یارانه عده‌ای دیگر هم حذف شد


یارانه عده‌ای دیگر هم حذف شد

یارانه عده‌ای دیگر هم حذف شد واریز یارانه مهرماه نیز با حذف تعدادی از یارانه بگیران همراه بود. به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، یارانه نقدی مهرماه در حالی پنجشنبه شب گذشته به حساب یارانه بگیران واریز شد که اطلاعات دریافتی از مسئولان مربوطه نشان می‌دهد در این ماه نیز یارانه بخشی از افراد پردرآمد حذف شده است. طبق روال تعیین شده برای حذف شدگان پیامک...

یارانه عده‌ای دیگر هم حذف شد

واریز یارانه مهرماه نیز با حذف تعدادی از یارانه بگیران همراه بود.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، یارانه نقدی مهرماه در حالی پنجشنبه شب گذشته به حساب یارانه بگیران واریز شد که اطلاعات دریافتی از مسئولان مربوطه نشان می‌دهد در این ماه نیز یارانه بخشی از افراد پردرآمد حذف شده است.

طبق روال تعیین شده برای حذف شدگان پیامک ارسال خواهد شد تا در صورت اعتراض بتوانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و موضوع را مطرح کنند. بعد از اعلام اعتراض از آنها رضایت کتبی جهت بررسی حساب بانکی دریافت و گردش مالی به منظور بررسی بیشتر وضعیت حذف شدگان چک می شود. تعداد افراد حذف شده همراه با جزئیات قرار است طی روزهای آینده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اطلاع رسانی شود.

این در حالی است که از شهریورماه سال جاری و بنابر تکلیف قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران، غربالگری در دستور کار قرار گرفت و در ماه گذشته یارانه حدود ۱۶۳ هزار خانوار که جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر را در بر می گرفت حذف شد.

این روند قرار است تا پایان سال ادامه داشته باشد و یارانه افراد پردرآمد حذف شود، طبق برآورد دولت سه دهک بالای درآمدی حدود ۲۵ میلیون نفر هستند.

با وجود این‌که سال‌ها از لحاظ کارشناسی و تکلیف قانونی این مسئولیت بر عهده دولت‌ها بود که یارانه پردرآمدها را حذف کنند، اما به هر دلیلی جدی گرفته نشد تا این‌که امسال غربالگری پررنگ‌تر آغاز شده است؛ درباره این‌که چرا با وجود این‌که حذف دهک‌های بالای درآمدی کار چندان سختی به نظر نمی‌رسید و باید طی دوره‌های قبل برای کنار گذاشتن آنها اقدام می‌شد ولی نشد و اکنون دولت اجرای قانون را در دستور کار قرار داده است، وحید شقاقی -اقتصاددان- گفت: موضوع اصلا به حذف و یا عدم حذف و یا تکلیف قانونی در سال‌های گذشته بر نمی‌گردد. چرا که طی این سال‌ها ظاهرا سیاست نانوشته‌ای وجود داشت مبنی بر این‌که مسیر پرداخت یارانه‌ها بدون این‌که حذفی انجام شود، ادامه پیدا کند. چراکه رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مرور و در گذر زمان و با توجه به تورم حداقل ۱۰ درصدی که هر سال به اقتصاد تحمیل می‌شود، ارزش خود را از دست می‌دهد و در این حالت هزینه‌ای سنگین برای دولت به حساب نمی‌آید که به خاطر حذف آن خود را درگیر واکنش‌های اجتماعی و سیاسی کند.

شقاقی ادامه داد: درست است که رقم پرداختی بابت یارانه‌های نقدی در سال به حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و رقم ظاهرا سنگینی است، اما آنچه که بابت ثروتمندان حذف می‌شود، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با هزینه‌های سالانه دولت مبلغ هنگفتی به شمار نمی‌رفت و به دردسر حذف آن‌ها نمی‌ارزید، اما گذر زمان و تغییرات درآمدی و هزینه‌ای دولت شرایط را به گونه‌ای دیگر پیش برد.

این اقتصاددان با بیان این‌که از سال گذشته شاهد تغییر درآمدهای نفتی و از سویی بحران ارزی بودیم که خود موجب شد درآمدهای بالای دولت از نفت در بودجه به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر پیدا کند، گفت: از این رو برای سال جاری نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع در بودجه وجود داشت که موجب شد دولت به سمت تامین منابع از محل انتشار اوراق و یا منابع صندوق توسعه ملی برای آینده برود. از این رو ترجیح داد که به گونه‌ای دیگر مدیریت کند، چرا که اکنون همین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان ناشی از حذف پردرآمدها ارزشمند شده و گوشه‌ای از هزینه‌ها را در این کمبود منابع پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که حذف دهک‌های بالای درآمدی به هیچ عنوان کار سختی نیست و همین کاری که اکنون دولت آغاز کرده را می‌توانست در سال‌های گذشته انجام دهد و از هدر رفت منابع جلوگیری کند، افزود: گفته می‌شد دولت نگران این است که یارانه نیازمندی به طور اشتباه قطع نشود، در حالی‌که به راحتی می‌توانست از روی دارایی‌هایی مانند خودرو، مسکن و حساب بانکی یعنی همین ملاک‌های که اکنون نسبت به غربالگری اقدام می‌کند،‌ از خیلی وقت پیش این کار را انجام دهد، اما در هر صورت این کار را نکرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی