مردان چگونه می‌توانند به زنان در نبرد نابرابری جنسیتی کمک کنند؟


مردان چگونه می‌توانند به زنان در نبرد نابرابری جنسیتی کمک کنند؟

نابرابری جنسیتی، زنان و مردان؛ روایتی بی‌انتها. زنان و چالش بارداری، شاغلی و مسئولیت‌های متفاوت، همه و همه چگونه بدون آسیب کنار هم جمع می‌شوند؟ و آیا مردان می‌توانند در این حرکت موثر باشند؟

به گزارش بهداشت نیوز: نابرابری جنسیتی، زنان و مردان؛ روایتی بی‌انتها. از روزگاری که می‌گفتند «پشت هر مرد موفقی یک زن است» سال‌ها گذشته و زنان در سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلفی خوش می‌درخشند. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، زنان و چالش بارداری، شاغلی و مسئولیت‌های متفاوت، همه و همه چگونه بدون آسیب کنار هم جمع می‌شوند؟ و آیا مردان می‌توانند در این حرکت موثر باشند؟

نبرد مشترک مردان و زنان

چه دل خوشی داشته باشیم و چه نه، واقعیت تاریخی را نمی‌توانیم عوض کنیم. در سراسر دنیا زنان به خاطر همین ریشه‌های تاریخی برای کار کردن، موثر بودن و در عین حال زندگی زناشویی موفق تحت فشار هستند و گویی پدال زدنشان سخت‌تر و طولانی‌تر است. چه بسیار قضاوت‌هایی که از اطرافیان دریافت می‌کنند و چه بسیار فشارهایی که برای فرزندآوری به آن‌ها تحمیل می‌شود. اما پرسش اینجاست که با نگاهی به حمایت دوجانبه زنان و مردان، می‌توانیم بگوییم زنان و مردان در تقویت شرایط آرام و ساده کردن سختی‌ها برای یکدیگر موثر هستند؟

تسهیل‌گری مردان در برابری جنسیتی

اخیراً یکی از زنان سلبیریتی‌ هالیوود گفته بود «زنان قدرتمند با مردان اطرافشان شکل می‌گیرند». این تفکر که شکل‌گیری موفقیت و قدرتمندی زنان توسط مردان شکل می‌گیرد احتمالاً بسیاری از زنان را خشمگین می‌کند. اما بهتر است بگوییم عامل شکل‌گیری موفقیت نه، اما نقش تسهیل‌گری مردان می‌تواند راهگشا باشد.

برابری جنسیتی بدون مردان امکان‌پذیر نیست

یکی از تجلیات نابرابری جنسیتی میزان نامتناسب مسئولیت‌ها است که به زنان تعلق می‌گیرد. زنان مسئولیت‌های زیادی دارند و در نتیجه به کمبود وقت دچار می‌شوند. به عنوان مثال در برزیل زنان در مقایسه با مردان، دوبرابر زمان بیشتری برای مراقبت از کودکان و کارهای خانگی می‌گذرانند و در عین حال اکثریت زنان نیروی کار فعال هم محسوب می‌شوند.

Promundo، نام سازمانی است که مردان را درگیر کرده است و هنجارهای مضر مردانگی را به آن‌ها یادآور می‌شود. به عنوان مثال در برزیل آن‌ها تلاش کردند بر ارتقای نقش مردان به عنوان پدر تمرکز کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند مرخصی والدین برای مردان را بیشتر کنند و جلسات مشاوره و آموزش برای حمایت مردان از زنان و شروع بارداری داشته باشند.

این اقدامات کمک به مقابله با خشونت علیه زنان و دختران، بهبود سلامت مادران و کودکان و حمایت از پیشرفت برابری جنسیتی از طریق خود مردان انجام می‌شود.

آگاهی از هنجارهای جنسیتی و تغییرآن

افزایش آگاهی از هنجارهای جنسیتی و توانمندسازی مردان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که جوامع توسعه‌یافته در آن پیشتازند. سواد و آگاهی مردان نقش مهمی را در رسیدن زنان به وضعیت مطلوب بازی می‌کند. به عنوان مثال سواد جنسی مردان می‌تواند باعث شود فواید روش‌های جلوگیری از بارداری را بدانند و یا در مقابل آن مقاومت کنند. مثلا در هند اغلب آموزش جنسی مردان از طریق دوستان و رسانه‌ها است و این دیدگاه آن‌ها نقش مستقیمی بر روابط زنان و مردان و ادامه هنجارهای تبعیض‌آمیز خواهد داشت.

توانمندسازی مردان

اگر صرفاً روی توانمندسازی زنان ترکز داشته باشیم، شاید به طور ناخواسته موجب تقویت برخی از چالش‌هایی که باعث نابرابری جنسیتی است شده باشیم. این اتفاق باعث می‌شود منافعی که زندگی در جامعه برابر برای همه به ارمغان می‌آورد به تعویق بیفتد. بنابراین حمایت از زنان به طیف گسترده‌ای از مردان نیاز دارد تا آن‌ها را به عنوان شرکت‌کننده و متحدین در مبارزه برای برابری جنسیتی درگیر کنند.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟