جامانده‌ام...


جامانده‌ام...

راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی کربلا، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده، اما آنان که از این سفر عشق جامانده‌اند، خود را به قافله عشق رسانده و در شهر و دیار خود به عزاداری پرداختند.

به گزارش ایسنا، اربعین حسینی چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) که با ۲۰ صفر مصادف است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند؛ البته گروهی از علما همچون شیخ مفید و شیخ طوسی تصریح کرده‌اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند. همچنین جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است.


راهپیمایی اربعین تبدیل به یک سنت در میان شیعیان شده است. راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی کربلا، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است.

اما آنان که از این سفر عشق جامانده‌اند، خود را به قافله عشق رسانده و در شهر و دیار خود به عزاداری پرداختند. همایش محوری پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مرکز خراسان جنوبی، ساعت ۹ صبح از میدان آزادی آغاز شد و تا آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) ادامه داشت.

همایش ۵ هزار نفری پیاده روی جاماندگان اربعین در سربیشه

حجت الاسلام حسین رحیمی، رئیس اداره اوقاف وامور خیریه سربیشه گفت: ۵ هزار نفر از جاماندگان اربعین حسینی مسیر ۲۲ کیلومتری از شهر سربیشه به سمت مجتمع فرهنگی مذهبی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را پیاده روی و عزاداری کردند.

وی اظهار کرد: هر ساله به عظمت و شکوه پیاده روی اربعین حسینی افزوده می‌شود و دشمنان در نقشه‌های خود ناکام می‌مانند.

رحیمی گفت: بسیاری از افراد که از پیاده روی اربعین حسینی جا ماندند تحت عنوان جاماندگان اربعین در شهرهای خود پیاده روی کرده تا در ثواب این روز باشکوه شریک شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سربیشه افزود: همزمان با روز اربعین حسینی دسته‌های عزاداری در قالب هیأت‌های سینه زنی و زنجیرزنی در سطح شهر به سمت بقاع متبرکه پیاده روی کردند و در سوگ سید و سالار شهیدان عزاداری کردند.

رحیمی تصریح کرد: سخنرانان و شخصیت‌های مذهبی نیز در ارتباط با فلسفه قیام عاشورا، پیاده روی اربعین و نهضت امام حسین(ع) و زنده نگه داشتن قیام کربلا به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی ادامه داد: همچنین پنج هزار نفر از جاماندگان اربعین حسینی مسیر ۲۲ کیلومتری از شهر سربیشه به سمت مجتمع فرهنگی مذهبی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را پیاده روی و عزاداری کردند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سربیشه با بیان اینکه بیش از پنج هزار نفر از مردم در این همایش اطعام شدند افزود: در مسیر پیاده روی نیز هفت موکب برپا شد و از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.

رحیمی خاطرنشان کرد: مراسم سوگواری اربعین حسینی با سخنرانی و قرائت زیارت اربعین در مسجد حضرت ابوالفصل(ع) آغاز شد و با حضور باشکوه مردم و در فضایی مملو از حزن و اندوه ادامه پیدا کرد.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز گفت: عزاداری پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در ۱۶ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار شد.

وی افزود: این همایش در مرکز استان ساعت ۹ صبح از میدان آزادی آغاز و آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) ادامه داشت و عزاداری و سخنرانی از برنامه‌های آن بود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیاده روی جاماندگان اربعین از روستای نوزاد به سمت امامزاده بی بی سیده زهرا(س) نیز برگزار شد، افزود: این پیاده روی در خضری دشت بیاض از شهر خضری به سمت امامزاده عبدالله(ع)، در سربیشه از مرکز شهر به سمت مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، در قاین از روستای قومنجان به سمت امامزاده حسن و افضل(ع)، در نهبندان از مرکز شهر به سمت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و از روستای دهک به سمت امامزاده سیدالحسین(ع) و در سرایان از روستای قاسم آباد به سمت امامزاده سلطان ابوالقاسم(ع) برگزار شد.

بخشی پور تصریح کرد: همچنین پیاده روی جاماندگان اربعین در بشرویه از روستای مجد به سمت امامزاده بی بی نجمه خاتون(س)، از روستای ساغند به سمت امامزاده سید عبدالکریم(ع) و از روستای هوگند به سمت امامزاده محمد بن اصغر(ع)، در زیرکوه از روستای بارنجگان به سمت امامزاده سعدالله ابن موسی(ع) شاهرخت، در خوسف در امامزاده سید ابوالقاسم(ع) نصرآباد و در طبس از روستای اصفهک به سمت امامزاده سید حسین(ع) و از روستای نیستان به سمت بقعه پیر حاجات برگزار شد.

وی ادامه داد: در شهرستان فردوس نیز با حضور هیئات مذهبی عزاداری در امامزاده سلطان احمد مهوید، امامزاده سلطان ابوالقاسم روستای سرند و امامزاده سید جلیل روستای امرودکان برگزار شده و در پایان عزاداران اطعام شدند.

نشر معارف اسلامی توسط 30 مبلغ

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: برای روز اربعین و دهه پایانی ماه صفر ۳۰ مُبلغ بومی و غیر بومی اعزامی از قم و مشهد به بقاع متبرکه استان اعزام شدند و به ایراد سخنرانی و عزاداری و نشر معارف حسینی پرداحتند.

بخشی پور با اشاره به مواکب بین راهی استان اظهار کرد: پنج موکب برای پذیرایی و اسکان زائران پاکستانی برپا شده که این موکب ها برای بازگشت زائران پاکستانی از عتبات عالیات فعال هستند.

وی افزود: همچنین هیات های عزاداری سطح شهرها با پیاده روی و حضور در بقاع متبرکه به یاد شهدا و اسرای کربلا به سوگواری و عزاداری پرداختند.

امروز خیابان‌های شهر مملو از افرادی بود که از زیارت حرم دل‌ها جامانده بودند اما به خیابان‌ها آمدند، عزاداری کردند و سوگوار مولایشان بودند تا بگویند این راه ادامه دارد، در این راه مسافت‌ها تعیین کننده نیستند بلکه آن مطلبی که مهم است، دل‌هایی است که در گرو محبت اهل بیت(ع) است. این اربعین نیز تمام شد اما این راه همچنان ادامه دارد...

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه