مشق عشق دانش‌آموزان در موکب‌های حسینی +عکس


مشق عشق دانش‌آموزان در موکب‌های حسینی +عکس

چند کیلومتر خارج از شهر کرمانشاه به سمت ایلام، در گوشه‌ای دنج از جاده، چادرهایشان را برپا کرده‌اند؛ دانش‌آموزانی که کیلومترها راه را از تهران پشت سر گذاشته‌اند تا چندین روز مشق عشق بنویسند.

به گزارش مشرق، خدمت به زائران امام حسین(ع)، حال و هوای خوبی دارد، در هر مسؤولیت و لباسی که باشیم در مسیر اربعین، حرف اول را خدمت به زائران می‌زند.

بیشتر بخوانید:

موافقت آموزش و پرورش با مرخصی معلمان و دانش‌آموزان

در خیابان‌های کوچک، روستاها و جاده‌های بین‌شهری موکب‌ها دیده می‌شوند، برخی موکب‌های خود را از دهه اول محرم برپا کرده‌اند و بعضی‌ها هم موکب هایشان را در این روزها به مرزها انتقال داده‌اند؛ اما حال و هوای برخی از این موکب‌ها صفای بیشتری دارد، خصوصا آن‌ها که به وسیله نوجوانان دلداده امام حسین(ع)، تدارک دیده‌ شده‌اند.

مشق عشق دانش‌آموزان در موکب‌های حسینی +عکس

موکب‌های دانش‌آموزی از همان مواکبی است که شور و هیجان خدمت‌رسانی به زائران حسینی در آن‌ها موج می‌زند؛ نوجوانانی که کیلومترها راه را از تهران پشت سر گذاشته‌اند تا چندین روز دور از خانواده در موکب‌های حسینی، مشق عشق بنویسند.

چند کیلومتر خارج از شهر کرمانشاه به سمت ایلام، در گوشه‌ای دنج از جاده، چادرهایشان را برپا کرده‌اند، یکی مشغول پذیرایی از مهمانان است و دیگری درحال طبخ غذا؛ شاید اولین چیزی که در این موکب توجه هر زائری را به خود جلب می‌کند سن و سال موکب داران است، خیلی جوان‌ یا بهتر بگویم نوجوان.

*توزیع ۳ هزار پرس غذا در موکب دانش‌آموزی

برای اطلاع از نحوه خدمت‌رسانی این موکب دانش‌آموزی که به نام موکب شهدای مدافع حرم با تعدادی از مربیان و دانش‌آموزان به گفت‌وگو نشستیم؛ سعید کشاورزی یکی از مسؤولان موکب دانش‌آموزی برایمان از فعالیت‌هایشان طی این چند روز می‌گوید: موکب با کمک دانش‌آموزان دبیرستان سراج و دانش‌آموزان عشایر همین منطقه راه‌اندازی شده است.

مشق عشق دانش‌آموزان در موکب‌های حسینی +عکس

کشاورزی ادامه می‌دهد: موکب‌ها در دو تیم مختلف فعالیت می‌کنند و موکب ما در مسیر برگشت شهر کرمانشاه فعالیت می‌کنند؛ با هماهنگی که از یک هفته قبل از آغاز مراسم صورت گرفت؛ تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان برای برپایی این موکب اعلام آمادگی کردند و با حضور در این منطقه کار خدمت رسانی و توزیع غذا به زائران را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه خدام این موکب در دو وعده غذایی صبحانه و ناهار به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، توضیح می‌دهد: روزانه ۳هزار پرس غذا با همت دانش‌آموزان و معلمان آماده و بین زائران حسینی توزیع می‌شود. همچنین در طول روز نیز تلاش می‌کنیم با تهیه شربت و چای پذیرای زوار باشیم.

کشاورزی می‌افزاید: در این موکب ۱۵ دانش‌آموز و ۵ معلم فعالیت دارند و فعالیت خود را از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا سه شنبه هفته آتی ادامه خواهد داشت.

* اینجا خستگی معنایی ندارد

زارعی یکی از مربیان حاضر در این موکب با اشاره به ذوق و شوق دانش‌آموزان برای حضور در این موکب، می‌گوید: یکی از نکات چشمگیر این موکب این است که دانش‌آموزان از روزهای قبل از محرم و صفر برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این موکب را انجام دادند و دو ماه برای این اقدام تلاش کردند.

وی با بیان اینکه تمام هزینه‌های این موکب از طریق دانش‌آموزان جمع آوری شده است، توضیح می‌دهد: دانش‌آموزان از دو ماه قبل در سطح شهر اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند؛ نوجوانان حاضر در اینجا صبح تا شب در این مکان به خدمت‌رسانی به زائران مشغولند.

مشق عشق دانش‌آموزان در موکب‌های حسینی +عکس

زارعی عنوان می‌کند: دانش‌آموزان اینجا مشقت و سختی‌های زیادی را تحمل کردند اما هیچ‌کدام از خستگی گلایه نمی‌کنند بلکه در صحبت‌هایشان عنوان می‌کنند که برای سال آینده باید تلاش بیشتری برای راه‌اندازی موکب داشته باشیم.

*عشق به امام حسین (ع) ما را به اینجا کشاند

علی یکی از دانش‌آموزان حاضر در این موکب است که چندین روز از حضورش در اینجا می‌گذرد، از عشق و علاقه‌اش به امام حسین(ع) و دلیل حضورش در این مکان برایمان می‌گوید، از اینکه اعتقاد قلبی و ارادتمندی‌اش به ائمه(ع) او را به اینجا کشانده تا پابه‌پای همکلاسی‌هایش به زائران خدمت‌رسانی کند.

وی در این خصوص توضیح می‌دهد: از دو روز قبل از آغاز اربعین در این مکان حاضر شده‌ایم، چند روز قبل از حضور در اینجا جلسه‌ای در این خصوص در مدرسه‌مان تشکیل شد و تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی در این مواکب اعلام کردند.

این دانش‌آموز با بیان اینکه هماهنگی خوبی با سایر موکب‌ها داریم، می‌گوید: در زمان طبخ و تهیه غذا هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا هریک از موکب‌ها یک وعده غذایی را برای زائران تهیه کند؛ همچنین در اینجا برای ایجاد نظم بیشتر، تقسیم کار صورت گرفته است و ما می‌توانیم کار گروهی را در اینجا تمرین کنیم.

مشق عشق دانش‌آموزان در موکب‌های حسینی +عکس

این دانش‌آموز چنان با ذوق و هیجان از فعالیت‌هایشان در موکب می‌گوید که خستگی مسیر را فراموش می‌کنی، در ادامه صحبت‌هایمان به وعده‌های غذایی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: ما از صبح زود کارمان را آغاز می‌کنیم و صبحانه و میان وعده برای زوار آماده می‌کنیم؛ همچنین در طول روز شربت و دمنوش بین زائران توزیع می‌شود.

علی از علاقه‌اش برای حضور در این مکان می‌گوید: به عشق امام حسین(ع) این مسیر و سختی‌هایش را طی کرده‌ایم تا بتوانیم ذره‌ای از ارادتمان به امام حسین (ع) را اثبات کنیم، ما پا در مسیر عشق گذاشته‌ایم و همینکه بتوانیم تا حدی از خستگی زائران بکاهیم برایمان کافی است، همین دعای خیر زائران است که خستگی را از تن ما رفع می‌کند.

*سال بعد هم در موکب خدمت‌رسانی می‌کنم

محمدعرفان یکی از دانش‌آموزان حاضر در این موکب با بیان اینکه کمک به زائران امام حسین (ع) و خادمی شیرینی وصف ناشدنی را برای ما رقم زده است، می‌گوید: این روزها وقایع عاشورا برایمان مرور شد و توانستیم گوشه‌ای از سختی‌های آن روز را درک کنیم.

وی با بیان اینکه لحظه به لحظه کار در این موکب برای دانش‌آموزان تجربه‌ساز است، ادامه می‌دهد: اینکه می‌بینیم جمعیت کثیری از کشورهای مختلف در این پیاده‌روی حضور پیدا کرده‌اند، حس عجیبی را در دل‌ها به وجود می‌آورد تا جایی که گاهی با خودم می‌گویم کاش این لحظات هیچ‌وقت تمام نمی‌شد.

این دانش‌آموز بیان می‌کند: با کمک یکدیگر توانستیم بیش از ۷۰ میلیون تومان از طریق مردم خیر جمع‌آوری کنیم که تمام این مبلغ صرف تأمین وعده‌های غذایی برای زائران می‌شود.

مشق عشق دانش‌آموزان در موکب‌های حسینی +عکس

محمدعرفان از علاقه‌اش برای حضور مجدد در مراسم اربعین و خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله(ع) می‌گوید: سال بعد هم با جان و دل در این مراسم شرکت خواهم کرد.

امسال نیز مراسم اربعین حسینی مانند سال‌های گذشته به پایان رسید، اما شور و شوق موکب‌داران و عاشقان اباعبدالله(ع) هرساله صحنه‌های عجیب و شورانگیزی را رقم می‌زند، لحظاتی که برای همیشه در تاریخ ثبت خواهند شد.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟