذاکرات موفق شد و یا شکاف های بین سعودی و آمریکا و یا بین غرب و آمریکا را مشاهده می کنیم به دلیل وجود یک پشتوانه قدرت سخت و نظامی است که بدون این پشتوانه و نگاه محور مقاومت نمی شود در مذاکره امتیاز گرفت.

قریشی اظهار داشت: بزرگترین دستاورد ما در منطقه حفظ محور مقاومت بوده که در نتیجه آن توانستیم اثر کلاهک های هسته ای اسرائیل را خنثی کند. امروز اسرائیلی ها نمی توانند به راحتی ما را به حمله تهدید کنند و نهایت اقداماتشان حرکت های تروریستی کور می باشد.

این تحلیلگر سیاسی در خصوص سیاستهای خصمانه عربستان سعودی در قبال ایران بیان داشت: عزیزان سعودی باید متوجه باشند که حتی اگر 30 هزار سرباز آمریکایی راهی این کشور شوند مشکل امنیت عربستان، تجهیرات و فناوری نیست بلکه مشکل از کرختی و بی استعدادی ارتش سعودی است.

وی ادامه داد: عربستان سالی 100 میلیارد دلار هزینه نظامی می کند اما به قول خودشان یک مشت پاپتی هزاران اسیر از خاک سعودی اسیر می گیرند و امروز می توانند با موشک های نقطه زن هر جای سعودی را هدف قرار دهند.

قریشی افزود: چندی پیش یک ژنرال بازنشسته که به سعودی ها در جنگ یمن کمک مستشاری می کرده است در کانال 4 بریتانیا به صراحت گفت که ارتش سعودی بی استعداد ترین ارتشی است که من دیده ام! اومی گفت ما در یک پکیج پروازی تقریبا 90 درصد کار را انجام می دادیم اما آن خلبان سعودی در 10 درصد کار باقیمانده مشکل داشت و نهایتا بدون اینکه هدفی را بزند برمی‌گشت!

وی ادامه داد: مشکل سعودی ها این است که فکر می کنند می شود با پول امنیت خرید و می شود با سر خم کردن جلوی غرب امنیت را تامین کرد.

قریشی در خصوص آینده رابطه ایران و عربستان اظهار داشت: سعودی ها باید وارد فاز حل مشکلات خود با ایران از طریق گفت و گو شوند. تاریخ سعودی ها تاریخ روشنی نیست و به خنجر زدن از پشت معروف هستند. آنها همان موقع که با صدام علیه ایران کار می کردند همزمان علیه صدام نیز کار می کردند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور سابق یمن می گفت هر موقع سعودی با کشوری معامله می کند مطمئن باشید که آن طرف بازنده است چرا که قائل به هیچ ائتلاف پایدار نیست مگر اتحاد با آمریکا که همان نفت در برابر تاج و تخت است.

قریشی افزود: به هرحال سعودی باید بداند که در موضع ضعف قرار دارد. سیاست ایران سیاست واقع گراست و دوست دارد مشکلات خود را با آنها حل کند اما عین حال باید مراقب باشیم که از پشت خنجر نزنند.

وی تصریح کرد: البته آن ها هم باید به ما تعهد بدهند. سعودی ها همواره یک طرفه تبلیغ می کنند که آسیب خورده اند اما ما باید یادمان باشد که همین کشور سعودی سالانه چند صد میلیون دلار به منافقین کمک می کند. همچنین سعودی ها به تجزیه طلب ها کمک می کنند و آن ها را مسلح می کنند و باید در میز مذاکره این موضوعات را تعهد بدهند. به هرحال باید از مذاکره استقبال کنیم و در عین حال مراقب باشیم که خنجری از آنها نخوریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !