معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم؛ از حضرت محمد تا حصرت نوح (ص)


معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم؛ از حضرت محمد تا حصرت نوح (ص)

در قرآن به برخی از معجزات پیامبران اولوالعزم اشاره شده است؛ از جمله شق‌القمر، شفای بیماران لاعلاج، تبدیل عصا به اژدها و... که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم؛ از حضرت محمد تا حصرت نوح (ص)
ستاره | سرویس مذهبی - در آیه ۳۵ سوره احقاف، برای برخى از انبیای الهى تعبیر اولوالعزم به معنای صاحبان عزم و اراده آمده است. منظور از انبیاء اولوالعزم یاد شده در این آیه، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسى، حضرت عیسى و پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) است که هر کدام از آن‌ها معجزاتی داشته‌اند. در این مطلب به معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم خواهیم پرداخت.معجزات پیامبران زیر در این مطلب معرفی شده است:
پیامبر اکرم (ص) حضرت نوح علیه السلام حضرت ابراهیم علیه السلام حضرت موسى علیه السلام حضرت عیسى علیه السلام

معجزات پیامبران اولوالعزم

۱. پیامبر اکرم (ص)

کار‌های خارق‌العاده پیامبر اسلام، به اذن خداوند برای اثبات نبوّت خویش است. این معجزات، بر دو قسم معنوی و حسی بوده و مهم‌ترین معجزه ایشان، قرآن است که برخلاف معجزات سایر پیامبران، تا ابد باقی است. بخش دیگری از معجزات پیامبر اسلام صل الله علیه و آله، در ادامه ذکر شده است.
شق‌القمر
شق القمر یکی از معجزاتی است که مسلمانان معتقد هستند پیامبر اسلام صل الله علیه و آله آن را در پاسخ به درخواست مشرکان انجام دادند. در این حادثه خارق‌العاده، پیامبر با انگشت خود به ماه اشاره کرد و ماه دو نیم شد. زمان انجام آن، سال‌های ابتدایی بعثت بوده است. روایات زیادی در توصیف این معجزه وارد شده است. بیشتر مفسران معتقد هستند که آیات ابتدایی سوره قمر اشاره به این واقعه دارد؛ اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ* وَ إِنْ یرَوْا آیةً یعْرِضُوا وَ یقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ* وَ کذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ کلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ (ترجمه: نزدیک شد قیامت و از هم شکافت ماه؛ و هر گاه نشانه‌ای ببینند روی بگردانند و گویند: «سحر است» و به تکذیب دست زدند و هوس‌های خویش را دنبال کردند، هر کاری را قراری است.) [ سوره قمر، آیات ۱-۳]

جاری شدن آب از بین انگشتان پیامبر (ص)
بخاری از انس بن مالک نقل کرده است که یک روز، هنگام نماز عصر، صحابه قصد نماز خواندن با حضرت را داشتند، اما آبی برای وضو نیافتند. در این هنگام، رسول اکرم (ص) دست خویش را در ظرفی قرار داد. آب از انگشتان حضرت جاری شد و از آن آب، تمام کسانی که در آنجا بودند وضو گرفتند.
حرکت درخت به سمت پیامبر (ص)
حضرت علی (ع) در خطبه قاصعه نقل می‌کند که روزی گروهی از بزرگان قریش نزد پیامبر آمدند و از ایشان خواستند برای اثبات نبوت خویش، از درخت بخواهند که به سمت آنان بیاید. حضرت نیز به درخت امر کرد که به اذن خداوند به سمت آنان بیاید. ناگاه، ریشه‌های درخت از دل خاک بیرون آمد و درخت به سمت حضرت حرکت کرد. با وجود این معجزه آشکار، آن عده به حضرت ایمان نیاوردند و به جای آن، حضرت را جادوگر خطاب کردند.
بارش شدید باران به دعای پیامبر (ص)
در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است به دنبال خشکسالی شدید در مدینه، مردم این شهر از رسول الله صل الله علیه و آله درخواست کردند تا برای بارش باران دعا کند. حضرت دعا کرد و هنوز دعای ایشان تمام نشده بود که ابر آسمان مدینه را پوشاند و به‌ حدی باران بارید که بیم آن می‌رفت سیل راه بیفتد.
معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم؛ از حضرت محمد تا حصرت نوح (ص)
تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر (ص)
اباذر از عثمان نقل می‌کند او روزی به همراه ابوبکر و عمر نزد رسول الله صل الله علیه و آله بود. حضرت تعدادی سنگ ریزه را از روی زمین برداشت و در کف دست خود قرار داد. در آن هنگام، سنگ‌ریزه‌ها تسبیح پروردگار گفتند.
معراج
پیامبر به وسیله‌ طی الارض از مدینه به مسجد الاقصی رفتند و پس از آن تا آسمان هفتم و عرش الهی بالا رفتند و برگشتند و همه‌ این‌ها طی مدت کمی اتفاق افتاد.
معجزات دیگری نیز از رسول الله صل الله علیه و آله نقل شده است که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:
صحبت کردن حیوانات وحشی و پرندگان با آن حضرت خبر دادن از چیز‌هایی که مردم در خانه خود ذخیره کرده‌اند و . . .

معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم؛ از حضرت محمد تا حصرت نوح (ص)


در برخی از منابع، خلق و خوی نیکوی پیامبر اسلام در زمره معجزات حضرت دانسته شده است. هر چند از نظر اصطلاحی، این امر را نمی‌توان معجزه دانست، اما با این تحلیل که وجود صفات متضاد مانند شجاعت و بردباری، قناعت و ریاست، عبادت و رهبری سیاسی به صورت عادی نمی‌تواند در یک فرد جمع شود، بنابراین، وجود این صفات در حد اعلا و به صورتی که موجب الگو شدن ایشان شود، نشان‌دهنده خارق‌العاده بودن ایشان است.

۲. حضرت نوح علیه السلام

خداوند متعال مى فرماید: (فَأَنجَیْنَهُ وَ أَصْحَبَ السَّفِینَةِ وَ جَعَلْنَهَآ ءَایَةً لِّلْعَلَمِینَ) و او را با کشتى نشینان برهانیدیم و آن [ سفینه] را براى جهانیان عبرتى گردانیدیم. از جمله معجزات حضرت نوح (ع) مسئله طوفان و نجات نوح (ع) و پیروان آن حضرت بود. هنگامى که آب از زمین جوشید و فوران کرد، باقى قوم نوح که از آن حضرت تبعیت نکرده بودند، غرق شدند و حضرت نوح (ع) قبلا به آن هشدار داده بود.
معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم؛ از حضرت محمد تا حصرت نوح (ص)


۳. حضرت ابراهیم علیه السلام

داستان حضرت ابراهیم در قرآن، از داستان‌های بسیار آموزنده است. زنده کردن مرغ‌هاى چهارگانه به اذن خداوند متعال، چنان که در سوره بقره آیه ۲۵۸ و ۲۵۹، به آن اشاره شده است و سرد شدن آتش و جان سالم به در بردن از آن، چنان که در سوره انبیا، آیه ۶۹ آمده است، از معجزات این پیامبر الهی است.

۴. حضرت موسى علیه السلام

حضرت موسى معجزه‌هاى فراوانى داشته است؛ انداختن عصا و تبدیل آن به اژد‌ها که سحر تمام ساحران را در حضور فرعون و مردم خنثى کرد، از مهم‌ترین معجزات این پیامر بوده است. علّت اهمیت آن نیز این است که در زمان مصر باستان و دوره حکومت فرعونیان، سحر و ساحرى بسیار رواج داشته و به شدت دامن گیر جامعه آن زمان مصر بوده است.

معرفی معجزات پیامبران اولوالعزم؛ از حضرت محمد تا حصرت نوح (ص)
از دیگر معجزات این پیامبر الهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ید بیضاء؛ بیرون آوردن دست از گریبان و روشن شدن و درخشندگى در بین انگشتان آن حضرت همچون یک منبع نور. توفان‌هاى کوبنده که عبارت بودند از: ملخ که بر زراعت‌ها و درختان آنان مسلط گشت و آفت کشاورزى آبادشان شد. قمّل (شپش یا یک نوع آفت نباتى). ضفادع؛ یعنى قورباغه‌ها که از رود نیل سربرآوردند و آن قدر تولید مثل کردند که زندگى آنان را دچار مشکل کردند. دم؛ یعنى ابتلاى عمومى به خون دماغ و یا به رنگ خون درآمدن رود نیل؛ به گونه‌اى که نه براى نوشیدن قابل استفاده بود نه براى کشاورزى. (آیات سوره اعراف به آن‌ها اشاره دارد) شکافته شدن دریا؛ به گونه‌اى که بنى اسرائیل توانستند از آن بگذرند. نزول «منّ» و «سلوا» بر بنى اسرائیل؛ دو خوراکی که یکی مرغ بریان و دیگری یک صمغ خوراکی و از آسمان نازل می‌شد. زدن عصا بر سنگ در بیابان و جوشیدن چشمه‌هاى آب به اذن خداوند. جدا شدن قسمتى از کوه و قرار گرفتن همچون سایبانى بالاى سر آنان. قحطى و خشکسالى و کمبود میوه‌ها. بازگشت زندگى به فرد کشته شده‌اى که قتل او مایه اختلاف شدید میان بنى اسرائیل شده بود.

۵. حضرت عیسى علیه السلام

زنده کردن مردگان شفا دادن شخص کور شفا دادن مریض پیسى به یک قطعه گِل که شبیه کبوتر بوده است، دمیده و به یک کبوتر زنده تبدیل شده است.

در سوره مائده، آیه ۱۱۰ آمده است: (وَإِذْ تَخْلُقُ ... وَتُبْرِئُ الاَْکْمَهَ وَالاَْبْرَصَ بِإِذْنِى وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِى) چون خلق مى‌کنى و شفا مى‌بخشى کور و پیسى را به امر من بیرون مى‌آورى و زنده مى‌گردانى مردگان را به اذن و امر من؛ بله این‌ها معجزات پیامبر الهی، حضرت عیسی مسیح هستند.


سخن آخر

در این مطلب به معرفی برخی از معجزات پیامبران اولوالعزم پرداختیم. شما می‌توانید در همین راستا، مطلب "معجزات قرآن از نظر علمی و معنوی" را نیز در ستاره مطالعه کنید. نظر شما درمورد معجزات پیامبران چیست؟ لطفا دیداه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی