پیاده‌روی حرم تا حرم جاماندگان اربعین در مراغه


پیاده‌روی حرم تا حرم جاماندگان اربعین در مراغه

مراغه - ایرنا - آیین و همایش فرهنگی و مذهبی پیاده‌روی حرم تا حرم به یاد جاماندگان پیاده روی بزرگ اربعین حسینی در مراغه برگزار شد.

آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با عنوان «همایش پیاده روی حرم تا حرم» امروز شنبه با حضور هزاران نفر از عاشقان و عزاداران حسینی در مسیر آستان مقدس امامزاده سیدمحمد(ع) تا امامزاده سیدابراهیم (ع) مراغه برگزار شد.

این همایش و حرکت فرهنگی و مذهبی همزمان با چهلمین روز از عاشورای حسینی و در رسای سرور و سالار شهیدان دشت کربلا، امام حسین (ع) در شهر حسینی مراغه هرساله انجام می شود.

مردم عزادار و حسینی این شهرستان پس از اقامه نماز صبح و برپایی زیارت عاشورا در اماکن مقدس و مساجد، همراه با هیات های حسینی مسیر حدود ۲۰ کیلومتری بین امامزادگان این شهرستان را با حضور جاماندگان از پیاده روی عظیم اربعین در کربلای معلی می پیمایند.

در این آیین عزاداری، مردم عزادار همراه با هیات های حسینی با عزاداری و سینه زنان به یاد اولین زائران کربلای حسینی راهپیمایی کرده و پس از طی این مسیر با حضور در آستان امامزاده سید ابراهیم (ع) در روستای چکان به عزاداری و نوحه خوانی می پردازند.

آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم (ع) در اربعین حسینی پذیرای هزاران زائر و عزادار حسینی از سراسر کشور به ویژه شهرهای استان های شمالغرب و آذربایجان شرقی است که از اولین ساعات روز، خود را به این آستان مقدس رسانده تا در این روز یاد امام حسین (ع) و شهیدان نهضت عاشورا را گرامی دارند.

حضور دسته جات و هیات های حسینی از شهرهای همجوار جنوب استان های آذربایجان شرقی و غربی در کنار برپایی موکب ها و ایستگاه های صلواتی در مسیر این همایش پیاده روی بخشی از ارادات مردم این خطه را به امام حسین (ع) و یاران با وفایش را به تصویر می کشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برگزاری همایش پیاده روی از حرم تا حرم در این شهرستان گفت: این آیین و همایش بزرگ مذهبی، با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا هرساله با شرکت هزاران نفر از عزاداران حسینی و مردم این خطه در مسیر امامزادگان این شهرستان برگزار می شود.

حجت ‌الاسلام فریدون مطهری افزود: در این آیین که با حضور جاماندگان پیاده روی اربعین حسینی برگزار می شود، مردم عزادار همگام با سراسر جهان یاد شهادت و مظلومیت سرور شهیدان کربلا امام حسین (ع) را در قالب عزاداری، نوحه خوانی و سینه زنی می کنند.

وی با بیان اینکه این همایش نشان از اوج ارادت عزاداران حسینی نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است ادامه داد: این آیین عزاداری با همکاری شورای هیات های حسینی، اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، شهرداری، سپاه، نیروی انتظامی، و سایر نهادهای خدمات رسان و امدادی این شهرستان همزمان با اربعین حسینی در این شهرستان برگزار می شود.

وی ادامه داد: در مسیر این همایش، حدود ۵۰ موکب و ایستگاه صلواتی برای پخش نذورات مردم حسینی توسط هیئت های حسینی و پایگاه‌های مقاومت بسی به صورت خودجوش و با نظارت اوقاف و امور خیریه، هیات های حسینی و نهادهای خدمات رسان برای بهره مندی و پذیرایی از شرکت کنندگان، زائران و عزاداران حسینی ایجاد و راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم (ع) چکان نیز تمهیدات لازم برای اسکان و حضور برای بیش از ۲ هزار نفر مهیا شده و ده ها دستگاه اتوبوس واحد توبوسرانی شهرداری مراغه نیز در مسیر بازگشت آماده انتقال و جابجایی زائران آستان امامزاده سید ابراهیم (ع) است.

به گزارش ایرنا، همایش فرهنگی و مذهبی پیاده روی حرم تا حرم در سال های اخیر به آیینی مذهبی در شهر حسینی مراغه تبدیل شده و هرساله پذیرای هزاران عزادار از شهرهای مختلف در اربعین حسینی است.

شهرستان مراغه به عنوان یکی از شهرهای مذهبی با آیین هایی به قدمت چندین صد ساله، با جمیتی حدود ۲۶۸ هزار نفر در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی