به گزارش افکارنیوز،

روز گذشته یک فروند هواپیمای بدون سرنشین مدل Wing Loong نیروی هوایی امارات توسط پدافند هوایی نیروهای دولت وفاق لیبی در شهر مصراته سرنگون شد.

سرنگونی جنگنده اماراتی در لیبی +عکس بقایای پهپاد ساقط شده اماراتی

گفته می‌شود این پهپاد توسط سیستم پدافندی Atilgan ارتش ترکیه که به منظور حمایت از نیروهای دولت وفاق لیبی در فرودگاه مصراته مستقر شده سرنگون شده است. مرداد ماه سال جاری نیز یک فروند دیگر از همین مدل پهپاد در این منطقه ساقط شده بود.

سرنگونی جنگنده اماراتی در لیبی +عکس سیستم پدافند زمین به هوای Atilgan ترکیه

پهپاد تهاجمی وینگ لونگ ساخت صنایع نظامی چین است که تا کنون به کشورهای زیادی از جمله عربستان و امارات متحده عربی صادر شده است. دو طرف درگیر جنگ در لیبی یعنی ارتش ملی به رهبری خلیفه حفتر و دولت وفاق به لطف کمک های تسلیحاتی حامیان خود استفاده گسترده ای از پهپادهای تهاجمی در حمله به مواضع یکدیگر انجام می‌دهند. در یک طرف پهپادهای Bayraktar ساخت ترکیه به کمک نیروهای دولت وفاق آمده اند و در سوی مقابل نیز نیروی هوایی امارات با استفاده از پهپادهای وینگ لونگ چینی خود دست به تهاجم علیه مقرهای متعلق به نیروهای دولت وفاق در شهرهای طرابلس و مصراته میزند.

هواگردهای اماراتی پروازهای بمباران خود را معمولا از مبدا پایگاه AL Khadim در شرق لیبی انجام می‌دهند که از سال ۲۰۱۷ در اختیار این کشور بوده و در سالهای اخیر توسعه پیدا کرده است.

سرنگونی جنگنده اماراتی در لیبی +عکس موقعیت پایگاه هوایی AL Khadim در شرق لیبی

پایگاه هوایی AL Khadim در دوران حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در ۶۰ کیلومتری شرق شهر بنغازی ساخته شده و مساحتی حدود ۱۰ کیلومتر مربع دارد که در حال حاضر علاوه بر پهپادهای وینگ لونگ، میزبان هواپیماهای پشتیبانی نزدیک AT۸۰۲ و بالگردهای UH۶۰ نیروی هوایی امارات نیز هست.

سرنگونی جنگنده اماراتی در لیبی +عکس تصویر ماهواره‌ای پایگاه AL Khadim نیروی هوایی امارات در لیبی