مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت


مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- مرگ بیمار در اتاق عمل بر اثر سقوط از تخت، تولید پودر جلبک حاوی کاروتنوئید، برگزاری اولین دوره مسابقه کبدی ساحلی قهرمانی کارگری کشور ، تخصیص 100 میلیارد ریال اعتبار به حوزه گردشگری، آتش سوزی دو باب منزل مسکونی بر اثر انفجار گاز و راه اندازی پویش بخشایش حسینی از جمله مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته گذشته است.

استان هرمزگان در هفته گذشته (۲۰ تا ۲۶ مهرماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و دیگر بخش‌ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این رخدادها مرور می شود.

اقتصادی

هفته گذشته از سوی استاندار هرمزگان اعلام شد: منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه مهم آب شیرین کن یکصد۱۰۰ هزار مترمکعبی در غرب بندرعباس، افزون بر دوهزارو ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که طبق توافق صورت گرفته، این طرح هم اکنون توسط سرمایه گذار در حال اجرا است.

استاندار هرمزگان در جریان بازدید از روند اجرای این طرح مهم اظهار داشت: انتقال آب از این آب شیرین کن از پروژه‌های بسیار مهم و راهبردی برای تامین آب پایدار در شهر بندرعباس محسوب می‌شود و یک زیرساخت و کار اساسی برای این شهر است.

فریدون همتی روز جمعه گذشته بیان داشت: هزینه اجرای این طرح بر قیمت خرید تضمینی آب از این آب شیرین‌کن اضافه می‌شود و وزارت نیرو نیز در این راستا همکاری لازم را داشته است.

۴۹ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۷۴ تُن انواع کالای نفتی وغیرنفتی در ۶ ماهه نخست امسال دربنادر هرمزگان جابه جا شد که درهمسنجی با پارسال ۴.۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان گفت: ۳۲ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۶۳ تن مربوط به کالای غیرنفتی با افزایش ۶.۵ درصد و ۱۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تن نیز فرآورده نفتی با افزایش سه دهم درصد است.

الله مراد عفیفی پور روز دوشنبه هفته گذشته در تشریح عملکرد ۶ ماهه بنادر هرمزگان در جمع خبرنگاران افزود: دراین مدت ۲۰ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۲۹۱ تن کالای غیرنفتی با افزایش ۱۱ درصد از بنادر تجاری استان صادر شد.

۱۰ میلیارد تومان اعتبار ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته گذشته به هرمزگان اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز دوشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: جزییات محل‌های استفاده از این اعتبار ملی با توجه به اولویت بندی‌ها، در روزهای آینده اعلام می‌شود.

رضا برومند افزود: علاوه بر این ملبغ، ۲ میلیارد تومان دیگر از محل اعتبار عمرانی استان، برای ایجاد ۱۵ زیرساخت گردشگری در این استان تامین شده است.

۱۵میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار کالای غیرنفتی در ۶ماه نخست امسال از گمرکات هرمزگان به خارج از کشور صادر شد که ۱۴۵درصد در همسنجی با سال گذشته افزایش داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: کالاهای صادراتی بیشتر شامل سنگ آهن، پلیمرهای اتیلن، قیرنفت، کودهای معدنی و شیمیایی است.

خلیل قاسمی روز یکشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: کالاهای یادشده به کشورهای چین، امارات، تایلند، هند، عمان و غنا صادر شده است.

۵۸۰ تن میگو از آغاز فصل برداشت تاکنون توسط ۱۷۹ فروند شناور و ۲ هزار و ۱۴۰ نفر صیاد در آبهای هرمزگان صید شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان عصر چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: همچنین از این میزان میگوی صید شده، ۴۷۰ تن آن میگوی درشت و ۱۰۸ تن آن میگوی سرتیز بوده است.

محمد جوانمرد افزود: پیش بینی می شود امسال یک هزار و ۲۷۰ تن میگو از آبهای استان صید شود که در این صورت از این میزان حدود ۹۵۰ تن میگوی درشت و ۳۲۰ تن سرتیز است.

استاندار هرمزگان چهارشنبه شب هفته گذشته در نشست شورای مسکن استان اعلام کرد: سه هزار واحد مسکن هرمزگان مربوط به تعاونی‌های مسکن مهر تا پایان سالجاری تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

فریدون همتی بیان داشت: از مجموع حدود ۵۳ هزار واحد مسکن مهر در این استان، تنها حدود ۶ هزار واحد آن باقی مانده که هم اکنون درحال تکمیل است.

وی افزود: واحدهایی که مسوولیت آن بر عهده دولت بوده، تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

هفته گذشته از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اعلام شد: خسارت و ضرر و زیان ناشی از دیرکرد در پرداخت حقوق دولتی بهره برداران ۲۹ واحد معدنی هرمزگان که اصل بدهی خود را تا پایان سال ۹۵ پرداخت کرده اند، مشمول بخشودگی شدند.

«براساس مصوبه هیات وزیران و به تشخیص و تصویب آن در کارگروه استانی بهره برداران معادنی که تا پایان سال ۹۵ اصل بدهی خود را پرداخت کنند، از بخشودگی خسارت دیرکرد بهره مند می‌شوند.»

اجتماعی

هفته گذشته مردی که برای عمل جراحی" فتق " به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مراجعه کرده بود، بر اثر سقوط از تخت بیمارستان جان خود را از دست داد.

این حادثه روز دوشنبه ۲۲مهر ، پس از عمل جراحی و در بخش ریکاوری رخ داد و این بیمار بر اثر سقوط از تخت، دچار خونریزی مغزی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از برکناری و انفصال موقت از خدمت مسئولان و عاملان مرتبط با حادثه سقوط بیمار از تخت در اتاق عمل بیمارستان شهید محمدی بندرعباس خبر داد.

دکتر حسین فرشیدی شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: پس از حادثه سقوط منجر به فوت بیمار ۸۴ ساله در ریکاوری اتاق عمل بیمارستان شهید محمدی، نشستی به منظور بررسی این حادثه برگزار شد که پس از بررسی مدارک و مستندات مشخص شد دلیل این اتفاق اهمال گروه ریکاوری اتاق عمل بوده است.

وی ادامه داد: هیات اولیه بررسی موضوع ، برکناری دو نفر از مسئولین مدیریتی مرتبط با حادثه و انفصال موقت از خدمت تا صدور حکم، به دلیل سهل انگاری و ارجاع پرونده جهت بررسی تخصصی به سازمان نظام پزشکی را تصویب کرد.

دو باب منزل مسکونی ساعت یک و ۵۹ دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته بر اثر انفجار ناشی از نشت گاز، تخریب شد.

طبق اعلام سازمان آتش نشانی بندرعباس این حادثه پس از بازماندن شیر گاز و جرقه ایجاد شده ، رخ داده است.

در حادثه یاد شده دو منزل در دو راهی ایسینی ۱۰۰ درصد تخریب و یک نفر با سوختگی شدید، راهی بیمارستان شد.

در حال حاضر افزون بر ۵ هزار و ۴۳۱ نفر نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی هرمزگان قرار دارند که اشتغال و مسکن مهمترین دغدغه‌های آنان محسوب می شود.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان روز پنج‌شنبه گذشته در مراسم مرکزغیردولتی نابینایان بندرعباس به مناسبت روز جهانی عصای سفید گفت: از این تعداد نابینا و کم بینا در استان، یک هزار و ۱۱۰ نفر روشندل در بندرعباس هستند.

غلامحسین رنجبر افزود: رفع مشکلات و نگرانی های معلولان در زمینه اشتغال، نیازمند همکاری بیشتر مدیران دستگاه‌ها و صنایع غرب استان با اعتماد به توانمندی‌های این افراد امکان‌پذیر است.

تاکنون کارت هوشمند ملی برای ۸۸ درصد از جمعیت واجد شرایط ثبت نام شده در استان هرمزگان صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: جمعیت هدف استان برای کارت هوشمند ملی یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر است که از این شمار بیش از یک میلیون و ۱۳ هزار نفر کارت خود را دریافت کردند.

داوید صادقی روز چهارشنبه هفته گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: از ۱۲ درصد باقیمانده جامعه هدف نیر خواستاریم هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام و دریافت کارت هوشمند ملی به ثبت احوال مراجعه کنند.

یک باب مدرسه ۶ کلاسه در روستای کریان و یک مدرسه سه کلاسه در روستای سرنی میناب روز شنبه هفته گذشته با حضور استاندار هرمزگان به بهره برداری رسید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در حاشیه بهره برداری از این فضای آموزشی گفت: برای ساخت این مدرسه ها، ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات نوسازی و مشارکت یکی از صنایع اقتصادی(شرکت ملی ساختمان مجری ساخت سد سرنی میناب) هزینه شده است.

نوید احمدی، هزینه ساخت مدرسه هوشمند ۶کلاسه ابتدایی روستای کریان را ۱۳میلیارد ریال و زیربنای آن را ۴۲۰ متر اعلام کرد.

علمی

پودر جلبک حاوی کاروتنوئید توسط یکی از هسته‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تولید شد.

تولید کننده این محصول روز سه شنبه هفته گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: برای تولید این جلبک هشت ماه زمان صرف شده و این نوع جلبک در ایران با هدف تولید انبوه کشت نشده ولی در کشورهایی نظیر استرالیا، کره جنوبی، ژاپن به صورت گسترده مورد استفاده و پژوهش است.

سیما فیاضی اشاره کرد: پودر جلبک تولیدشده حاوی کاروتنوئید بوده که منبع اصلی ترکیب‌های آنتی‌اکسیدان است و این ترکیب‌ها پایه تولید محصول‌های آرایشی بهداشتی هستند.

قضایی، نظامی، انتظامی

شنبه هفته گذشته یک کلاهبردار حرفه‌ای متواری با ۱۰۰ میلیارد ریال کلاهبرداری در استان هرمزگان دستگیر شد.

طبق اعلام پلیس آگاهی هرمزگان، تاکنون ۲۳ نفر که در مجموع مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال توسط متهم از آنان کلاهبرداری شده شناسایی شده اند و پرونده در دستگاه قضایی و انتظامی استان در حال پیگیری است.

همزمان با دومین روز از آغاز پویش بخشایش حسینی در هرمزگان ، دو زندانی جرایم غیرعمد از زندان آزاد شدند.

پویش بخشایش حسینی در قالب طرح جمع آوری کمک‌های نقدی جهت آزادی زندانیان غیرعمد ویژه ایام اربعین حسینی توسط دادگستری هرمزگان از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده ، که همزمان با دومین روز از این طرح یک فرد خیر با فراهم ساختن زمینه آزادی دو زندانی جرایم غیرعمد، به این پویش پیوست.

سارقی که ۹کیلوگرم شمش طلا را در هرمزگان از ۲ طلافروش بازار بندرعباس سرقت کرده بود، یکشنبه هفته گذشته توسط ماموران پلیس آگاهی استان در یزد شناسایی و دستگیر شد.

فرهنگی

پدر شهید سعید موسی‌زاده از شهدای هرمزگان چهارشنبه شب هفته گذشته در بیمارستان نمازی شیراز دار فانی را وداع گفت.

مرحوم حبیب موسی‌زاده بر اثر ایست قلبی و در سن ۷۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

مراسم تشییع پدر این شهید دفاع مقدس از ساعت ۱۳ روز جمعه ۲۶ مهر از دوراهی خورگو تا روستای شهرو برگزار می‌شود.

شهید سعید موسی‌زاده یکم فروردین ۱۳۵۱ به دنیا آمد و ۱۴ اسفند ۶۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

ورزشی

تیم فوتبال شهرداری بندرعباس در دیداری خانگی برابر تیم ملی حفاری اهواز با نتیجه سه بر دو شکست خوررد.

دیدار این دو تیم عصر چهارشنبه هفته گذشته در چارچوب رقابتهای هفته پنجم لیگ دسته دو فوتبال باشگاه‌های کشور در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس برگزار شد.

اولین دوره مسابقه کبدی ساحلی قهرمانی کارگری کشور در روزهای ۲۱ و ۲۲ مهرماه (یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته) با حضور ۷ تیم در مجموعه ورزشی ساحلی پارک غدیر بندرعباس برگزار شد.

عنوان قهرمانی این رقابتها به فولاد هرمزگان الف رسید و تیم های گلستان نایب قهرمان و فولاد هرمزگان ب و ستارگان فارس به صورت مشترک به مقام سوم دست یافتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است