شک در پاک شدن از حیض؛ ملاک پاک شدن از حیض چیست؟


شک در پاک شدن از حیض؛ ملاک پاک شدن از حیض چیست؟

آیا از حیض پاک شده‌ام یا خیر؟ این سوال بسیاری از بانوان در روزهای آخر قاعدگی است. شک در پاک شدن از حیض از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند در انجام فرایض دینی اختلال ایجاد کند، خوشبختانه احکامی برای این شک وجود دارد که به بانوان کمک می‌کند.

سرویس مذهبی - پاک شدن از حیض چه نشانه‌هایی دارد؟ زن حائض در دوران قاعدگی خود نباید عبادت‌هایی مانند نماز یا روزه را انجام دهد، اما در پایان قاعدگی و پس از انجام غسل حیض، دوباره این اعمال بر او واجب می‌شوند. این امر باعث شده است که زنان در مورد محاسبه دوران حیض خود حساسیت داشته باشند. این حساسیت گاهی منجر به شک در پاک شدن از حیض می‌شود. در این متن سعی داریم معیار و ملاک پاک شدن از حیض را توضیح داده و به سوالات متداول در این رابطه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

در مطلب شک در پاک شدن از حیض می‌خوانید:

معیار و ملاک پاک شدن از حیض سوالات متداول

معیار و ملاک پاک شدن از حیض

معیار پاک شدن از حیض این است که اگر با دستمال یا پنبه یا چیزهایی شبیه آن به محل فرج کشیده شود، ردی از خون، زردی یا تیرگی بر آن نماند. اگر چنین ردی باقی مانده باشد، معلوم می‌شود که حیض هنوز تمام نشده است. پس از پاک شدن از حیض نیز باید غسل کرد و عبادات را به جا آورد. باید توجه داشت که در حالت غیر حیض نیز ترشحات واژن وجود دارد. اگر کسی ترشحاتی داشته باشد و یقین کند که این ترشحات (عموماً سفید یا زرد) به رنگ ترشحات زمان پاکی است، پاک محسوب می‌شود و اگر کسی یقین نکند که ترشحات حیض است یا نه، تا قبل از ده روز باید حکم به ادامه حیض کند و نماز نخواند. یعنی اگر خانمی هفت روز خونریزی داشت و از حیض بودن آن مطمئن بود و پس از هفت روز، سه روز نیز لکه بینی داشت، باید کل ۱۰ روز را حیض محسوب کند؛ اما اگر بیش از ۱۰ روز طول کشید، ترشحات روز یازدهم به بعد حکم استحاضه دارد.

بیشتر بخوانید: احکام استحاضه: انواع استحاضه و احکام آن

پاسخ به سوالات متداول

از آنجا که شک در پاک شدن از حیض برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید، سوالات بسیاری درباره ملاک پاک شدن از حیض وجود دارد. در اینجا سعی می‌کنیم به بعضی از شایع‌ترین سوالات در این باره پاسخ دهیم.

سوال: برخی از زنان چند روزی قبل از دوران قاعدگی ترشحاتی می‌بینند. حکم آن چیست؟

پاسخ: اگر استمرار نداشته باشد، حیض نیست و حکم استحاضه دارد.

سوال: بعضی از خانم‌ها پس از دوران قاعدگی پنج یا هفت روزه خود، تا چند روز لکه بینی دارند. حکم آن چگونه است؟ آیا با وجود لکه بینی پاک شده‌اند و باید نماز بخوانند یا نه؟

پاسخ: اگر زن به خون بودن ترشحات اطمینان پیدا نکند، حکم حیض ندارد؛ اما اگر ترشح ذکرشده، مرتبه ضعیفی از خون باشد (که در این حالت ممکن است زرد رنگ باشد) تا ۱۰ روز حکم حیض دارد و اگر به بیش از ۱۰ روز تجاوز کند، حکم استحاضه دارد.

سوال: بعضی از خانم‌ها به دلیل مصرف قرص ضدبارداری یا داشتن کیست، لکه‌های خونی می‌بینند که استمرار ندارد. وظیفه این خانم‌ها چیست؟

پاسخ: اگر استمرار ندارد، حیض محسوب نمی‌شود و حکم استحاضه دارد.

سوال: آیا شرط استمرار حیض باید حتماً در خارج فرج باشد یا داخل آن نیز محسوب می‌شود؟

پاسخ: شرط اسمترار حیض در باطن کافی است.

سوال: اگر زنی گمان کند که دوران حیض پایان یافته است و به همین دلیل غسل کند و نماز خواندن را شروع کند، اما بعد دوباره متوجه خونریزی شود حکمش چیست؟

پاسخ: اگر زنی فکر کند که پاک شده و غسل کند اما خون حیض دوباره برگردد، آن زن همچنان در حال حیض است.

سوال: اگر زنی بعد از پاک شدن لکه‌هایی ببیند که نه ویژگی‌های خون را داشته باشند و نه ویژگی‌های آب مخلوط با خون را حکم چیست؟

پاسخ: اگر خون نباشد حکم حیض را ندارد، اما اگر خون باشد حتی اگر به صورت لکه‌هایی زرد رنگ دیده شود تا ۱۰ روز حکم حیض دارد. تشخیص این موضوع نیز به عهده زن است.

سوال: محاسبه روز‌های قاعدگی در حیض بودن یا نبودن خونی که از زن خارج می‌شود تاثیر دارد. حال اگر خانمی فراموش کند که در چندمین روز از حیض است یا بین دو عدد شک داشته باشد حکم او چیست؟

پاسخ: تا زمانی که خون به صورت خون حیض از او خارج شود، باید نماز و روزه را ترک کند. اگر بین دو عدد شک داشت نیز باید عدد کمتر را فرض بگیرد.

نتیجه گیری

آشنایی زنان با ملاک‌ها و معیارهای پاک شدن از حیض اهیمت بسیاری برای آنان دارد. زنان در این دوران باید احکام خاصی را رعایت کنند و بنابراین محاسبه ایام حیض از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اطلاع از چگونگی محاسبه این ایام توصیه می‌کنیم به مطلب محاسبه ایام حیض چگونه انجام می‌شود و چه احکامی دارد؟ مراجعه کنید. آیا شما ملاک دیگری می‌شناسید؟ در این صورت لطفا آن را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...