شرم کنیم!


چند روز قبل در یک کشور عربی بنام تونس، در کادر رژیمی که از وجود آن فقط ۹ سال میگذرد برای دومین بار انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت. تونس امرزی دموکراسی است که با نخستین بهار عربی علیه رژیم دیکتاتوری بن علی بوجود آمد. در این انتخابات تمام...

چند روز قبل در یک کشور عربی بنام تونس، در کادر رژیمی که از وجود آن فقط ۹ سال میگذرد برای دومین بار انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت. تونس امرزی دموکراسی است که با نخستین بهار عربی علیه رژیم دیکتاتوری بن علی بوجود آمد. در این انتخابات تمام طیف های سیاسی و اجتماعی شرکت کردند، بشمول النهدا، حزب اسلامگرا که توسط راشد غنوشی، که زمانی برادر و همرزم گلبدین حکمتیار و رجب طیب اردوغان بود (عکسی از جوانی این سه نفر باهم در شبکه های اجتماعی دیده شد) رهبری میشد. البته النهدا دیگر همان حزب ۴۰ سال قبل نیست. چند سال قبل غنوشی از عضویت اخوان المسلمین کناره گرفت و امروز به قواعد دموکراسی احترام میگزارد.

تونس هم گاهگاهی شاهد حملات تروریستی است. جامعه هنوز کاملآ از تنش بیرون بیامده، وضع اقتصادی و بیکاری جوانان دیپلوم دار پروبلم مهم است، اوضاع جنگ همسایه آن لیبیا روی او اثر میگذارد. ولی تونس دارای نخبه های دموکرات، جامعه مدنی و سندیکا های قدرتمند است. انتخابات ریاست جمهوری قرار بود در ماه نوامبر برگزار شود ولی رییس جمهور منتخب و سالخورده، قاعد اسبیسی، در اوایل ماه سپتامبر درگذشت. خلای قدرت بوجود نیامد. مطابق قانون اساسی رئیس پارلمان بطور موقت جانشین او شد. در کشور های اتوریتر مانند افغانستان در چنین حالت چکار میکنند؟ رییس جمهور موقت و یا کسی که دوره کاری اش به اتمام رسیده (افغانستان) سعی میکنند تا انتخابات را به عقب بیاندازند. در تونس کمیسیون مستقل انتخابات آنرا یک ماه به جلو انداخت تا تونس در زودترین موعد دارای رییس جمهور منتخب مردم شود.

در میان کاندید ها، نخست وزیر و کاندید حزب بر سراقتدار به درجه چهارم و کاندید النهدا بدرجه سوم رسید. یک کاندیدی پولدار، صاحب کانال تلویزیونی، عوام فریب، نبیل کراوی، بدرجه دوم و یک استاد دانشگاه که منتقد دولت بود ، قیس سعید، پیشتاز شد. در این میان کاندیدی که بدرجه دوم رسیده بود و باید در دور دوم رای گیری اشتراک میکرد در زندان بود (تقلب مالیاتی). محکمه شکایت نبیل کراوی را که در زندان بود و اعتراض داشت که شانس مساوی میان دو کاندید در دور دوم وجود ندارد، از زندان رها و دور دوم را بر ۳ هفته به تعویق انداخت. سرانجام رای دهندگان قیس سعید محافظه کار را به یک عوام فیب فاسد ترجیح دادند.
نتایج انتخابات چند ساعت بعد از پایان رای گیری اعلام شد و تونس برای بار دوم به شکل دموکراییک درای یک رییس جمهور شد.

همه دانستند چرا عنوان "شرم کنیم" را برگزیدم. کی میتواند با قاطعیت بگوید که چه وقت ما یک انتخابات سالم و یک رییس جمهور قانونی و مشروع خواهیم داشت. د ر کدام کشور دیگر تقلب را سیستماتیک و حتی قانونی میخواهند بسازند. کدام کشوری رئیس جمهور "منتخب" با کمتر از یک میلیون رای دارد. بازجای شکر است که ۸۰ فیصد مردم افغانستان به انتخابات افغانستان و دیگر کشور ها بیعلاقه و بی خبر هستند و دغدغه تحصیلکرده ها یا روشنفکران دموکرات را ندارند!

کریم پاکزاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند